1515
Annons

Ekonomisk jämlikhet inte alltid rättvist

LEDARE. På onsdagseftermiddagen presenterade LO sin stora jämlikhetsutredning. Den spänner över alla fält. Jämlik och tillgänglig välfärd oavsett inkomst, likvärdig utbildning, trygghet från brottslighet och mycket mer avhandlas i rapporten. Det finns stora skillnader i livsvillkor och förutsättningar beroende på bakgrund och bostadsort.

Marika Lindgren Åsbrink, Karl-Petter Thorwaldsson och Therese Guovelin.
Marika Lindgren Åsbrink, Karl-Petter Thorwaldsson och Therese Guovelin.Foto:Jessica Gow/TT

Men mest energi ägnas åt den ekonomiska jämlikheten: LO slår fast att Sverige har varit ett av världens mest jämlika länder, och fortfarande är det. Men klyftorna har ökat.

Detta har huvudsakligen skett genom politiska beslut anser LO, och genom politiska åtgärder kan jämlikheten följaktligen öka. LO vill ha återinförd arvsskatt, eventuellt förmögenhetsskatt, höjd kapitalskatt, högre pensioner, högre a-kassa.

Men är det jämlikhet som är målet för den ekonomiska politiken? Bör det vara det?

Troligen svarar både LO:s medlemmar och allmänheten annorlunda på den frågan om den bara ställs på ett annat sätt. Ska man få högre lön om man skaffar sig en lång utbildning? Bör lärarlönerna höjas? Ska personalansvar synas i lönekuvertet? Är det rätt att över 60 procent ska gå bort i skatt på en övertidstimme för vissa löntagare? Ska det löna sig mer att sköta sitt arbete än att missköta det? Ska det löna sig mer att arbeta än att inte göra det? Ska den som har gjort en god affär med sitt bolag eller sin bostad få behålla vinsten?

En långtgående ekonomisk jämlikhet får negativa effekter och den insikten har väglett både borgerliga och socialdemokratiska regeringar – låt vara att en rad jämlikhetsmotiverade reformer ändå har införts.

Sjukpenning och a-kassa kan aldrig ligga på samma nivå som lönen, även om politikerna gärna talar om ”inkomstbortfallsprincipen”. Anledningen är förstås att ekonomiska drivkrafter har betydelse. I arbetslöshetsförsäkringen är detta sedan länge erkänt med termen ”reservationslön”, som innebär att man inte har incitament att ta ett arbete som avlönas lägre än a-kassan. Är a-kassan för hög minskar viljan att arbeta.

I pensionssammanhang är den etablerade termen ”respektavstånd”, vilket syftar på att det måste synas i pensionskuvertet att man har arbetat. Man kan alltså inte (som LO vill) höja garantipensionen särskilt mycket, för då försvinner respektavståndet.

Beskattar man arv kommer dessa att planeras bort, därför avskaffade en S-regering arvsskatten. Beskattar man förmögenhet eller höjer kapitalskatten flyter tillgångar ut ur landet. Är marginalskatten för hög påverkar det ofelbart antalet arbetade timmar och skattebasen minskar.

Ekonomisk jämlikhet har i praktiken inte varit ett politiskt mål på länge, även om det kan låta så i debatten och i högtidstal.


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?