1515
Annons

Dygnet som bör skaka Sverige

Inget mord, mordförsök eller sprängning behöver ha med något annat att göra, men måndagens komprimerade händelseförlopp blev till slut övertydligt.

Hålsjögatan Malmö, måndag.
Hålsjögatan Malmö, måndag.Foto:Johan Nilsson/TT

På förmiddagen skjuts en misstänkt bombman av polis på Malmö Centralstation. Tågtrafiken stängs av under dagen.

Ungefär samtidigt påträffas en skjuten man i Fagersjö i södra Stockholm. Skadeläge oklart.

Efter lunch skjuts en man i 20-årsåldern till döds i Nya Bellevue i Malmö.

Några kvarter bort blir några män beskjutna senare på dagen.

På natten förstör en bomb entrén till ett flerfamiljshus i Rosengård.

Ytterligare en bomb smäller utanför en krog på Adelgatan i centrala Malmö.

Därefter börjar den långa och numera välkända kavalkaden. Polisen vill lugna malmöiterna och påpekar att om man jobbar i rätt bransch har man inget att frukta. Kommunledningen, som i och för sig alltmer tar situationen på stort allvar, vill ta fasta på Malmös positiva sidor. Bostadsföretag vill hålla fasaderna uppe. Företagarorganisationerna vill se framåt. Justitieministern och Rikspolisen ser i skyn tecken på att trenden har vänt. Centerpartiet vill avskaffa LAS.

På ett helt annat ställe i landet föreslår lärarfacket att gymnasiets Introduktionsprogram ska läggas ner. Det är en av landets största gymnasielinjer och samlar upp elever som inte klarat grundskolan. Problemet är att de inte klarar gymnasiet heller, konstaterar fackbasen, eftersom en invandrad ungdom inte kan läsa in nio år grundskola och tre års gymnasium på bara några år.

Svensk skola massproducerar misslyckade skolgångar och slussar ut ungdomar som inte kan något på en av världens mest kvalificerade arbetsmarknader med ett hårt och kallt omvandlingstryck. Så har det varit länge. Och kännare av de bostadskvarter som nu kallas utsatta områden och där rättsstaten inte längre gäller har varnat för att den sociala situationen kommer att urarta.

Sverige blev under några få febriga år Europas per capita näst största rekryteringsområde för IS-terrorister. Den dåvarande alliansregeringen ville inte se och inte förstå. Socialdemokraterna har återfört vett och sans och backar upp Säkerhetspolisens antiislamistkampanj. Gör inte samma misstag med våldsbrottsligheten och dess orsaker. Den kräver politisk ledning.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Sabotera inte för oljebolagen

Medan hushållen i väst knäar under bördan av stigande energikostnader gör olje- och gasföretagen rekordvinster.

FEL VÄG. Att straffbeskatta oljebolag, som FN vill, riskerar bara att förvärra energikaoset.
FEL VÄG. Att straffbeskatta oljebolag, som FN vill, riskerar bara att förvärra energikaoset.Foto:Carina Johansen

Brittiska BP tredubblade sin vinst till 9,3 miljarder dollar under andra kvartalet i år jämfört med motsvarande period i fjol. Samma starka utveckling hade norska Equinor, vars nettovinst ökade till 6,8 miljarder dollar.

Det väcker blandade känslor att oljebolagen, rent krasst, profiterar på kriget i Ukraina. Den norska regeringen har genom olje- och energiminister Terje Aasland sagt att detta är ett tillfälle ”då det inte är roligt att tjäna pengar”. I förra veckan gick FN:s generalsekreterare António Guterres ut och uppmanade regeringar att straffbeskatta oljebolagens vinster.

”Denna groteska girighet straffar de fattigaste och mest utsatta människorna, samtidigt som de förstör vårt enda gemensamma hem”, sa Antonio Guterres, enligt BBC.

Att beskatta oljebolagens vinster ännu mer riskerar att förvärra energikaoset. Beslutfattare i väst bör i stället fokusera på hur bolagen så snabbt som möjligt kan förmås att investera vinsterna så att produktionen av olja och gas kan öka. Ett större utbud skulle pressa priserna och sänka energinotan för de hårt prövade hushållen.

Men framgångsrika oljebolag behövs också av andra skäl. 

Ska väst klara av att göra sig oberoende av rysk energi behövs mer olja och gas från pålitliga länder, som USA, Norge och Storbritannien, där några av världens största oljebolag har sina huvudkontor. Om de ländernas regeringar börjar straffbeskatta oljebolagen – Storbritannien har redan fattat beslut om en engångsskatt på 25 procent – riskerar investeringarna att bli lidande. 

Omställningen till förnybar energi kräver också olja och gas under en övergångsperiod. Det är lätt att tro – i synnerhet när man hör Sveriges energiminister Khashayar Farmanbar – att vindkraft till havs är en snabb lösning på energiproblemet. Det är det inte. Ledtiderna från beslut till färdig vindpark är i bästa fall sex år.

Investeringar i prospektering och produktion av olja och gas har varit eftersatta i flera år. Med dagens höga vinster finns en möjlighet att ändra på det. När vi som mest behöver mer olja och gas från länder i väst är straffskatter fel väg att gå.

 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera