1515

Diesel och bensin är vår tids tjock-tv

I sin färska femårsprognos spår den internationella energimyndigheten IEA att den globala efterfrågan på bensin har nått kulmen. Även om efterfrågan i utvecklingsländer kommer fortsätta att öka bedömer den Paris-baserade organisationen att suget efter bensin i i-länderna minskar mer än så.

Elon Musk, grundare och vd för elbilstillverkaren Tesla.
Elon Musk, grundare och vd för elbilstillverkaren Tesla.Foto:Britta Pedersen

Det är ett historiskt och viktigt vägskäl.

Förklaringen är delvis att fordonstillverkare tvingats effektivisera sina bensin- och dieseldrivna fordon för att leva upp till de allt tuffare utsläppskraven. 

Men framför allt handlar det om elektrifiering. IEA spår att hela 60 miljoner elfordon kommer att rulla på världens vägar 2026, vilket ska jämföras med 7,2 miljoner 2019. 

Den boomen kan knappast bara förklaras av regleringar och ekonomiska incitament, utan desto mer av status. Bensin och diesel har börjat bli vår tids tjock-tv – något man skäms över att visa grannarna. 

Såväl konsumenter som fordonstillverkare vill däremot förknippas med eldrift, vilket Teslas makalösa utveckling är ett bevis för. Aktien har stigit 870 procent under det senaste året, vilket gjort superentreprenören Elon Musk till världens rikaste person.

Bolagets värdering ger om något en inblick i hur investerare ser på potentialen i den gröna industrin, vilket allt fler tycks förstå. 

Tyska Volkswagen har fått smaka på detta under de senaste dagarna. Bolagets aktie har stigit kraftigt efter beskedet om att man utökar samarbetet med svenska batteritillverkaren Northvolt, samt att man även ska starta egna batterifabriker i Europa. 

Konkurrenten Daimler, som leds av svenske Ola Källenius, har nyligen meddelat att man ska knoppa av lastbils- och bussverksamheten, vilket lär underlätta investeringar i Mercedes elektrifieringsresa.

Volvo Cars har visserligen varit trögstartat i sin elsatsning, men siktar nu på en helelektrifierad fordonsflotta till 2030, vilket är ett lovvärt men djärvt mål.

Att de stora techbolagen dessutom ger sig in i mobilitetssektorn på olika sätt tyder på att detta bara är början.

Men om alla nu ska köra elfordon krävs som bekant en del el. Dessutom behövs laddplatser för såväl privatpersoner, stadsbussar som företags leasingbilar. 

För att elektrifieringsresan inte ska stanna upp krävs att det offentliga håller jämna steg med näringslivet när det gäller infrastrukturen.


Innehåll från Contour DesignAnnons

Så ser man till att anställda arbetar ergonomiskt hemifrån

Minna Snickars och Anna Engström, KAM på Contour Design. Till höger: Contour Designs populära Travel Kit.
Minna Snickars och Anna Engström, KAM på Contour Design. Till höger: Contour Designs populära Travel Kit.

Musarm, nackont och ryggsmärtor. Listan på negativa effekter av dålig ergonomi kan göras lång. Under pandemin har många anställda drabbats hårt och som arbetsgivare har man ett ansvar att ge en likvärdig arbetsplats oavsett om man arbetar distans eller på kontoret. Med Contour Designs ergonomiska produkter minskas smärta och spänningsskador – arbetet blir även mer effektivt. 

För bara ett antal år sedan var det bara de som fick läkarintyg som berättigades hjälpmedel som förbättrar ergonomin på arbetsplatsen. Men mycket har förändrat sen dess och svenskarna tänker mycket på sin hälsa. Många vill jobba preventivt mot skador, men faktum är att anställda landet över har fått en försämrad ergonomi under pandemin.

– Även om vi har kommit långt så är det mycket som måste göras. Många som vi pratar med har inte de hjälpmedel som behövs för att underlätta arbetet. När pandemin kom så prioriterades det att få hem dator och skärm, och i bästa fall skrivbord och stol, men inte den viktiga kringutrustningen, säger Anna Engström, KAM på Contour Design. 

– Arbetsgivaren har ett ansvar att ge en likvärdig arbetsplats var man än befinner sig. För att underlätta det erbjuder vi ergonomiska kvalitetsprodukter som möss och tangentbord. När vi utvecklat våra produkter har vi inte endast fokuserat på att de ska lindra smärta, utan även förebygga den, säger Minna Snickars, KAM på Contour Design. 

Förebygg sjukfrånvaron och spara pengar

Att köpa in ergonomiska produkter till sina anställda innebär att man arbetar preventivt med att minska sjukfrånvaro. Det gynnar inte bara medarbetare ekonomiskt men också företaget som stort.

– Det finns mycket pengar att spara för företaget om man jobbar preventivt. En studie från Sintef visar att 17% av anställda sjukskriver sig längre än två veckor. En genomsnittlig kostnad för företag är 13 000 kronor per sjukvecka. Bara det talar sitt klara språk, säger Minna Snickars. 

Prova på gratis och märk skillnaden

Om man själv vill märka den stora skillnaden på vanliga och ergonomiska kringprodukter kan man få prova produkter från Contour Design gratis i 14 dagar. Det går till som så att man blir kontaktad av Contour eller en vald återförsäljare, där de stämmer av vilka behov som finns och vilken modell som passar bäst. 

– Hela 99% av de som testar ett centrerat styrdon som RollerMouse uppger en minskning av smärta och obehag. Hela 65% uppger också att en ergonomisk mus ökar effektiviteten med 65%, säger Anna Engström.

Om man vill fånga in hela arbetsplatsen, så är Contour Designs Travel Kit perfekt.

– I det får man med ett laptopstöd så att man kommer upp med nacken, vår suveräna ergonomiska mus RollerMouse Red Plus och Balance tangentbord. Tillsammans gör de här produkterna otroligt mycket för ergonomin. Som ett komplement till detta, när man är på språng, på resan eller vid kortare möten, rekommenderar vi Contour RollerMouse mobile. En liten, lätt och kompakt RollerMouse med samma funktionalitet som de övriga RollerMouse modellerna. Även den kan man få prova gratis. Nio av tio som provar våra produkter väljer att behålla dem, avslutar Anna Engström. 

Vill du prova gratis i 14 dagar?

Om Contour Design

Contour Design utvecklar kvalitetsprodukter som hjälper dig arbeta säkert vid din dator utan risk för fysisk smärta eller skador. Vi tar hänsyn till människors skillnader, beteende och vanor i bra design. Ergonomi är inte en enskild lösning, utan snarare en kombination av bra och effektiv utrustning, variation, flexibilitet och bra vanor.

 

Mer från Contour Design

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contour Design och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?