Annons

Det gröna stålet har fått nog med statligt stöd

Stålbolaget SSAB vill ha statligt stöd för att finansiera sina gröna omställningsprojekt. 

Det framkom i en Di-artikel på måndagen.

STATLIG INBLANDNING. Hybrits pilotanläggning för framställning av fossilfri järnsvamp i Luleå. Bakom projektet står statliga LKAB och Vattenfall samt SSAB där LKAB är största ägare.
STATLIG INBLANDNING. Hybrits pilotanläggning för framställning av fossilfri järnsvamp i Luleå. Bakom projektet står statliga LKAB och Vattenfall samt SSAB där LKAB är största ägare.Foto:Henrik Montgomery/TT

Enligt Vd Martin Lindqvist beror det inte på att bolaget har problem att bära kostnaderna för verksamheten på egen hand utan på att deras europeiska konkurrenter får stöd. Han efterlyser lika förutsättningar. 

Stålproducenten Salzgitter har exempelvis fått motsvarande 11 miljarder kronor av den tyska staten för att producera vätgas och fossilfritt stål – samma sak som SSAB SSAB A -0,34% Dagens utveckling ska göra inom Hybrit-projektet.

Lindqvists ståndpunkt är förståelig. Att konkurrera med bolag som inte behöver kämpa på samma sätt för att få kalkylerna att gå ihop måste vara frustrerande.

Men subventioner är knappast något nytt i stålbranschen. Statligt uppbackade kinesiska bolag har sedan många år skapat problem på den globala marknaden genom att dumpa stora mängder billigt stål, vilket tvingat fram skyddstullar både i EU och USA.

I dag rör sig dock både USA, EU-kommissionen och många EU-länder generellt i samma statsstödsvänliga riktning. 

Det är djupt problematiskt, men dessvärre svårt att göra något åt.

Men det betyder inte att Sverige ska göra detsamma. Subventioner är aldrig en bra ingrediens om man är ute efter att skapa ett sunt näringslivsklimat med konkurrenskraftiga bolag. Politisk detaljstyrning hämmar innovationskraft och göder korruption och ineffektivitet.

Just inom stålbranschen har Sverige dessutom särskilt dåliga erfarenheter av fenomenet statligt stöd. 

Det blev som bekant aldrig något av de storslagna planerna på att uppgradera statliga Norrbottens Järnverk AB i Luleå till Stålverk 80 under 1970-talet, om man inte räknar den efterföljande ekonomiska kris som drabbade Luleå med en stor mängd tomma bostäder.

Historien behöver såklart inte upprepa sig. Men faktum är att det offentliga i hög grad redan är investerat i den upphaussade gröna industrirevolutionen, med tanke på statliga LKAB:s omställningsplaner, dess inblandning i Hybrit-projektet ihop med lika statliga Vattenfall och SSAB, där LKAB numera är huvudägare.

Det räcker så. Innan ännu mer skattepengar, elgarantier eller liknande investeras i dessa projekt måste bolagen i fråga också visa att de kan leverera, och göra det av egen kraft.

 

Lyssna på det senaste avsnittet av Di:s ledarpodd, om regeringens påstått dåliga start, och dess påstått företagarfientliga politik. 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera