ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Det blir inte någon skattereform

  • OLIKA INGÅNGSVÄRDEN. Magdalena Andersson vill inte sänka skattetrycket utan höja kapitalskatter. och Annie Lööf tycks vilja ha ett plottrligare skattesystem. Vilken tur att det inte blir någon stor skattereform. Foto: Jack Mikrut

LEDARE. Punkt 4 i januariöverenskommelsen handlar om att en omfattande skattereform ska göras. Men det blir troligen ingen stor reform, och det är bra.

När finansminister Magdalena Andersson intervjuades på Dagens industris arena i Almedalen på torsdagen fick hon frågan om arvsskatten och förmögenhetsskatten. Kunde hon garantera att dessa skatter inte kommer att återinföras? Svaret var att hon inte ville ge besked om detta.

Det här betyder inte att regeringen verkligen skulle kunna tänka sig att återinföra dessa skadliga skatter. Tvärtom talar allt för att det inte kommer att ske. Arvsskatten avskaffades av en enig riksdag och dåvarande statssekreteraren Magdalena Andersson låg bakom propositionen. Förmögenhetsskatten avskaffades för mer än tio år sedan av alliansregeringen och S har aldrig försökt återinföra den.

Magdalena Anderssons svar handlar sannolikt om att hon vill ha fler förhandlingsredskap. Ett löfte om att inte återinföra förmögenhetsskatten kan då bytas mot en skatteåtgärd som Socialdemokraterna vill genomföra.

Magdalena Andersson ville inte heller svara på hur formerna för skattereformen ska se ut. Det kan bero på att det inte kommer att bli riktigt som det står i januariöverenskommelsen.

Organisationen FAR höll ett seminarium tidigare i veckan med representanter för C, L, M och S. Där berättade Socialdemokraternas ledamot i Skatteutskottet Jörgen Hellman att det inte blir en enda stor skatteutredning eller skattesamtal. Snarare kommer det att hanteras i delfrågor. Det är goda nyheter.

En omfattande skattereform, som det står i januariöverenskommelsen, och som förhandlas i ett enda sammanhang, löper risk att inte förbättra skattesystemet och till och med göra det sämre.

Skolboksexemplet på en skattereform är att flera förändringar görs samtidigt, antingen för att de ska ta ut varandra ekonomiskt, eller för att det ska bli lättare för politikerna att genomföra förändringar som slår mot vissa grupper av skattebetalare.

Men det är trots allt inte den enda sortens skattereform. Det successiva införandet av jobbskatteavdrag skulle också kunna kallas en skattereform – med detta blev det trots allt mycket mer lönsamt att arbeta. Rot- och rutavdragen är också en skattereform.

Det finns flera goda argument för att inte göra alla skatteförändringar i en och samma process. Det uppenbara pekade Jörgen Hellman på: att en utredning om hela skattepolitiken skulle bli alltför stor och utdragen. Men det finns också andra skäl att göra de mest angelägna skatteförändringarna först och ta andra senare. Då hinner dynamiska effekter förhoppningsvis uppstå och finansieringskalkylen kan därmed förbättras. Meningen är ju att skatteförändringar ska ge positiva förändringar i ekonomin.

Det allra viktigaste skälet att inte omförhandla hela skattesystemet på en gång är risken för att skadliga skatter införs eller höjs. Exempelvis kontraproduktiva miljöskatter. Eller höjda kapitalskatter (något Magdalena Andersson har flaggat för). Om alla skatter ligger på bordet kommer vissa att höjas, även om de är skadliga för ekonomin.

Centerledaren Annie Lööf bekräftade indirekt på torsdagen att det inte blir en stor skattereform på det sätt som beskrivs i januariöverenskommelsen. Hon presenterade då ett förslag om att sänka skatten med 2,9 miljarder kronor för invånare i glesbygd i nordvästra Sverige.

En av målsättningarna i januariöverenskommelsen är att skattesystemet ska få färre undantag. Men Annie Lööf går nu sorglöst fram med förslag om ännu fler undantag i ett system som redan är fullt av undantag. Det gör man bara om man tycker att det är bra att justera skatter än här, än där. Det behöver inte vara fel om det är bra skatteförändringar, men det är definitivt inte tecken på att man vill ha en ”omfattande skattereform”.

Skattepolitiken är fylld av motstridiga intressen. På Socialdemokraternas ekonomiska seminarium på torsdagseftermiddagen handlade det om kommunernas framtida behov för att klara den demografiska utmaningen. Detta är också något av Magdalena Anderssons tema inför skattesamtal – välfärden klarar inte sänkta skatter.

Oppositionen och stödparterna behöver inte acceptera detta synsätt, att ett land med mycket höga skatter på inkomst och kapital inte skulle kunna sänka dem.

Detta är ett viktigt skäl att inte arbeta för en stor skattereform – det kan bli höjda skatter i stället för sänkta.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies