1515
Annons

Det är Centern som sågas av Lagrådet

Förändringen av strandskyddet har länge varit en viktig landsbygdspolitisk fråga för Centerpartiet. När C och L släppte fram S-MP-regeringen i januari 2019 blev detta en av punkterna i januariavtalet.

MATTAD GLANS ÖVER SJÖ OCH STRAND. Av Annie Lööfs förslag till reformerat strandskydd finns inte mycket kvar efter Lagrådets avstyrkande.
MATTAD GLANS ÖVER SJÖ OCH STRAND. Av Annie Lööfs förslag till reformerat strandskydd finns inte mycket kvar efter Lagrådets avstyrkande.Foto:Jessica Gow

Under regeringskrisen i somras, då L hoppade av samarbetet, krävde C att tre punkter från januariavtalet skulle kvarstå för att återigen släppa fram en S-MP-regering. Det gällde arbetsrätten, stärkt äganderätt i skogen och reformerat strandskydd.

Lagrådet har nu i veckan underkänt lagtexterna om uppluckrat strandskydd och slagit fast att det behövs en ny utredning och ny remisshantering av den viktigaste förändringen, den som gäller mindre sjöar och vattendrag.

Lagrådets avstyrkande är ingen detalj, och det borde särskilt inte vara det för Centerpartiet, som är en stark förespråkare för en författningsdomstol som, enligt partistämmans formulering, ska kontrollera lagar och ha behörighet att förklara dem ogiltiga. Rimligen skulle en författningsdomstol komma fram till samma sak som Lagrådet om den fick granska strandskyddsförslaget. Och då hade lagen inte kunnat införas.

Till saken hör att Lagrådets tyngsta kritik gäller en del som Centerpartiet har beskrivit som en stor framgång, att alla sjöar under en hektar och vattendrag som är smalare än två meter ska undantas från strandskydd och att fri passage ska gälla. Lagrådet har skarp kritik mot att just denna nya lagregel saknar beredningsunderlag.

Lagrådet konstaterar att förslaget bygger på en politisk uppgörelse efter att utredningen var klar. De syftar på förhandlingarna som i praktiken fördes mellan C och MP. Lagrådets kritik mot processen blir därmed en kritik mot dessa båda partier.

Centerpartiets ansvariga talesperson Kristina Yngwe meddelar på Twitter, att ”vi fortsätter arbetet med en strandskyddsproposition”. Detta är anmärkningsvärt, inte bara för att man tar så lätt på kritik från Lagrådet, utan också för att ett parti som säger sig vara i opposition nu tydligen ska arbeta vidare med en proposition.

Strandskydd må vara lätt att ha principiella uppfattningar om, men alla som har tittat in i frågan ser hur komplicerad den är. Det handlar inte bara om naturvärden mot byggande. Det handlar om äganderätt, kommunernas planarbete, aspekter som kräver en hög grad av förutsägbarhet. Att med öppna ögon driva igenom en lag som kommer att ställa till det för rättsprövningen är inte ansvarsfullt. Centerpartiet vill dock inte ändra på något grundläggande i förslaget och kräver snabb hantering. Eller som Kristina Yngwe säger till TT: ”För Centerpartiet är det fortsatt viktigt att vi kommer fram med lagstiftning under våren som gör skillnad.”

Det liknar hafsverket med ”gymnasielagen”, också den sågad av Lagrådet.

Januarisamarbetet tillkom för att C och L ville isolera Sverigedemokraterna. Men därutöver markerade C och L att betydande sakpolitiska vinster också kunde inkasseras i samarbetet. Det hette till och med att Januariavtalet innebar liberala vinster som inte var möjliga att få ens under alliansregeringens tid. 

Av Januariavtalets framgångar finns inte mycket kvar. En avskaffad värnskatt och några andra enkla förändringar har gjorts. Men de viktiga delarna för Centerpartiet har misslyckats. En förändrad arbetsrätt blev en reform som ligger ljusår från vad Centerpartiet egentligen ville. Löftet om stärkt äganderätt i skogen uppfylls genom att skogsägare ”frivilligt” ska göra upp med staten – tveksamt om detta är samma sak som stärkt äganderätt.

Och nu har strandskyddsförslaget av allt att döma fallit. Förslaget var redan från början mycket begränsat och skulle påverka byggandet endast marginellt. Dessutom skulle förändringarna knappast få något värde för samhällsplaneringen innan rättspraxis hade uppstått. Och nu avstyrks förslaget av Lagrådet.

Så här blir det när man försöker genomdriva sin politik tillsammans med partier som tycker raka motsatsen. Att reformer blir halvhjärtade och illa utformade beror på att lagtexterna har tagits fram av en regering som företräder en annan politik.

För Centerpartiet finns en existentiell dimension i strandskyddet, det skulle bli det sista försöket att bevisa att januarisamarbetet var en konstruktion som gav framgång i sakfrågor. För andra är strandskyddet det sista beviset på att stora förändringar måste drivas igenom tillsammans med partier som har ungefär samma synsätt i viktiga samhällsfrågor.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?