Annons

Den bilfria gatans värde

När tyska stadsutvecklare ritar upp sina framtida städer är det en sak som är tydlig. Bilen är borta. Eller nästan borta. Någonstans i myllret av träd, cykelbanor, flanörer, uteserveringar, lekplatser, viadukter med räls för höghastighetståg till Paris, tunnelbanenedgångar och butiker skymtar man två ljudlösa avgasfria bilar. Men bilen som dominant i stadsrummet är borta.

SOMMARGÅGATA. Stadsplanerarnas vision om staden är påfallande bilfri. Det skapar nya och stora värden.
SOMMARGÅGATA. Stadsplanerarnas vision om staden är påfallande bilfri. Det skapar nya och stora värden.Foto:Anders Wiklund

Till och med när stadsutvecklarna i Stuttgart, en av världens verkliga bilhuvudstäder, hem för Mercedes-Benz och Porsche, får drömma fritt trollar de bort bilen. Stadens borgmästare Fritz Kuhn vill att Stuttgart så fort som möjligt ska bli bilfri i innerstaden och därmed vara framtidens mobila huvudstad. Kuhn sitter för De gröna.

I Sverige är det likadant. När framtidskommuner som moderatstyrda Lomma, återigen utsedd till Sveriges bästa kommun att bo i av tidningen Fokus, planerar för sina kommande tio år tänker de påfallande bilfritt. Man skulle, om man vill, och det vill alltfler, också kunna säga att de tänker ganska borgerligt.

Den gatubild de tänker sig är familjeorienterad, småföretagarvänlig, grön, individualistisk, rörlig och kommersiell. Ungefär som de bilfria sommargågator som trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) i Stockholm rullar ut varje vår och som vunnit fastighetsägarnas och stadsbornas uppskattning.

Denna gatubild är tveklöst den starkaste urbana idén just nu. Alla vill dit och den vinner politiska mandat överallt. Den förstärks av coronakrisen som uppmanar till umgänge utomhus, erbjuder en förstudie av bättre stadsluft och har fått västvärldens städer att storsatsa på cykel, det mest smittfria trafikslaget. Bryssel, vars motorvägssystem sägs synas från månen, föredrar nu cykel.

En central fråga för fordonsindustrin är vem som tillverkar de där två bilarna som syns i framtidsplanen för Stuttgart. Bilen kommer ju inte att försvinna och då liksom nu är framtidsvisioner överdrivna, men vem gör den bil som just nu passar in i idén om en bättre stad med mindre skador på miljö och klimat?

Aktiemarknaden gav i veckan sitt svar, kanske också en överdrift men ändå ett dramatiskt tecken i tiden. Tesla har nosat på nivån förut men blev nu världens högst värderade fordonsindustri. Högre än Toyota och VW trots att Tesla säljer en bråkdel så många bilar.

Teslas attraktionskraft har många skäl. Den är paradoxalt bilfri, mer en Iphone med hjul än en bil, den har definierat bilden av vad en elbil är och har en spännande huvudägare. Men ett viktigt skäl är att det är Tesla som syns när städer som Stuttgart tänker framåt.

Tesla har blivit en del av visionen om den bilfria staden och därmed blivit marknadsledande inte bara inom elbilssegmentet utan i idén om framtidens urbana mobilitet. Det handlar inte om en eldriven massbilism utan om väsentligt mindre men mer sofistikerad bilpark i en ny stad. Sådant kan motivera höga aktievärderingar.

Sådant kan också motivera nya politiska mönster. En traditionell reaktion från fordonsindustrin är att med små och stora medel motarbeta politiska förslag som minskar bilmarknaden. Parkeringsnormen ska behållas. Nya stambanor helst inte byggas. Bilfria innestäder helst inte infrias. Den typen av reaktion har till exempel fått stort genomslag i Sverige, som är ett tungt fordonsindustriellt land.

Men om man som fordonstillverkare vill bli en del av en framväxande ny stadsvision gör man snarare som BMW:s ordförande Oliver Zipse. I en uppmärksammad intervju vid årsskiftet förordade han bilfria innerstäder och en mer intelligent stadsplanering. Och han berättade att han själv självklart tar tunnelbanan till jobbet.

När ett grundläggande ekonomiskt intresse formuleras på det viset, dessutom i München, uppstår förskjutningar i kontinentalplattorna. Grönt har blivit det nya svarta i Bayern. CSU-ordföranden Markus Söder har gått från en högerindentitär politiker till att bli miljöhögerns nya namn. Ett sådant byte är aldrig invändningsfritt men man ska ha ögonen på duktiga opportunister, särskilt om man har ansvar för en bilfabrik.

Det är som om Volvo Cars vd Håkan Samuelsson eller ordföranden Li Shufu skulle gå i allians med Helldén i Stockholm och hylla bilfria sommargator och lobba för ökad tågtrafik. Det skulle skaka Sverige i grunden. Moderaterna skulle bli ett högermiljöparti innan sommaren var slut. Nya stambanor skulle bli Sveriges givna lågkonjunktursprojekt.

Och Volvo skulle sätta sig på kartan som den europeiska stadens val.

San Francisco i all ära, men den riktigt attraktiva sinnebilden av staden är den europeiska. Innerstäderna i Stuttgart, München, Stockholm och London är högt älskade, högt värderade och lockar människor och kapital generation efter generation. Eftersom tekniken nu medger det kommer de att ta nästa steg efter en ganska totalitär stadsplanering under 1900-talet med genomfartsleder genom medeltida stadskärnor. Och de kommer att flytta och skapa enorma värden.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?