Debatten speglade USA:s politiska läge

LEDARE. Den första debatten mellan presidentkandidaterna hade en hård respektlös ton. Den speglade det oförsonliga politiska läget i USA.

Fox News ankare Chris Wallace gick på tisdagen amerikansk tid sin tuffaste match som utfrågare. Den första av tre debatter mellan presidentkandidaterna, den sittande republikanska presidenten Donald Trump och utmanaren, tidigare demokratiska vice presidenten Joe Biden, spårade ur direkt. Båda sidor avbröt varandra, men framför allt gjorde Donald Trump det. Han talade hela tiden rakt över Biden när han hade taltid. Ändå lyckades inte presidenten kontrollera debatten.

Wallace tillrättavisade Trump gång på gång. Han påminde om att båda sidor har godkänt debattreglerna, att parterna ska få tala under två minuter oavbrutna när de får frågan. Han konstaterade vid Trumps ohörsamhet att ”det verkar som om det är jag som debatterar med dig”. Donald Trump muttrade likt en skolpojke att det minsann inte bara var han som avbröt.

Rubrikerna för debatten var sex: de båda kandidaternas meriter, valet till högsta domstolen, covid19, ekonomin, ras och våldsamma upplopp samt valets integritet. Tunga ämnen som dock gick i och om varandra, svåra att avgränsa med så odisciplinerade debattörer.

Så vem vann debatten? De flesta medier kommer nog säga att det var Biden. Den viktigaste slutsatsen ur demokraternas synvinkel är att Biden inte förlorade. Han var stark och lät aldrig Trump koppla greppet om honom. 

För en demokrat framstod Biden definitivt som den vuxna i rummet. Men för Trumps stödtrupper? Det är svårare att säga. Han var kraftfull. Arg. Han gled undan frågan om sin privata skatt på samma sätt som han gjort sedan New York Times avslöjade att han 2016 och 2017 betalade 7500 dollar i federal inkomstskatt, ”jag har betalat miljoner dollar”. För den som söker dominans motsvarade Trump förväntningarna.

Många bedömare har sagt att detta blir ett val om karaktär, att det handlar lika mycket om att se till att väljarna väljer bort motkandidaten som att vinna rösten för sin egen skull. Trump är expert på att söla ned motståndaren med tillmälen, han kallade under förra valkampanjen Hillary Clinton för ”Crooked Hillary”. Hans nuvarande kampanj har konsekvent utmålat Joe Biden som senil, själv har Trump glidit lite på formuleringarna. De är ju i samma ålder så det är riskabelt. 

Det var framför allt i två frågor det blev intressant innehållsmässigt, ras och valets integritet. På en rak fråga vägrade Donald Trump att markera mot ”white supremacists” vit maktrörelsen. Istället sa han att det är vänstern som står för våldet. Inte heller när det gäller valets integritet, att följa valresultatet, var han tydlig. Han sa att valprocessen, med poströstning, är utsatt för fusk och att det kommer ta månader att få fram vinnaren. Det är oroväckande när den sittande presidenten i världens största demokrati säger att man inte kan lita på valprocessen. Det borde även slå tillbaka mot honom själv. 

Precis som när Hillary Clinton debatterade mot Trump har Biden ett problem. Han har ofta komplicerade svar på komplicerade frågor, medan Trumps svar alltid är raka och enkla. Det var tydligt att Biden jobbat med detta, att komma med enkla poänger och upprepa dem. Om han ska ha en chans måste han utveckla den taktiken ytterligare.

Trump måste förbanna pandemin. Utan den hade USA:s ekonomi tuffat på och andra frågor hade inte fått ta plats som de nu gör. Då hade han haft en god chans att vinna valet. Nu är det öppet. Det som bör oroa många obundna och demokratiska väljare med Biden är att han fått ökad slagsida åt vänster. Om han vinner kan det innebära stora skattehöjningar, bland annat har han lovat lyfta tillbaka bolagsskatten från 21 till tidigare nivå 28 procent. Men Joe Biden bör vara försiktig. I slutändan har ekonomin nästan alltid avgjort val.

 

 


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?