1515
Annons

Debatt: Nej, Engelska Skolan har inte betygsinflation

DEBATT. Internationella Engelska Skolan har lĂ€gst betygsinflation om man tittar pĂ„ Skolverkets siffror. De senaste pĂ„stĂ„endena i debatten stĂ€mmer dĂ€rmed inte. Det den svenska skolan behöver Ă€r en ny kunskapsstrĂ€van, som vi sammanfattar i nio punkter, skriver Barbara Bergström och Hans Bergström.

BETYG FRÅN FÖRSTA KLASS. Resultat ska mĂ€tas, sĂ„ att man tidigt sĂ€krar att eleverna tillskansat sig de kunskaper och fĂ€rdigheter de ska ha enligt tydligare kursplaner, anser Barbara Bergström.
BETYG FRÅN FÖRSTA KLASS. Resultat ska mĂ€tas, sĂ„ att man tidigt sĂ€krar att eleverna tillskansat sig de kunskaper och fĂ€rdigheter de ska ha enligt tydligare kursplaner, anser Barbara Bergström.Bild:Oskar Omne

Silly season kallas det i USA, en period dĂ„ sans och förnuft fĂ„r vika för starka kĂ€nslor och kampanj. ”Valfeber” Ă€r en motsvarighet i Sverige. Ut Ă„ker behov av fakta och nyanser. In trĂ€der ett febrilt letande efter ammunition för propagandan. Verkliga lösningar pĂ„ reella problem försvinner i yran. Symboler och lĂ€mpliga syndabockar Ă€r vad som gĂ€ller.

Ett fĂ€rskt exempel Ă€r angreppet pĂ„ Internationella Engelska Skolan (IES) och Kunskapsskolan för att sĂ€tta ”glĂ€djebetyg”. TvĂ„ ministrar plus statsministern i en tv-duell vĂ€ltrade sig i pĂ„stĂ„endet, som om det vore sant. Fakta finns hos Skolverket, som varje Ă„r sammanstĂ€ller statistik över skillnaden mellan resultat pĂ„ de nationella proven och slutbetyg. Enligt den senaste redovisningen, för lĂ€sĂ„ret 2016/17, har IES lĂ€gst betygsinflation, lĂ€gre bĂ„de Ă€n kommunerna och friskolorna som grupp. Ett centralt mĂ„tt Ă€r skillnaden i procentenheter mellan andelen elever som fĂ„tt högre slutbetyg Ă€n resultatet pĂ„ de nationella proven, och elever som fĂ„tt lĂ€gre slutbetyg. Detta nettotal ser ut sĂ„ hĂ€r:

”Betygsinflationen” Ă€r lĂ€gst hos Engelska Skolan i Ă€mnena svenska och matematik. I Ă€mnet engelska har alla grupperna god överensstĂ€mmelse med de nationella proven.

IES har som en viktig del av sitt kvalitetssystem att noga granska och slÄ ner pÄ tendenser till betygsinflation. Rektorerna har strikta direktiv att betyg ska sÀttas enligt bÀsta professionella bedömning frÄn lÀrarna. Det hÀr har gett resultat över tid.

Vi har frĂ„gat fackliga företrĂ€dare för lĂ€rarna inom IES om de har hört talas om att nĂ„gon rektor, eller huvudmannen, skulle ha pressat lĂ€rare att sĂ€tta andra betyg Ă€n de korrekta. Deras svar Ă€r ”nej”; den kulturen finns inte inom Engelska Skolan. Det Ă€r en grov förolĂ€mpning mot lĂ€rarna att ifrĂ„gasĂ€tta deras integritet, och de har stöd frĂ„n sina rektorer för att motstĂ„ yttre pĂ„tryckningar.

IES-skolorna har som norm att utnyttja all tillgĂ€nglig tid under ett lĂ€sĂ„r effektivt för undervisning och lĂ€rande. Skolorna fĂ„r inte bli halvslappa med vĂ„rsolen i maj. De ska köra â€Ă€nda in i kaklet”. En del av detta Ă€r att elever som stĂ„r pĂ„ grĂ€nsen mellan, sĂ€g, D och C i ett Ă€mne kan fĂ„ höra frĂ„n sin lĂ€rare: ”Det hĂ€r Ă€r vad du behöver göra och visa extra för att motivera ett lyft till C i slutbetyg.” Ambitiösa elever ges alltsĂ„ chansen att arbeta hĂ„rt för att lyfta sig pĂ„ marginalen Ă€ven i slutskedet, lĂ„ngt efter att de nationella proven Ă€r över.

”Stockholmsprovet” i matematik sĂ€ger att IES elever presterar vĂ€l i nivĂ„ med sina slutbetyg. Detta excellenta prov genomförs varje Ă„r i regi av Stockholms stad. Man mĂ€ter vid starten av gymnasiet om elever presterar sĂ„ som deras betyg frĂ„n grundskolan förutsĂ€ger. Samtliga IES-skolor i Stockholm visar provresultat i matematik som överstiger vad de borde kunna prestera enligt deras grundskolebetyg.

För övrigt anvÀnder IES genomgÄende de nationella proven vid jÀmförelser av resultat mellan skolor. Betygskriterierna Àr alltför vaga för att man ska kunna kÀnna trygghet med slutbetyg som jÀmförelsemÄtt.

Denna vÄr var tÀnkt att bilda klimax för reformer för en bÀttre skola, efter tjocka volymer frÄn mÄnga utredningar, med Skolkommissionen som den mest prominenta. Vad Àr resultatet, nÀr vÄrriksdagen kan summeras? Ingenting, förutom ett nytt statsbidrag som infördes i januari och en skÀrpt prövning av bakgrunden hos dem söker skoltillstÄnd. Det senare Àr motiverat och nÄgot vi begÀrt sedan mÄnga Är. Ingen Àr betjÀnt av att charlataner och lyckzsökare fÄr skoltillstÄnd.

Men förÀndringar som pÄ riktigt angriper skolans verkliga problem görs inte. En vÀsentlig orsak till detta beslutsvakum Àr att Skolkommissionen hade helt fel huvudfokus.

SÄ vad ska en ny regering börja utrÀtta om nÄgra mÄnader? HÀr ett program i nio punkter:

1. Ändra skollagens formuleringar om vĂ€rdegrund, sĂ„ att den tillförs Ă€ven formuleringar om karaktĂ€r och fostran. KunskapsstrĂ€van, flit, gott uppförande Ă€r tre sĂ„dana vĂ€rden. PM Nilsson benĂ€mner det ”Lex Barbara” i en ledare, mot bakgrund av vad Internationella Engelska Skolan gett som föredöme.

2. Skriv om kursplanerna sÄ att de tydligt anger kraven pÄ kunskaper och fÀrdigheter pÄ varje stadium i varje Àmne. Studera hur framgÄngslÀnder som Estland, Finland och Tyskland har formulerat sina krav för olika Ärsgrupper. TillsÀtt sedan kunniga personer för att skriva kraven, helt utanför de kretsar pÄ dagens pedagogiska institutioner som har förstört skolan med sin kunskapssyn.

3. Ta bort formuleringen i skollagen om att eleverna ska vara med och bestÀmma innehÄllet i undervisningen. LÀrarna ska bÀra kunskapen, och eleverna kan inte veta vad de inte vet men behöver lÀra sig.

4. StÀrk rektors stÀllning, sÄ att rektorer vÄgar agera mot dem som förstör för andra i skolan. Ge rektorer skydd som blÄljuspersonal, lÀgg ner det mÀrkliga Barn- och Elevombudet och ge Skolinspektionens prövning av anmÀlningsÀrenden en mindre arbetskrÀvande form, dÀr Àrenden först ska gÄ genom huvudmannens system för prövning av klagomÄl.

5. Ändra skollagen sĂ„ att elever med grovt kriminellt beteende i skolan kan avstĂ€ngas permanent och inte som nu högst tvĂ„ veckor under ett lĂ€sĂ„r. Speciella lösningar mĂ„ste till för dessa elever, som förstör för mĂ„nga andra.

6. Öka undervisningstiden i grundskolan. Pröva i grunden om dyra Ă€mnen som slöjd och hemkunskap har samma relevans i dagens samhĂ€lle och om inte förĂ€ldrarna, som i andra lĂ€nder, bör fĂ„ ta ansvar för bevarat ”modersmĂ„l”. Skolan behöver fokusera pĂ„ sin huvuduppgift.

7. Ge betyg frÄn första klass. Resultat ska mÀtas, sÄ att man tidigt sÀkrar att eleverna tillskansat sig de kunskaper och fÀrdigheter de ska ha enligt tydligare kursplaner.

8. LÀgg ner illa fungerande lÀrarutbildningar och utveckla helt nya vÀgar in i lÀraryrket, inklusive att vÀlkomna utlÀndska lÀrare. LÀrarbristen klaras inte annars och dagens lÀrarutbildningar prÀglas av en felaktig kultur, som sitter sÄ djupt att den Àr nÀrmast omöjlig att renovera (se Isak Skogstads vittnesmÄl om detta).

9. TillsÀtt ledningar för skolmyndigheterna som sÀtter de akademiska resultaten i centrum för arbetet och inte skyller dÄliga resultat pÄ resurser eller elevkÄrens sammansÀttning.

Barbara Bergstöm
Hans Bergstöm
Barbara Bergström Àr grundare av Internationella Engelska Skolan
Aktuella med boken ”Tough Love” (Ekerlids) om skola, skolpolitik och ledarskap.


LÀs svar frÄn nationalekonomen Jonas Vlachos hÀr.

LÀs svar frÄn Barbara och Hans Bergström hÀr.


Är du sakkunnig i en aktuell frĂ„ga? VĂ€lkommen att sĂ€nda ditt inlĂ€gg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst portrĂ€ttfoto. TextlĂ€ngd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


InnehÄll frÄn HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter gÄr igenom en rigorös reparationsprocess som sÀkerstÀller att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter gÄr igenom en rigorös reparationsprocess som sÀkerstÀller att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade klÀder ÄterstÀlls och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utslÀpp och resursanvÀndning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vÄrt avtryck.

I över hundra Ă„r har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar mĂ€nniskor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i mĂ„nga generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hĂ„llbarhetsarbetet har varumĂ€rket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade klĂ€der som Ă€r lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka klĂ€der krĂ€vs resurser som energi, vatten och rĂ„varor. Varje gĂ„ng vi kan förlĂ€nga en produkts livslĂ€ngd genom produktvĂ„rd, reparation eller Ă„teranvĂ€ndning sĂ„ utnyttjar vi de resurserna pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt. Och framför allt undviker vi att anvĂ€nda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, sĂ€ger Fredrik Ohlsson, vd pĂ„ Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer klÀder pÄ grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat pÄ sitt plagg. Oavsett ursprung gÄr alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som sÀkerstÀller att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att ÄterstÀlla gamla produkter som ingen lÀngre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utslÀpp och vattenanvÀndning i produktionsprocessen, samtidigt som de hÄller fortfarande högkvalitativa material borta frÄn soptippen. Och intresset för att handla begagnat Àr stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade pĂ„ ett stort sug efter att handla secondhand som man vet hĂ„ller mĂ„ttet. Att sĂ„ mĂ„nga vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat Ă€r vĂ€ldigt glĂ€djande, sĂ€ger Fredrik Ohlsson.

FrÄn slit och slÀng till cirkulÀrt

För Haglöfs startar hÄllbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa klÀder av hög kvalitet sÄ ökar förutsÀttningarna att de fÄr leva lÀnge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu ocksÄ skapat ett sÀtt att ytterligare förlÀnga livslÀngden pÄ produkterna.

– För oss handlar det bĂ„de om att se till att produkter anvĂ€nds sĂ„ lĂ€nge som möjligt, och om att utforska nya affĂ€rsmodeller som innebĂ€r att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsĂ€tta vĂ€xa som företag. Haglöfs Restored Ă€r en del av en process som syftar till att förĂ€ndra hur vi handlar; att ta oss frĂ„n en linjĂ€r modell med en slit-och-slĂ€ng-filosofi till ett cirkulĂ€rt och mer resursĂ„terhĂ„llsamt köpbeteende, sĂ€ger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumĂ€rket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar klĂ€der, skor, ryggsĂ€ckar och sovsĂ€ckar i Stockholm och Ă€r verksamma i Europa och delar av Asien. LĂ€s mer pĂ„ www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer frÄn Haglöfs

Artikeln Àr producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du anvÀnder en annonsblockerare

Om du Àr prenumerant behöver du logga in för att fortsÀtta. Vill bli prenumerant kan du lÀsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 mÄnaderna.

  • Full tillgĂ„ng till di.se med nyheter och analyser

  • TillgĂ„ng till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvĂ€llen innan

  • InnehĂ„llet i alla Di:s appar, tjĂ€nster och nyhetsbrev

3 mÄnader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?