Annons

Därför tjänar demokratin på misstroendet

LEDARE. Så har processen om misstroendeförklaring tagit flera steg till. Efter att Vänsterpartiet preciserat sitt ultimatum om las har nu KD beslutat sig för att vara med och väcka misstroende,´.

Ebba Busch (KD) gav besked i ett tal på fredagen.
Ebba Busch (KD) gav besked i ett tal på fredagen.

Moderaterna har också bekräftat sin ambition att rösta för misstroende om frågan kommer upp. Därmed finns det inte längre något utrymme för den egna tolkning som centerledaren Annie Lööf gjorde i Ekots lördagsintervju, att M skulle rösta nej till en misstroendefråga som ligger på riksdagens bord.

SD ansluter också.

Nu hänger det först och främst på om V kommer att vilja fullfölja sitt hot i ett läge då partiet anser att svaret från regeringen om las är otillräckligt. Om inte V vill, finns ingen matematisk mening för de andra oppositionspartierna att agera.

Stefan Löfven har varnat Vänsterpartiet att agerandet ger högerpartier mer makt. Socialdemokraternas gruppledare i riksdagen Annelie Karlsson undrar om det är rätt tid nu, under pandemin, att kasta ut Sverige i kaos.

Som vid tidigare liknande situationer uppstår just kritiken om kaos. Och är det inte grälsjukt att ropa misstroende när politiken inte passar? Och vad ska det leda till – ingen annan än Stefan Löfven kan ju aktivt utlysa extraval? Kontentan av dessa invändningar är att det är ett okynnesbeteende att väcka misstroende och att det sker till ett högt pris – demokratin förlorar på det.

Men det är precis tvärtom.

Misstroendeförklaring (och hot om detsamma) är ett av de legitima instrument som riksdagen har för att utöva parlamentarismen, alltså den ordning där en regering är beroende av stöd från ett parlament. Denna kontrollmekanism är bra för demokratin. Den tvingar regeringen att anpassa sin politik så att den kan tolereras av en riksdagsmajoritet. Det borde alla partier anse som hälsosamt, även de som för tillfället utgör regeringsunderlaget.

De fyra januaripartierna gör anspråk på regeringsmakten fast de saknar tillräckligt antal riksdagsmandat. De släpptes fram med förbehåll av Vänsterpartiet. De fyra partierna tillträdde med utgångspunkten att de fyra oppositionspartierna sinsemellan har så motstående ideologier att de aldrig skulle kunna enas om en gemensam linje för att fälla regeringens förslag. Att detta inte var en riktig bedömning har bevisats otaliga gånger vid det här laget.

För parlamentarismen är det som pågår nu ett hälsotecken. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Så kan företag utveckla en lönsam affärsmodell trots lågkonjunktur

Den lågkonjunktur som följt pandemin har inneburit svåra tider för många aktörer inom detalj- och e-handeln, men branschen har tampats med motgångar även sedan tidigare. För att säkerställa sin lönsamhet krävs därför att företag utvecklar en långsiktigt hållbar affärsmodell – något som kan vara lättare sagt än gjort. 

Andelen som handlade på nätet steg kraftigt under pandemin, vilket resulterade i bråda dagar för e-handlarna. Efterhand som restriktionerna släppte vände dock utvecklingen; tillväxtkurvan började peka nedåt igen, till stor oro för många aktörer. 

För att skapa sig en utförligare översikt av hur detalj- och e-handlare har bemött de nya förutsättningarna genomförde digitala konsultbolaget Publicis Sapient en djuplodande studie under 2022, tillsammans med Salesforce och Ipsos. Studien – E-commerce Investments of Global Retailers – visade föga förvånande att många handlare anser att pandemin för alltid har förändrat detaljhandeln och förväntar sig fortsatt tillväxt även framöver. Ett mer överraskande resultat var att många e-handlare trots utvecklingen har haft problem med lönsamheten.

– Studien visar att aktörer med primärt fysisk närvaro hade det tufft under pandemin, men nu ser vi att även dedikerade e-handlare får det kämpigare. Butiker som kombinerar fysisk och digital närvaro har således en fördel, då de kan erbjuda bättre kundservice, berättar Björn Elmberg, Nordenansvarig för Retail och konsumentprodukter på Publicis Sapient.

Gap mellan vilja och leverans

9 av 10 beslutsfattare i studien säger sig veta vilka åtgärder som kommer att förbättra lönsamheten, men runt 50 procent brottas ändå med genomförandet.

– Förändring blir lätt både dyrt och krångligt och tar tid och energi från annat. Alla förändringar behöver också ha ett långsiktigt perspektiv och det kan därför vara svårt att veta var man ska börja. Det viktigaste är därmed att ta det första steget och sedermera ta nästa steg när man ser resultat från det första. Det finns ofta åtgärder som snabbt ger resultat utan att kräva stora insatser.

Björn belyser också insamling och användning av data som en avgörande faktor för att identifiera vad som är viktigt för kunderna och se vilka som är lönsamma – ett ofta komplext arbete som erfordrar omfattande kompetens. En erfaren partner kan därför vara nyckeln till ett framgångsrikt genomförande. Globala Publicis Sapient har lång erfarenhet av effektivisering för lönsamhet och samtidigt förbättra kundupplevelsen.

– Vår insikt i vad som driver lönsamhet och kundnöjdhet innebär att vi alltid kan rekommendera lämpligaste lösning som i slutänden hjälper våra klienter att nå högre tillväxt och säkerställa sin lönsamhet, avslutar Björn. 

Om Publicis Sapient

Publicis Sapient hjälper företag inom digital strategi och på̊ att förverkliga sömlösa kundupplevelser oavsett val av kanal. Vi har över 50 kontor världen över, inklusive Stockholm, Göteborg och Malmö, där vi arbetar tillsammans med till exempel Pandora, Clas Ohlson, Tetra Pak och Essity.

Läs mer på: www.publicissapient.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera