1515

Därför måste EU:s digitalskatt stoppas

LEDARE. I veckan skrev Frankrikes finansminister Bruno Le Maire på Di Debatt. Han pläderade för den skatt på techjättar som just nu hanteras inom EU:s ministerråd.

FEL VÄG. Frankrikes president Emmanuel Macron mötte Facebooks vd Mark Zuckerberg tidigare i år. Men presidenten och andra europeiska politiker har fel när de föreslår att vissa storföretag ska betala en annan sorts skatt enbart för att de är digitala.
FEL VÄG. Frankrikes president Emmanuel Macron mötte Facebooks vd Mark Zuckerberg tidigare i år. Men presidenten och andra europeiska politiker har fel när de föreslår att vissa storföretag ska betala en annan sorts skatt enbart för att de är digitala.

Artikeln, som var mer känslomässigt skriven än argumenterande, var säkerligen riktad till den svenska regeringen, som med kraft motsatt sig skatteförslaget. Men att gå med på den princip som EU-kommissionen förespråkar skulle riskera stora svenska skatteinkomster. Och det finns många fler skäl att säga nej.

På en lista från EU-kommissionen finns 112 företag, däribland Facebook FB -2,33% Dagens utveckling , Twitter, Linkedin och Google, men också svenska Spotify SPOT +0,56% Dagens utveckling och Kinnevikägda MTG MTG B -3,43% Dagens utveckling och Zalando. Dessa är alltså de bolag, som Bruno Le Maire ”förebrår” för ”en uppenbar orättvisa, nämligen den enorma klyfta som finns mellan de rikedomar de skapar tack vare våra personuppgifter och de infrastrukturer de drar nytta av, och de skatter de betalar i utbyte”.

Sverige, Finland, Danmark, Irland, Tjeckien och Tyskland är de länder som är tydligast motståndare till digitalskatten. Dessa länder måste stå på sig, de kan fälla förslaget eftersom det krävs enhällighet i kretsen av regeringar.

Förslaget går ut på att företagen ska betala 3 procent i skatt på omsättningen i varje land; detta som kompensation för att dessa företag betalar för lite i skatt, enligt vad Bruno Le Maire och en lång rad europeiska makthavare anser. Man får utgå från att han menar bolagsskatt och inte skatt generellt. För även digitala företag betalar förutom bolagsskatt också fastighetsskatt, arbetsgivaravgifter, deras anställda betalar inkomstskatt och deras kunder betalar moms. Dessa distinktioner tycks dock inte viktiga för Bruno Le Maire som hellre anknyter till ”de brittiska, amerikanska och franska revolutionerna”.

Uppfattningen att multinationella företag betalar för lite i bolagsskatt är utbredd, särskilt accentuerad är denna åsikt när det gäller digitala storföretag, som också har det trögt i opinionen med tanke på deras affärsmodell. De ses som digitala makthavare som utnyttjar sina användares information för att tjäna pengar på annonser. Och en del av dem har dessutom anklagats för att spela en tvivelaktig roll i det demokratiska meningsutbytet.

Det är som upplagt för att politiker ska visa ”handlingskraft”.

Kampanjen och lagstiftningsarbetet skymmer ett mycket större problem för EU än uteblivna skatteinkomster. Det handlar om bristande innovationskraft. De digitala jättarna föddes inte i Europa. Google, Amazon och Facebook är frukten av ett unikt amerikanskt företags- och kunskapsklimat. Det är i USA som de miljöer finns som har gett världen den digitala omvälvning som på kort tid har utvecklat nya affärsmodeller, slagit ut gamla, effektivsierat näringslivet och revolutionerat kontaktskapande både mellan företag och kunder och människor emellan.

Det är inte konstigt att USA protesterar. Den republikanske senatorn Orrin Hatch och demokraten Ron Wyden, de ledande politikerna i senatens finansutskott, skrev i veckan i ett brev till EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker och Europeiska rådets ordförande Donald Tusk att skatteförslaget är utformat för att diskriminera amerikanska företag. De framhåller att det underminerar det internationella skatteavtalssystemet och orsakar nya transatlantiska handelshinder.

Det allvarligaste med skatteförslaget är att det kullkastar principen för vad som ska beskattas och var det ska ske. I stället för att bolagsskatten betalas där värdet uppstår, där utveckling sker, ska den nu betalas när och där tjänsten konsumeras. Om denna princip får genomslag skulle det drabba Sverige hårt. Ett exportberoende land med högteknologisk industri lär förlora stora delar av sina inkomster från bolagsskatt.

EU-förslaget strider också mot den givna förutsättningen att bolagsskatt ska betalas när man tjänar pengar. Spotify är en svensk stolthet – men går med förlust. Varför ska det bolaget betala en skatt som ska ersätta bolagsskatten?

Sedan flera år pågår ett arbete inom OECD/G20 som under ordnade former förhandlar fram nya principer för bolagsskatt som alla skulle kunna leva med. Det är det rätta forumet att diskutera de digitala jättarnas skatt, inte EU. Att europeiska politiker har mer bråttom är inget skäl att införa det hafsverk som nu ligger på bordet.

Bruno Le Maires rop på rättvisa i debattinlägget i Di är djupt tillväxtfientligt. Om skatteförslaget genomförs kan han och hans finansministerkolleger sitta och räkna på sina procentsatser, allt medan skatteinkomsterna, räknade i euro, minskar. Och innovationskraften i Europa halkar efter ännu mer.


Innehåll från KIAAnnons

LISTA: 10 viktiga nyheter i Kias nya elbil EV6

Kia EV6 markerar en viktig milstolpe för den elektriska revolutionen i bilvärlden.

Det handlar om ny teknik, nya funktioner – och en ännu tydligare riktning mot en mer hållbar mobilitet.

Här är tio nyheter som presenteras med modellen som nu lanseras i Sverige.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Ny plattform

Att bygga en elbil på en teknisk grundstruktur som tagits fram för att också kunna användas till förbränningsmotorer innebär ofta att tillverkaren behöver kompromissa på en rad områden.

Därför byggs Kia EV6 istället på den nyutvecklade plattformen E-GMP som är speciellt framtagen för helt eldrivna bilar. Det ger många fördelar, som till exempel ett plant kupégolv, generösa kupéutrymmen, spännande design och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Ultrasnabb laddning

Tack vare 800-voltsteknik kan EV6 laddas ultrasnabbt: från 10–80 procent på bara 18 minuter vid en laddstation med minst 250 kW.

Batteriet

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med ett batteri på 77,4 kWh. Det möjliggör en räckvidd på upp till 528 kilometer vid full laddning enligt WLTP.

Mobil Powerbank

Kia EV6 är utrustad med en så kallad vehicle-to-load-funktion (V2L) vilket innebär att bilen kan ladda och driva andra elektriska apparater. Eftersom bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW så kan EV6 fungera som en extra laddare för utrustning i ditt hem, som en Mobil Powerbank vid utomhusäventyr eller till och med för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Dragkapacitet

Bilister som behöver kunna dra tunga släpfordon – som till exempel husvagnar, båttrailers eller hästtransporter – har hittills haft svårt att hitta en elbil som klarar utmaningarna. Kia EV6 har en godkänd dragkapacitet på 1 600 kilo.

Relax-stolar

Kia EV6 är utrustad med bekväma relaxstolar som kan fällas tillbaka i nästan ett helt horisontellt läge. Det är perfekt om man vill vila en stund, till exempel när man stannar och laddar. Tack vare den ultrasnabba laddningen blir det dock inte fråga om några längre powernaps.

Augmented Reality Head-Up Display

I Kia EV6 finne en Augmented Reality Head Up Display som projicerar ett virtuellt lager på vindrutan som visar hastighet och navigation. Det ger föraren möjlighet att behålla fokus på vägen.

Dubbla välvda panoramaskärmar

De dubbla panoramaskärmarna på 12,3+12,3 tum är högupplösta och välvda, med intuitiva menyer och användarvänligt gränssnitt för bästa användarupplevelse. Tekniken är standard i Kia EV6.

Elektrisk fyrhjulsdrift

Kia EV6 går att beställa med dubbla elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Fyrhjulsdriften innebär bättre framkomlighet och mer stabilitet på utmanande underlag.

Kia EV6 GT Line har de dubbla motorerna som standardutrustning men även Kia EV6 Plus kan fås med fyrhjulsdrivning.

Prestanda

Med sina dubbla elmotorer har Kia EV6 GT Line som nu lanserar sammanlagt 325 hästkrafter. 0 till 100 km/h går på 5,2 sekunder.

I slutet av 2022 lanseras toppversionen Kia EV6 GT som med sin effekt på 585 hästkrafter gör 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?