1515

Därför är Volvo storpolitik

LUND. Egentligen säger grannskapet allt. Lite längre ned på Scheelegatan ute på Ideon i norra Lund ligger amerikanska elektronikföretaget Nvidias utvecklingsavdelning. Tvärs över gatan tronar kinesiska Huaweis. Mitt emellan dem ligger Volvo Cars forsknings- och utvecklingskontor i Lund med 150 anställda, specialiserade på artificiell intelligens.

VOLVOS VÄRDE. Volvo Cars satsar allt på att ta sig upp till en helt ny och hög teknisk nivå. Den demokratiska västvärlden tar sats för en kraftansamling med mycket stora investeringar i forskning och utveckling för att möta Kina.
VOLVOS VÄRDE. Volvo Cars satsar allt på att ta sig upp till en helt ny och hög teknisk nivå. Den demokratiska västvärlden tar sats för en kraftansamling med mycket stora investeringar i forskning och utveckling för att möta Kina.Foto:Jonas Ekströmer/TT

Vad innebär det att tillverka en svensk bil i framtiden, klämd mellan USA och Kina?

De flesta skulle nog säga att man sysslar med elmotorer, fossilfritt stål, futuristisk design och andra ganska oskyldiga produkter. Elektrifieringen är det stora.

Men lyfter man på motorhuven, eller rättare sagt pratar med nyckelpersoner på Volvo Cars, är det snarare digitalisering och datoriseringen som är den stora händelsen.

Att designa en kaross och få det mänskliga ögat att följa en linje längs hela vagnen är en konst även i morgon. Men det riktigt svåra kommer inte att bli elmotorn eller batteriet. De är enkla i jämförelse med en traditionell förbränningsmotor.

Det riktigt svåra är centraldatorn.

När man sätter sig i en Tesla känns det som att sitta i en stor Iphone. Det beror på att Teslas stora innovation var att centralisera alla datorer till en enda stor och kraftig dator. En vanlig bil har ett hundratal smådatorer som styr allt som ska styras och manövreras i en bil. Ytterhjulet ska gå snabbare än innerhjulet när man svänger. Gasreglaget ska bry sig lagom mycket om hur mycket föraren trycker på. En skvätt spolarvätska ska alltid föregå bakrutans vindrutetorkare. Allt sköts av små datorer. Centralenheten är föraren.

Teslas centraldator tar över den rollen och sköter allt samt mycket mer, vilket har revolutionerat bilindustrin lika mycket som själva eldriften. 

I dagsläget arbetar 9000 personer med forskning och utveckling på Volvo Cars. 3000 av dem bygger den nya centraldatorn. De sitter i Göteborg, Shanghai, Silicon Valley och här i Lund. Den nya datorn byggs i samarbete med just Nvidia, en amerikansk gigant, ledande på bland annat speldatorer.

Datorn kan jämföras med en mycket kraftig speldator. Det är noga med sådant som millisekunder, uppkoppling, känsliga sensorer och grafik. Toleransen för fördröjning är noll.

Datorn ska kunna köra bilen, se, känna, höra och förstå omgivningen, samt begripa passageraren som med ett knapptryck ska kunna personifiera fordonet, ungefär som man personifierar sin nya mobil med alla kontakter, appar och låtlistor.

Ett led i utvecklingen av fordonens nya dator är att alla fordonstillverkare av rang nu skickar upp egna satellitsystem. Bilindustrin är inne i ett rymdrace. Tesla har redan 1000 satelliter uppe och planerar över 40 000. VW och Toyota projekterar egna satellitsystem och i förra veckan aviserade Volvo Cars ägare Geely att man börjat tillverkningen av egna satelliter med målet att skicka upp 500 om året.

Syftet är att skapa egna globala kommunikationssystem för sina fordon. Var helst i världen man kör en Volvo ska den kunna kommunicera med tillverkaren för uppdateringar, informationsinhämtning och utveckling av systemets intelligens. Om man tycker att Google har koll på världens hörn blir Volvos, VW:s, Toyotas och Teslas aggregerade kunskaper om världen minst lika imponerande.

Bilen blir ett eget 5g-system och sin egen teleoperatör med global räckvidd. Signifikant nog meddelade Geely också att man ska börja tillverka egna mobiltelefoner.

Bilens uppgradering från en isolerad förbränningsmaskin till en avancerad sensorbestyckad del av internet kopplar obevekligt upp fordonsindustrin på spänningen mellan Kina och USA. Konkurrensen dem emellan handlar framför allt om hightech. Det är där kampen om världsherravälde utspelar sig. Militär styrka är ett biflöde av civil teknisk och ekonomisk styrka.

De stora plattformsbolagen, halvledartillverkarna, mjukvaruföretagen och telekomindustrin befinner sig därför redan i det nya kalla kriget mellan öst och väst. Fordonsindustrin rullar nu in i samma storpolitiska division. Att vara värderad som ett techbolag förpliktigar.

Aukus, den nya techpakten mellan Australien, Storbritannien och USA, är bara början på ett nytt slags allianssystem. USA skissar på en bredare tech-allians som ska möta och bemöta Kina. Ett antal viktiga demokratiska industriländer ska gå samman och förbinda sig att satsa på utbildning, forskning, ny teknik samt på vissa områden utestänga eller försvåra för Kina. Ett slags Nato för teknik. Sverige och Finland nämns bland deltagarna, vilket är ett gott betyg.

Om USA gör verklighet av sina planer kan det gå undan. Washington vill inte ha några nya institutioner eller byråkratier utan smidiga och flexibla lojaliteter. Så vad säger en svensk statsminister den dag Joe Biden ringer och frågar om man vill vara med i demokratiernas globala vetenskap- och teknikallians? Med all säkerhet ja. Man kan tycka att frågan är olycklig och att den riskerar att dela upp världen. Men om den kommer är svaret givet. Sverige tillhör väst.

Därmed kan Sveriges största privata arbetsgivare och det nya techbolaget Volvo Cars med all säkerhet inte vara ett dotterbolag till ett kinesiskt techbolag. Det går inte. Och det spelar roll i de känsliga förhandlingar om börsnotering som nu pågår. Volvos ägare vet att värdet på innehavet försämras för varje dag som Kinas internationella glans falnar och konkurrensen med USA dramatiseras.

Om det spelar roll för svenska potentiella ägare vet ingen. I de spridda kommentarerna under sensommaren syns liten eller ingen storpolitisk medvetenhet. Men det borde spela roll. Volvo Cars satsar allt på att ta sig upp till en helt ny och hög teknisk nivå. Den demokratiska västvärlden tar sats för en kraftansamling med mycket stora investeringar i forskning och utveckling för att möta Kina.

En liten dos patriotism och stor känsla för vindriktningen på världshaven brukar i slutänden ta hem spelet. 


Innehåll från Schaeffler SverigeAnnons

Schaeffler skapar världsledande lösningar inom mobilitet och Industri 4.0 – med hållbarhet i fokus

Erik Askensjö, vd för Schaeffler Norden och Baltikum.
Erik Askensjö, vd för Schaeffler Norden och Baltikum.

När transportlösningar elektrifieras och Industri 4.0 slår igenom är det lösningar från Schaeffler som ligger i täten.

– Vid sidan av att vara ledande inom forskning och utveckling är hållbarhet en del av vår affärsstrategi. Schaeffler har av FN utsetts till ett av de 50 ledande företagen i världen på hållbarhets- och klimatarbete. Det är ett tecken på att vår strategi är rätt, säger Erik Askensjö, vd för Schaeffler Norden och Baltikum.

Det som började för 75 år sedan med utvecklingen av nållager i en verkstad i staden Herzogenaurach i Bayern i Tyskland, har i dag vuxit till en av världens ledande leverantörer till fordons- och tillverkningsindustrin.

Schaeffler har genom egen forskning och utveckling men också genom strategiskt viktiga förvärv i dag blivit världsledande inom flera industrisegment. Ett av dem är mobilitet.

– Mobilitet är ett brett begrepp. Vi har lösningar inom transporter, men också för annan typ av mobilitet, som cirkulär mobilitet, som de lager som får rotorn i stora vindkraftverk att snurra optimalt. De kan vara flera meter i diameter, förklarar Erik Askensjö.

Schaeffler har lösningar för mobilitet och industri 4.0

Schaeffler har identifierat två framtida rörlighetsområden: E-mobilitet och chassisystem. Företaget lägger fullt fokus på dessa. Med allt från elmotorer och hybridsystem till kraftelektronik erbjuder företaget en hel portfölj av innovativa lösningar till sina kunder.

Samtidigt kommer autonom körning att öka i betydelse. Schaeffler utvecklar nyckelteknologi som möjliggör autonom körning. Ett exempel är företagets Space Drive-lösning som tar bort den mekaniska anslutningen mellan axeln och ratten. Detta möjliggör maximal skalbarhet och flexibilitet.

– Flertalet nomineringar för vår e-mobilportfölj bevisar att vi är på rätt väg, konstaterar Erik Askensjö.

Industri 4.0 är ett annat område där Schaeffler har banbrytande lösningar. En sådan är systemet OPTIME, som består av små enheter för tillståndsövervakning. 

Genom att ständigt avläsa och analysera vibrationer och temperaturer på maskiner som pumpar, fläktar och kompressorer i process- och produktionsanläggningar kan systemet skapa en förståelse för maskinernas hälsa.

– Genom maskininlärning och AI kan systemet automatiskt lära känna varje enhet och därefter anpassa larmnivåer utifrån vad som är normalt. Systemet ger användaren så mycket försprång innan lagret eller motorn havererar, att de ska hinna beställa en ny. På så sätt kan de både förhindra oplanerade stopp, men också minimera sin lagerhållning av reservdelslager, säger Erik Askensjö.

Hållbarhet genomsyrar allt

I dag genomsyrar hållbarhet hela Schaefflers verksamhet. Nästan all produktion drivs av fossilfri energi, och produkters livscykel, från råvaruinsamling till produktion och slutligen leverans, kassering och eventuell återanvändning sker med hållbarhet i fokus.

– Vi försöker tänka cirkulärt. Vår strategi Roadmap 2025 har hållbarhet som ett av de viktigaste målen och vi vill att hela produktionen ska bli koldioxidneutral till 2030, säger han.

FN har utsett Schaeffler till ett av de 50 företag i världen som utgör ledare och förebilder inom hållbarhets- och klimatarbete. Schaefflers CDP-ranking, tidigare Carbon Disclosure Project, har på bara två år ökat från D till A- för år 2020.

Om Schaeffler Group 

Schaeffler Group levererar precisionskomponenter och system för drivlinor och chassin liksom rullningslager och glidlagerlösningar för ett stort antal industriella applikationer.

Schaeffler är med sina cirka 83 900 medarbetare ett av världens största familjeägda företag. 

Med nästan 1900 patentansökningar 2020 var Schaeffler enligt tyska patent- och registreringsverket DPMA det näst mest innovativa företaget i Tyskland.

Läs mer på: www.schaeffler.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schaeffler Sverige och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?