ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Dålig service större hot än Amazon

  • Foto: Martin Meissner

LEDARE. På onsdagsmorgonen håller Amazon presskonferens i Stockholm för att berätta om nya satsningar.

Bolaget har redan etablerat sig i Sverige genom att köpa fastigheter i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm. Det växer snabbt även utanför USA, vilket gör konkurrenterna nervösa.

På ytan är dominansen betydande. Amazon har 50 procents marknadsandel på all näthandel i USA, och 22 procent i Europa. Men man bör väga in att e-handelns andel av total handel bara är 13 procent i USA, 9 procent i Sverige och Europasnittet ligger strax därunder.

Variationerna är också stora mellan länder och sektorer. I Europa har Amazon problem inom klädhandeln eftersom de inte erbjuder de starka varumärken kunderna här är vana vid, som de får hos exempelvis Zalando. I Storbritannien, där e-handeln står för 25 procent av all handel, har Amazon bara 4,8 procent av marknaden för kläder och skor.

Kritiken mot att Amazon säljer både egna och andras varumärken, samt har en har en integrerad varukedja, med distribution och betalningar, blir lätt absurd när man betänker att så har livsmedelshandeln sett ut i decennier.

Amazon har investerat tungt i marknadsandelar, forskning och utveckling i stället för att dela ut kapitalet. På så sätt har det bolag som började med bokförsäljning på nätet blivit en av de stora aktörerna både inom handel och AI. Ur forskningen har molntjänsterna vuxit, och är nu den överlägset mest lönsamma delen i Amazon. Den står för 11 procent av intäkterna och 56 procent av vinsten. Inom det området slåss de med ett tiotal andra storbolag, som Microsoft, SAP och IBM.

I övrigt sticker lönsamheten inte ut. Rörelsemarginalen ligger på 3-5 procent. Det stora problemet är kostnaderna för transport utomlands. De är orsaken till förlusten på motsvarande nära 30 miljarder kronor i den internationella verksamheten 2017.

Det finns ett enda skäl till att Amazon vuxit till en ledande global aktör inom e-handel. De har fokuserat mer än konkurrenterna på att göra livet enklare för kunderna. De är exempelvis först med att lämna varor hemma hos kunderna utan att de är hemma, med hjälp av ett kodat dörrlås och en övervakningskamera. 

I den mån befintliga aktörer oroas över konkurrensen bör de fokusera på att vässa sina egna tjänster. Ur kundernas perspektiv är dålig service ett större hot än Amazon.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies