1515

Dags att göra tåget billigare och flyget dyrare

LEDARE. Att ta tåget från Sverige till EU-parlamentets säte i Strasbourg är bökigt, snudd på omöjligt.

Foto:Sven Hoppe

Från SJ:s hemsida går det inte att ta sig längre än till Köpenhamn och till Frankfurt kan man inte ens köpa en biljett på Stockholms centralstation.

Den som vill ta sig till Strasbourg, där parlamentet sammanträder i veckan, med tåg får räkna med fem–sex byten och införskaffa biljetter på nästan lika många hemsidor. Slutpriset blir groteskt högt.

Den som i stället tar flyget behöver inte ens surfa in på en hemsida, utan kan köpa biljetter via Googles sökmotor och i bästa fall betala (ett betydligt lägre pris) via Swish.

Det beror på entreprenörsanda – någon måste uppfinna tekniken som förenklar processen – men också politiska reformer.

Flygbolagen förmåddes öppna upp sina bokningssystem för tredje parter för längesen, vilket underlättat för resenärer och bidragit till att flygtrafiken ökar.

Vissa tågbolag har klokt nog börjat göra samma sak, men flera av Europas nationella jättar – däribland SJ - stretar fortfarande emot.

Det är ohållbart, ska klimatmålen nås måste flygresorna bli färre och tågresorna fler.

En tänkbar lösning vore ett EU-direktiv som tvingar tågbolagen att öppna upp sina bokningssystem och låta entreprenörerna göra sitt.

Det bästa vore dock om fler tågbolag tog sitt förnuft till fånga frivilligt.

Prisrelationen mellan tåg och flyg måste också ändras genom att flygresorna görs relativt dyrare. Flygbranschen är redan föremål för EU:s handel med utsläppsrätter, men utsläpp uppe i luften är skadligare än de på marken och därför borde utsläppsrätterna rimligen kosta mer.

Det skulle öka incitamenten för flygbolagen och tillverkare som Airbus och Boeing att snabba på den egna omställningsprocessen och överskotten skulle kunna användas till att finansiera mer och bättre räls.

I dag går 34 flyg mellan Stockholm och Göteborg varje dag och otaliga mellan Sverige och kontinenten.

Ersätter vi merparten av dem med tåg, ökar vi inte bara chanserna att klimatmålen nås. Flygresorna till Luleå och New York skulle också bli lättare att svälja.


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder.

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här.

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter:

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen.

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen:

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten.

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen.

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys.

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här.

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?