1515

Coronavaccinet en succé för ny teknik

LEDARE. Cancerbehandlingar är tuffa för patienterna. Med möjligheten att behandla med RNA-teknik öppnas ett nytt kapitel i den lönsamma sektorn.

Foto:Michael Probst

Naturvetenskapen och industrin firar gemensamma triumfer dessa dagar. För trots att pandemin tog världen med överraskning så dröjde det bara ett knappt år efter det första kända fallet tills flera vaccin var redo för distribution. 

Och nu kan de äldre som vaccinerats släppas fria i vårsolen. Det var budskapet från socialminister Lena Hallengren på fredagsmorgonen. De kan träffa folk från olika hushåll inomhus, om än ”i små grupper under kontrollerade former”. 

Samtidigt rasar debatten i en allmänhet som vant sig vid att göra egna val om vilka vaccin som är bäst. Den nya transparensen är bra, men information utan kunskap ökar risken att man fattar fel beslut.

Efter rapporter om blodproppar vid vaccinering med Janssens och Astra Zenecas (AZ) vaccin har många länder tillfälligt stoppat användningen av dessa. Danmark har uteslutit AZ permanent. Detta trots att den forskning som gjorts på kort tid visar att det är större risk att få blodpropp om man blir sjuk i Covid-19 än om man vaccinerar sig med de utpekade varumärkena. 

Problemen med allvarliga biverkningar finns i vaccin som tillverkas enligt den klassiska metoden att använda ett avdödat virus. De nya syntetiska vaccinen från Biontech Moderna uppvisar hittills knappt några sådana. Oavsett vad man slutgiltigt kommer fram till har denna lilla förekomst i AZ och Janssens vaccin orsakat bolagen kommersiell skada. På motsvarande sätt har marknadskrafterna verkat för Biontech och Moderna. Båda är unga bolag med ett tiotal år på nacken. Biontech fyrfaldigade sin försäljning 2020 jämfört med 2019, och gjorde för första gången en liten vinst. Moderna 13-faldigade sina intäkter, men har ännu inte gjort någon vinst. Men det är sannolikt bara en tidsfråga.

Det mesta tyder på att vi kommer behöva vaccin mot Covid-19 under lång tid. Biontechs partner Pfizer räknar förhoppningsfullt med att man måste ta en ny spruta varje år. Samtidigt har Biontech och Moderna med sina RNA-vaccin blivit kända och fått lättare att skaffa nytt kapital. Aktiekurserna har i båda fallen rusat med flera hundra procent det senaste året. 

Det finns mycket forskning kring vilken betydelse RNA kan ha inom cancerbehandling. Men genom att vara de första att ta ett vaccin grundat på RNA till marknaden har Moderna och Biontech tagit ett stort kliv mot att utveckla tekniken för att både kunna vaccinera mot virusorsakad cancer och behandla tumörer. 

Amerikanska Moderna utvecklar mediciner och vaccin mot infektionssjukdomar som HIV, hjärt- och kärlsjukdomar, autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar och cancer. Tyska Biontech har sitt fokus på att hitta vägar att ”använda det egna immunsystemet fullt ut för att bekämpa cancer och andra svåra sjukdomar”.

Totalt dör runt tio miljoner människor av cancer varje år. Det är efter hjärt- och kärlsjukdomar den näst största dödsorsaken i välfärdsländer som USA och Sverige. Nästan alla som lever länge får den förr eller senare, men även yngre drabbas. Oräkneliga summor har lagts på forskning. Behandlingar har utvecklats: operation, cytostatika, strålning, hormonterapi, tillväxthämmare, stamcelltransplantering. Alla behandlingarna är tuffa för patienterna. Med möjligheten att behandla med RNA-teknik öppnas ett nytt kapitel.

Eftersom cancer är så utbrett är marknaden enorm och växande. 2018 var marknaden för cancerläkemedel värd 830 miljarder kronor enligt Allied Market Research, och 2026 beräknas den vara värd nästan dubbelt så mycket. Den potentialen ligger bakom det stora intresset bland läkemedelsbolagen. Exempelvis AZ har cancer som ett av tre fokusområden. 

Det är en ödets ironi att läkemedelsbranschen under decennier strävade efter storlek framför allt för att klara stigande kostnader för forskning, medan det är två unga bolag som står bakom innovationen RNA-vaccin. Det visar att kreativiteten ofta är större i mindre bolag. Det visar också hur viktig kapitalmarknaden är för att nya bolag ska kunna skapas och växa. Biontech och Moderna har i tio år stöttats av uthålliga ägare som nu får sin lön.

 


Innehåll från CatalystOneAnnons

HR-systemet CatalystOne en av nycklarna till Aller medias transformation

Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.
Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.

De senaste sju åren har Aller media genomgått en omfattande transformation, såväl när det gäller affärsmodellen som tekniken och kulturen. De senaste två åren har de dessutom gjort sina bästa resultat i företagets historia. En del av transformationen för att strukturera HR-arbetet har varit CatalystOne.

– Det finns inga genvägar till att göra en sån här omställning, säger Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.

Omorganisationen hos Aller media har inneburit ett enormt arbete där man gjort stora digitala satsningar, bland annat genom nyanställning av ett helt nytt team inom tech. Implementeringen av systemet CatalystOne har varit en viktig faktor för att bli en digitalt mogen arbetsplats och stötta både chefer och medarbetare i deras vardag. Arbetet med att implementera HR-systemet har varit ett riktigt lagarbete där alla medarbetare på HR- och lön har varit inblandade. 

– Vi har anpassat systemet till Aller medias vardag och strukturer. En process där allas våra olika kunskaper var extermt viktig. Vår tillämpning av CatalystOne går hand i hand med utvecklingen av våra chefer i ett långsiktigt ledarskapsprogram och hjälper våra chefer att vara autonoma och hantera sina processer själva. Det hjälper oss också att få en bättre struktur, som tillsammans med datan möjliggör utrymme för dialog och utveckling. Det leder i sin tur till effektivitet och resultat, säger Joakim.

Hög efterfrågan på effektiva och automatiserade processer

CatalystOne är ett HR-system baserat på olika moduler som vida täcker de processer som behövs ur ett modernt HR-perspektiv. Den modulbaserade designen innebär att lösningarna kan uppdateras efter behov, allteftersom organisationen förändras.

– Det som främst efterfrågas idag är effektiva och automatiserade processer som sköter sig själva, och där ligger vi verkligen i framkant. CatalystOne gör i princip allt i kundens HR-värld utom att betala ut löner, säger Rickard Hellner, VP Customer Success på CatalystOne.

En ny kultur

I och med omställningen hos Aller media gjordes stora förändringar för att bygga en ny kultur, präglad av tillit, öppenhet och ett nytt arbetssätt där alla medarbetare har möjlighet att skapa sin optimala vecka med en mix av hemmakontor och arbete från kontoret. 

– Vi kallar vårt nya arbetssätt för life@allermedia och det inrymmer så mycket mer än bara vilken fysisk plats vi ska arbeta ifrån. Självledarskapet kommer att bli extremt viktigt och underlättas av ett stabilt och strukturerat HR-system. Vi har satsat stort på medarbetarkommunikation internt, både för information och transparens men också för att bygga broar i organisationen och skapa en förståelse för att alla medarbetare och deras kompetenser är viktiga kuggar för att nå våra högt satta mål. Det har fungerat bra –  på bara några år har vi gått från -48 i eNPS till, i den senaste mätningen +28, som av mätinstituten räknas som fantastiskt bra. Branschgenomsnittet ligger på -11, säger Joakim.

Mer lätthanterlig HR-process

De senaste åren har Aller media dubblerat kundnöjdheten, attraherat välrenommerade data scientists och framför allt – de har gjort sina bästa resultat i företagets historia. Joakim har dessutom nominerats till årets HR-direktör.

– CatalystOne har hjälpt oss med bättre processer gällande on- och offboarding, är ett smidigt verktyg för att se organisationsscheman och också ändra dessa, och kanske framförallt att samla strukturerad och överskådlig masterdata om medarbetare. Hela vår HR-process har blivit mer lätthanterlig och transparent för både chefer och medarbetare, avslutar han.

Om CatalystOne 

CatalystOne är ett IT-företag med ett brinnande engagemang för människan. Med stöd av sitt HR-system hjälper man företag att öka kvalitet och säkerhet i HR-data och processer samt skapa engagerande och utvecklande arbets-platser med dedikerade medarbetare. CatalystOnes kunder återfinns bland nordiska medelstora och stora företag, med systemanvändare över världens alla kontinenter. CatalystOne har kontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Sandefjord samt ett FoU-centrum i Chandigarh, Indien.

Läs mer här

 

Mer från CatalystOne

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CatalystOne och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?