Annons

Corona ger tillfälle till nytänkande

LEDARE. Isoleringen innebör ett lyft för de digitala företagens tjänster. Exempelvis anställer Amazon nu 100 000 personer för att klara den ökade efterfrågan. 

Foto:John Locher

Coronavirusets spridning stänger skolor, arbetsplatser, teatrar och gränser. Men det betyder inte att alla aktiviteter måste upphöra. När människor försöker minimera sina fysiska kontakter vänder de sig i ökad utsträckning till de digitala företagens tjänster.

Därför anställer Amazon nu 100 000 personer för att klara den ökade efterfrågan. Bolag som normalt levererar mat hem till dörren med kort varsel, som Mathem, är fullbokade flera dagar framöver. Nätläkarna kan utan att riskera smittspridning sköta vardagliga vårdbehov. Underhållningen tillgodoses hemma via det breda nätutbudet. Utbildning sköts i större utsträckning via nätet.

De senaste åren har många oroats över digitaliseringen i stället för att se fördelarna. Men hur skulle det se ut om vi i en kris inte kunde sköta vår ekonomi och få finansiell information på nätet? Sannolikt skulle köerna, som för 100 år sedan, ringla runt bankerna när kunder i desperation ville ta ut kontanter.

Även inom sektorer som handel, vård och utbildning har vi kommit långt, men aldrig har fördelarna varit så tydliga som nu. Varor beställs och betalas på nätet och lämnas vid dörren. Nätläkarna kan, utan riskabla fysiska möten, avlasta den traditionella vården som fokuserar på corona. Tunga internationella universitet lägger sedan länge ut föreläsningar på nätet. Svensk utbildning använder tekniken i begränsad omfattning, men exempelvis har inte alla gymnasier kapacitet att distansundervisa. Digitala utbildningsföretag har nu chansen att vidga och slipa sitt erbjudande.

De flesta kulturevenemang ställs in. Några aktörer, som Malmö symfoniorkester, spelar utan publik och lägger ut på nätet. Operan har en egen digital scen, operan play, där de ska öka utbudet. Men Dramaten och Kulturhuset tillhör dem som tystnar. Det är märkligt, de borde se att det finns fler sätt att sprida statligt finansierad kultur än via SVT. Kulturvärlden är ofta politiskt radikal, men entreprenöriellt konservativ. Här är en chans att öka tillgängligheten permanent. Om Kulturhusets tidigare chef Benny Fredriksson hade levat hade han tveklöst agerat. Han hade inte accepterat att bara ställa in föreställningar i flera veckor. Det borde inte heller dagens teaterchefer göra. 

Sannolikt kommer fler att använda nätföretagens tjänster även när livet återgår till det normala. Corona är en typisk disruption, störning, och sådana främjar innovation. Det är ett tillfälle till nytänkande som inte får gå förlorat.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?