1515

Corona ger tillfälle till nytänkande

LEDARE. Isoleringen innebör ett lyft för de digitala företagens tjänster. Exempelvis anställer Amazon nu 100 000 personer för att klara den ökade efterfrågan. 

Foto:John Locher

Coronavirusets spridning stänger skolor, arbetsplatser, teatrar och gränser. Men det betyder inte att alla aktiviteter måste upphöra. När människor försöker minimera sina fysiska kontakter vänder de sig i ökad utsträckning till de digitala företagens tjänster.

Därför anställer Amazon nu 100 000 personer för att klara den ökade efterfrågan. Bolag som normalt levererar mat hem till dörren med kort varsel, som Mathem, är fullbokade flera dagar framöver. Nätläkarna kan utan att riskera smittspridning sköta vardagliga vårdbehov. Underhållningen tillgodoses hemma via det breda nätutbudet. Utbildning sköts i större utsträckning via nätet.

De senaste åren har många oroats över digitaliseringen i stället för att se fördelarna. Men hur skulle det se ut om vi i en kris inte kunde sköta vår ekonomi och få finansiell information på nätet? Sannolikt skulle köerna, som för 100 år sedan, ringla runt bankerna när kunder i desperation ville ta ut kontanter.

Även inom sektorer som handel, vård och utbildning har vi kommit långt, men aldrig har fördelarna varit så tydliga som nu. Varor beställs och betalas på nätet och lämnas vid dörren. Nätläkarna kan, utan riskabla fysiska möten, avlasta den traditionella vården som fokuserar på corona. Tunga internationella universitet lägger sedan länge ut föreläsningar på nätet. Svensk utbildning använder tekniken i begränsad omfattning, men exempelvis har inte alla gymnasier kapacitet att distansundervisa. Digitala utbildningsföretag har nu chansen att vidga och slipa sitt erbjudande.

De flesta kulturevenemang ställs in. Några aktörer, som Malmö symfoniorkester, spelar utan publik och lägger ut på nätet. Operan har en egen digital scen, operan play, där de ska öka utbudet. Men Dramaten och Kulturhuset tillhör dem som tystnar. Det är märkligt, de borde se att det finns fler sätt att sprida statligt finansierad kultur än via SVT. Kulturvärlden är ofta politiskt radikal, men entreprenöriellt konservativ. Här är en chans att öka tillgängligheten permanent. Om Kulturhusets tidigare chef Benny Fredriksson hade levat hade han tveklöst agerat. Han hade inte accepterat att bara ställa in föreställningar i flera veckor. Det borde inte heller dagens teaterchefer göra. 

Sannolikt kommer fler att använda nätföretagens tjänster även när livet återgår till det normala. Corona är en typisk disruption, störning, och sådana främjar innovation. Det är ett tillfälle till nytänkande som inte får gå förlorat.


Innehåll från SignicatAnnons

Lösningar som hjälper människor och företag att lita på varandra i en digital värld

Pontus Andersson och Joakim Harging på Signicat.
Pontus Andersson och Joakim Harging på Signicat.

Pandemin har påskyndat den digitala affären för alla – såväl företag som konsumenter – och längst fram i täten ligger Norden. Men med digitaliseringens framväxt följer en annan viktig aspekt: säkerheten. Signicat är experter på trygga, digitala identifieringsprocesser: från den första digitala kontakten till den elektroniska underskriften. – Vi är en one stop-shop för alla kundflöden, säger Joakim Harging, Chief Enterprise Nordics, Signicat. 

Signicat finns i 14 länder runtom i Europa och har de senaste åren haft en explosionsartad tillväxt. Siktet är inställt på att befästa och stärka den marknadsledande positionen i Europa

– Den digitala världen är här. I Norden ligger vi i framkant men resten av Europa hinner snart ikapp och kommer också vilja göra den här typen av transaktioner. Vår vision är att bygga teknik som hjälper människor att lita på varandra, även när vi inte kan se varandra. Det är en utmaning men vi har tekniskt stöd för att faktiskt uppfylla den, säger Pontus Andersson, Country Manager Sverige, Signicat. 

Ett första steg är att konsolidera olika identifieringssprocesser. Beroende på var i världen man befinner sig så kan förutsättningarna för elektroniska identiteter se lite olika ut. Varje land har sin egen eid-metod, vilket medför onödigt komplicerade processer för företag som har digital verksamhet i många länder. I Norden ligger vi långt fram med digitala identiteter men i resten av världen är manuell onboarding fortfarande en vanlig företeelse, med med massor av olika identifieringsprocesser. Med Signicat förenas de olika eid-metoderna i en och samma plattform.

– Att knyta ihop allt är vår specialitet, säger Joakim.

Bred expertis och kundbas

Bland sina kunder har Signicat några av Europas största företag, vilket ställer höga krav på efterlevnad av regulatoriska regelverk, menar Pontus.

– Vi är certifierade som QTSP (Qualified Trust Service Provider), vilket är ett bevis på att vi efterlever de högt ställda regulatoriska krav som våra kunder behöver uppfylla. Vissa branscher använder fortfarande lösenord, vilket är förlegat, krångligt och framför allt lätt att hacka. Vi vill göra det både säkrare och enklare för konsumenterna. Vi har egentligen inga gränser; våra kunder kommer från början från bank-och finanssektorerna, men vi kan hjälpa alla företag som har en digital affär.

Banker, försäkringsbolag, betalningsföretag, offentlig sektor, hälsa och handel är några av de branscher som Signicats kunder verkar i. Sedan starten 2007 har Signicat byggt upp ett renommé och idag har bolaget över 400 experter på digital säkerhet och identifikation.

– Vi besitter stor kunskap inom organisationen och vår expansion i Europa ger oss lokalkännedom om de olika marknaderna, vilket är värdefullt för våra kunder, säger Pontus.

– Automatiseringen kommer bara fortsätta att öka, allt fler processer kommer ske digitalt. Signicat erbjuder lösningar för kundens hela livscykel, avslutar Joakim.

Om Signicat

Signicat grundades 2007, har sitt säte i Trondheim och är en ledande aktör på den snabbt växande digitala marknaden. Signicat har över 500 kunder inom finansiella tjänster och andra sektorer och är kopplade till fler än 30 digitala identifieringsmetoder globalt. Plattformen erbjuder AML/KYC-kompatibel kundonboarding, mobilapp-baserad autentisering, avancerad elektronisk signering och mycket mer. 

Läs mer på www.signicat.com 

Mer från Signicat

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Signicat och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?