ANNONS:
Till Di.se
FREDAG 24 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Infrastruktur 

Centerpartiet förstår hur man lägger räls

  • Annie Lööf. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Centerpartiet ansluter sig nu till de röster som vill lånefinansiera bygget av en ny höghastighetsbana i Sverige. Det är ett välkommet och förnuftigt besked.

 

Partiets huvudargument är att en bana som finansieras med anslag inom befintlig ram kommer att ta många decennier att bygga och stå färdig först i mitten av 2090-talet. Därmed förloras en massa tid och hela den injektion som en höghastighetsbana innebär för de städer som kopplas upp.

Detta är ett argument som tidigare har framförts av regeringens förhandlingsman för höghastighetsbanan, HG Wessberg, samt mellan raderna av Trafikverket.

Andra argument som talar för en lånefinansiering är att det är orimligt att en skattebetalargeneration, eller två, ska stå för ett bygge som kommer att användas långt in i nästa sekel. En lånemodell sprider ut kostnaden. Ett annat är att Sverige just nu kan låna till historiskt låg ränta, att statsskulden är mycket låg och sjunkande och att statens samlade överskott 2017 till 2019 enligt Riksgälden förväntas bli 130 miljarder, varför vi kan "låna" av oss själva.

Argumenten för själva höghastighetsbanan handlar om vilken typ av städer Sverige kommer att bygga under de närmaste decennierna, samt behovet av att knyta ihop arbetsmarknaden i södra Sverige. Till skillnad från bilar, självkörande eller inte, kan tåg transportera en stor mängd personer på en väg smal som en cykelbana till och från centrum. Tågburna städer byggs därför tätt, värderas högt och är attraktiva miljöer för människor, företag och kapital.

Bilburna städer är helt annorlunda, som ett stort Sollentuna, eller Löddeköpinge.

Frågan om höghastighetståg är i hög grad en fråga om vilken typ av samhälle Sverige kommer att bli. Ska Norrköping, Jönköping och Borås utvecklas till stora villamattor eller växa som europeiska städer har gjort sedan början av 1800-talet? Om man tittar på kvadratmeterpriser är svaret givet vilken slags stad som bygger värden. Det borde till och med Moderaterna förstå.

För övrigt borde Sverige bygga ihop med England som nu projekterar höghastighetståg. Gör en gemensam upphandling, hyr samma bolag, köp samma stolpar. Vi delar inte bara samma lågtrycksbana.

Detta är en text från Dagens Industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Tyck till