Annons

C underställs V:s politiska makt

LEDARE. Med hotet om en misstroendeomröstning har Jonas Sjöstedt visat att han inte kan ignoreras.

För en vecka sedan ställde Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt regeringen inför ett ultimatum. Om den inte lyssnar på hans fem krav vad gäller förändringen av Arbetsförmedlingen, riktar V ett misstroendevotum mot arbetsmarknadsminister Eva Nordmark. 

Vänsterledaren fick snabbt stöd av M, KD och SD. Det var något överraskande eftersom M och KD senast i april 2018, som allianspartier, ville att Arbetsförmedlingen skulle läggas ned, underförstått stöpas om. Och även om processen inte har skötts särskilt bra, så är en förändring helt nödvändig.

På torsdagen tillkallade Eva Nordmark en presskonferens där hon adresserade Sjöstedts fem krav, dock utan att presentera några tydliga eftergifter. Men det fanns ett politiskt signalvärde.

* Ökade anslag - Regeringen kommer föra över totalt 900 miljoner kronor som AF inte har använt 2019 till 2020. Dessutom ska myndigheten få ökade resurser till förvaltningen i nästa års budget. Detta hade dock skett även utan V:s krav.

* Arbetsförmedlingen ska finnas i hela landet - Nordmark sade gång på gång att ”Arbetsförmedlingens skyltar” ska sättas upp på fler platser. Närvaron ska ”säkras” dels genom att en del av AF:s 90 nedlagda kontor öppnas igen, dels genom ”andra aktörer”, lite oklart vilka. Men AF kan också dela lokaler med andra myndigheter.

* Stöd för funktionshindrade ska säkras - Nordmark upprepade att de inte omfattas av reformen. Här finns ingen konflikt med V.

* Det ska inte finnas något LOV-tvång (Lagen om valfrihet) - Här finns den djupaste sprickan mellan januaripartierna och V. Arbetsmarknadsministern försökte avdramatisera införandet av LOV vid matchning och åtgärder genom att säga att stora grupper även i dag får stöd av privata företag genom LOV. Hon sa också att LOU, lagen om offentlig upphandling, ibland är mer ändamålsenlig, exempelvis vid upphandling av utbildningar, så som sker redan nu. Hon framhöll även att privata aktörer inte är de enda alternativen och pekade bland annat på folkhögskolor och idéburna organisationer. 

*Utred färdigt först - Enligt januariöverenskommelsen ska genomförandet vara klart nästa år. Nordmark sa att nödvändiga lagändringar ska vara klara i november 2020, men att det kommer ta längre tid att implementera det nya arbetssättet och att 8 personer nu arbetar heltid med detta på arbetsmarknadsdepartementet. Men än är planen nog inte så tydlig som V kräver.

Riksdagsmannen Ali Esbati (V) sade direkt efter presskonferensen att detta inte räcker för att upphäva hotet om ett misstroendevotum. Samtidigt befann sig Jonas Sjöstedt i riksdagen för frågestunden med statsministern. Och han gick hårt åt Stefan Löfven. Vänsterledaren upprepade att januariöverenskommelsen var en dålig idé och frågade hur regeringen kunde släppa in privata företag i AF när erfarenheterna från lotsarna under alliansåren var så usla. Löfven svarade i samma tonläge att det är märkligt att V är beredda att liera sig med M och KD, som skar ned AF:s budget och tvingade fram nedskärningarna, och dessutom SD.

Och just det, att V helst inte vill liera sig med sina värsta politiska motståndare, minskar sannolikheten att partiet driver igenom misstroendeomröstningen. Men det spelar ingen roll. För Jonas Sjöstedt har markerat att han inte kan ignoreras.

Han har demonstrerat att den text i januariöverenskommelsen som stipulerar att ”Denna överenskommelse innebär att V inte kommer ha något inflytande över den politiska inriktningen under mandatperioden” bara är ord. 

Om V genomför misstroendeomröstningen och får stöd av M, KD och SD tvingas Nordmark avgå och statsministern måste utse en ny arbetsmarknadsminister. Även denna har dock att förhålla sig till januariöverenskommelsen. Men regeringen och samarbetspartierna C och L måste samtidigt även i fortsättningen förhålla sig till Jonas Sjöstedt. 

Januariöverenskommelsen ter sig allt mer omöjlig både för de partier som är del av den och de som står utanför.

 

 

 


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?