1515

Bra för Sverige men svårt för Ylva Johansson

LEDARE. Ylva Johansson blir kommissionär för ”home affairs”, däribland migration. Det är en tung post eftersom den innebär lagstiftningsarbete – detta till skillnad från andra roller i kommissionen som är betydligt mer diffusa.

Foto:Wiktor Nummelin/TT

Det är ett erkännande av Ylva Johanssons erfarenhet och kompetens. ”Om ni vill ha något gjort, fråga henne”, som blivande EU-basen Ursula von der Leyen uttryckte det. Men ännu mer är denna utnämning bra för Sverige.

Ända sedan anslutningen för 25 år sedan har tendensen varit att Sverige håller sig i unionens periferi. Tydligast blev detta förstås med beslutet att stå utanför euron. Men i många frågor har Sverige intagit en avvaktande attityd, och när det gäller budgeten har det varit en rent negativ inställning.

Därför är det bra för Sverige att få en så tung post. Men lika sant är att det blir en svår uppgift för Ylva Johansson. Under den förra mandatperioden havererade kommissionens olika lagförslag om en förändrad asylpolitik. Dessa frågor har förstås inte försvunnit, men den nya kommissionären måste arbeta med utgångspunkt i att man inte kan tvinga länder att ta emot asylsökande.

Strax efter utnämningen uppmärksammades ironin att det nu blir Ylva Johansson som får ta striden med Stefan Löfven om förlängning av de svenska gränskontrollerna – kommissionen vill inte att det ska vara kontroller mellan schengenländer. Men detta är ingen större fråga. Värre är i så fall kommissionens kritik av att Sverige är dålig på att skydda sin yttre gräns, exempelvis på Arlanda.

Europas länder har inte hittat en gemensam linje inför nästa stora flyktingström. Här är det Ylva Johansson som måste navigera rätt. Hon sa själv att det handlade om att ”göra lite av ett omtag”.

Likaså får hon ansvar för EU:s polissamarbete, som har en väsentlig roll i kampen mot internationell brottslighet och terrorism. Här måste Ylva Johansson arbeta med ungefär samma genomförandesvårigheter som om hon hade varit inrikesminister hemma i Sverige. Polisen behöver ständigt få regelverk och befogenheter uppgraderade för att inte brottsbekämpningen ska hamna mellan stolarna. Och det går sannerligen inte snabbare att förändra saker på EU-nivå än nationellt.

Ylva Johansson ska rapportera till greken Margaritis Schinas som blir vice ordförande i kommissionen, vars arbetsuppgift är det gåtfulla ”försvara Europas livsstil”. Om inte annat får det ses som en indikation på vilka värderingar som olika länder lägger in i migrationsfrågan.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?