1515

Bostäderna som ingen vill tala om

LEDARE. När Annie Lööf förhandlade med Stefan Löfven krävde hon bland annat att han skulle liberalisera bostadsmarknaden, och införa en friare hyressättning. 

Foto:Alastair Grant

Samtidigt har riksdagen röstat igenom den M/KD-budget som innebär att S/MP-regeringens miljardstöd till bostadsbyggandet försvinner nästa år.

Reaktionerna kom direkt. Hyresgästföreningen och vänstern försvarar hyresregleringen och miljardsubventionerna. Men Annie Lööf har rätt i att hyresmarknaden måste förändras.

Fram till början av 1990-talet var bostadsbyggandet kraftigt subventionerat av staten. Mellan 1955 och 1985 byggdes det väsentligt mer än befolkningen ökade. Med subventionerna grundlades de höga byggkostnaderna. Dessutom kostade de staten motsvarande 100 miljarder kronor per år i dagens penningvärde. Dessa subventioner prioriterades framför andra behov och bidrog till att trycka upp skatterna.

Marknaden är bättre än staten på att matcha tillgång mot efterfrågan. Den klarar att bygga för medelklassen. Men marknaden har inte klarat att matcha hyror mot hushåll med lägre inkomster. Hälften av de som bor i hyresrätt i Stockholm, Malmö och Göteborg har enligt SCB inte råd med hyran i en nybyggd hyresrätt på 60 kvadratmeter. 

Det är dags att inse att bostadsbristen inte har en lösning, utan flera, och att det behövs en mängd olika alternativ. Marknaden för bostadsrätter fungerar. Den dåliga rörligheten och omfattande svarthandeln med kontrakt i storstäder visar att hyresmarknaden inte gör det. Om marknadshyror tillämpades skulle hyran avspegla bristen, rörligheten öka och handeln med olagliga kontrakt försvinna. Där har C och de borgerliga som på olika sätt vill luckra upp hyressättningen rätt. 

Men vi måste också bättre utnyttja befintligt bestånd genom att fler villaägare och lägenhetsinnehavare hyr ut ett rum eller flera. Det är vanligt i andra länder och en bra tillfällig lösning exempelvis för studenter och nyinflyttade eller enpersonshushåll. Detta löser dock inte alla problem.

Därför är det hög tid att även pröva den tredje vägen, så kallad "social housing", trots det breda motståndet.  I Sverige lever många med bilden av att det generella välfärdssystemet fungerar. Man vill inte ha för många riktade lösningar, och inte stigmatisera fattiga. Men som fattig är man redan stigmatiserad. Att få hyra en subventionerad bostad är knappast alla drömmars mål men en lättnad om alternativet är att bo med tio andra i en tvårummare.

Människor har olika behov och resurser och det kommer, som det alltid har gjort, att avspegla sig i deras bostad. Men staten har ett visst socialt ansvar i bostadspolitiken.

Det finns ett pilotprojekt i Göteborg som ska vara färdigbyggt 2021. Där ska boendeformer blandas och en knapp tredjedel av lägenheterna ska ha en subventionerad "garanterat låg" hyra, runt 3300 kronor i månaden för 40 kvadratmeter. Standarden blir desamma oavsett om man betalar full eller subventionerad hyra. För att kvalificera sig ska man ha en inkomst under en viss nivå. Om lönen ökar ska även hyran justeras upp successivt.

Det är ett intressant initiativ, men problematiskt att grannar i samma hus ska ha samma standard trots olika prissättning. Det blir svårt att acceptera för de som tvingas betala fullt pris.

Det är bra att spränga in social housing-byggen i befintliga bostadsområden för att inte öka segregationen. Husen ska inte heller byggas med sämre hållbarhet, men standarden i lägenheterna måste vara lägre så att kostnaderna kan pressas.

De flesta länder i Europa har social housing, men de har olika profil och omfattning. I Sverige bör vi hålla oss till att testa med den grupp som inte klarar marknadsorienterade hyror. Boverket, som inte har någon politisk agenda, förespråkar modellen. Det är dags att bryta detta tabu. Människor måste bo någonstans. 


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?