1515

Boris Johnson vet i alla fall vad han vill

Man kan tycka vad man vill om Boris Johnson, hans frispråkighet och oborstade yttre. 

Men Storbritanniens premiärminister är tveklöst en handlingskraftig politiker.

GLOBAL BRITAIN. På tisdagen lade den brittiska regeringen fram "Global Britain in a Competitive Age", en strategi för utrikes,- försvars- och säkerhetspolitiken utanför EU. Den fokuserar på ett moderniserat försvar och på att landet ska spela en större roll globalt.
GLOBAL BRITAIN. På tisdagen lade den brittiska regeringen fram "Global Britain in a Competitive Age", en strategi för utrikes,- försvars- och säkerhetspolitiken utanför EU. Den fokuserar på ett moderniserat försvar och på att landet ska spela en större roll globalt.Foto:Peter Morrison

Med stöd av den framgångsrika vaccinationskampanjen lanserade han nyligen en corona-öppningsplan, med en tydlig målbild om en någorlunda normal sommar för befolkningen. 

På tisdagen lade hans regering fram sin strategi för ”Global Britain”, det vill säga en plan för landets framtida utrikes-, försvars- och säkerhetspolitik utanför EU. 

I båda fallen handlar det alltså om att de styrande politikerna berättar för befolkningen om sin vision, om vad man försöker att uppnå. 

Den typen av budskap ska inte underskattas. 

För lika mycket som britterna behöver en öppningsplan för att stå ut med corona-restriktionerna behöver de en geopolitisk ledstång efter den kaotiska brexit-processen – en ny berättelse om landets identitet. 

Vad är Storbritannien utan EU-medlemskapet? Och, inte minst, vad vill man vara?

Den globala strategin, som utarbetats under det senaste året, ses som den mest omfattande i sitt slag sedan slutet på kalla kriget. 

En viktig del handlar om det egna försvaret. Nyckelordet är modernisering, vilket ska ske genom rejält höjda försvarsanslag och satsningar på AI, cyberkapaciteten och på etablerandet av en rymdstyrka. 

Antalet soldater i armén ska däremot minskas, delar av stridsvagnsflottan pensioneras medan kärnvapenspetsarna ökar i antal. 

Man skapar även en antiterroroperationscentral för att snabbare kunna svara på hot och incidenter.    

Strategin tar också sikte på att återetablera Storbritannien som en världspolitisk kraft. Britterna tycks inte se Europa som tillräckligt stort och strategiskt relevant. 

Likt Barack Obamas ”pivot” mot Asien vill Boris Johnson genomföra en ”tilt” mot en av världens i dag mest snabbväxande regioner, Indo-Pacific, som inkluderar Syd- och Sydostasien, Japan, Sydkorea samt Oceanien. 

Planen är att skapa en demokratisk motvikt mot ett allt mäktigare Kina, både genom handel och diplomati. 

I konkreta termer har man exempelvis ansökt om medlemskap i frihandelsavtalet CPTPP, som tidigare hette Trans-Pacific Partnership och står för 13 procent av global BNP. 

Storbritannien har också ansökt om att bli dialogpartner till de tio sydostasiatiska Asean-länderna och planerar att bjuda in Sydkorea, Australien och Indien till G7-toppmötet som britterna arrangerar i juni.

Som kronan på verket kommer landets nya militära skrytbygge, hangarfartyget HMS Queen Elizabeth, att ta sikte på den omstridda Sydkinesiska sjön under sin operationella premiärtur med start i maj.

Med andra ord är det ingen modest plan. På klassiskt brittiskt manér verkar ambitionsnivån ha trissats upp både av önsketänkande och minnen från fornstora dagar. 

Men hellre för mycket visioner än för lite. 

Just den här typen av budskap och visioner lyser tyvärr med sin frånvaro i Sverige, både när det gäller pandemibekämpningen och mer allmänt. 

Regeringen vill inte prata om när man tror att svenskarna kan samlas runt grillen igen utan beröringsskräck eller genomföra det där uppskjutna födelsedagskalaset från ifjol. 

Vi ska bara hålla ut, vilket tär på motivationen.

Inte heller hörs knappt någon svensk politiker prata om EU – vår viktigaste utrikespolitiska arena. Hur bör EU utvecklas? Vilken roll bör Sverige ha i framtidens EU?

Det är inte bara synd, utan en missad möjlighet att påverka. EU befinner sig just nu i en föränderlig och på många sätt avgörande tid.

Man kan heller inte kalla innehållet i Sveriges senaste försvarsbeslut för ”visionärt”. Anslagen har visserligen höjts, men pengarna spenderas på ändamål som i jämförelse med den brittiska planen framstår som minst sagt gammalmodiga. Det handlar bland annat om en satsning på armén, på fler soldater och på att återstarta regementen. Vi håller sedan tidigare på att återuppbygga totalförsvaret.  

Inget ont om totalförsvar. Och Sverige behöver kanske ingen egen rymdstyrka. 

Men man borde kunna förvänta sig en aning mer nytänkande från ett land med Sveriges högteknologiska resurser och kunnande.

Svenska politiker har mycket att lära av Boris Johnson.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?