Bejaka att privat vård utvecklas

LEDARE. Det är dags att lägga ned kriget mot Kry. Okoordinerade angrepp på privata bolag med nya idéer är inte vägen framåt, utan det är genomtänkta regelverk. 

Socialdemokraternas oppositionsråd i Stockholm Aida Hadzialic tillhör den breda vänster som applåderar att Kry stoppas från att ta över tjänsten 1177.
Socialdemokraternas oppositionsråd i Stockholm Aida Hadzialic tillhör den breda vänster som applåderar att Kry stoppas från att ta över tjänsten 1177.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Socialdemokraterna har under decennier förlorat kampen mot de borgerliga när det gäller valfrihet i vården, och därmed privat vård. S förlorade även striden mot vinster i välfärden (Reepalu-utredningen) därför att de saknade tillräckligt stöd i riksdagen.

Svenska folket gillar sin privata vård. 39 procent av alla läkarbesök går till privata vårdgivare, i primärvården är det 46 procent. Privata tandläkare står för 63 procent av vuxenbesöken, vilket är helt okontroversiellt även inom S. Optiker är alltid privata, friskvården mestadels.

Nu tar S strid mot de digitala vårdbolagen, där Kry är ledande och därför den främsta måltavlan. Det aktuella ärendet är Krys köp av rådgivningstjänsten på telefon 1177. Aida Hadzialic (S) jublade på Twitter när Region Stockholm efter hård kritik vill överpröva köpet. Men hon och hennes parti jublar alltid oreflekterat så fort ett privat vårdbolag begränsas.

Det är bra att politikerna är aktiva när det gäller styrningen av den offentligt finansierade vården. Den stora frågan är om det görs på ett genomtänkt sätt. Vad har man för övergripande mål, hur man ser till att de efterlevs?

Det är möjligt att de ansvariga politikerna i Stockholm har ändrat sig och inte vill låta Kry ta över tjänsten 1177 för att slippa frågan i valet 2022. De kanske vill riskminimera eftersom vänstern fortsätter att driva opinion mot privata vårdgivare trots att de förlorar gång på gång.

Men det är omodernt och kortsiktigt att försöka slå ihjäl en sektor som kan tillföra mycket. Den digitala vården leds av privata aktörer inom primärvården för att de offentliga inte haft incitament att utveckla enklare vård digitalt. Och är det något område där Kry borde ha en naturlig plats så är det inom icke-fysisk rådgivning, det är ju deras kärnområde.

Frågan är då om det finns risk för jäv om Kry äger bolaget som sköter telefonrådgivningen 1177? Kritikerna har inte tydligt formulerat riskerna, men kan avse att 1177 skulle hänvisa patienter till Krys tjänster. Det är dock redan reglerat i befintliga avtal att ingen enskild vårdgivare får rekommenderas.

Är risken att de skulle rekommendera uppsökande av vård ”i onödan”? Det är i så fall inte nytt. Det har Medhelp (som Kry köper och som har uppdraget nu) redan kritiserats för. Rådgivarna anses vara rädda att göra fel och hellre rekommendera vård en gång för mycket än en gång för lite. Men det är nog en bra instinkt.

Utmaningen ligger i hur registreringen av samtal går till. Data får förstås inte delas med Krys vårdenheter och patienterna får inte kontaktas eller motta marknadsföring. Även detta måste regleras i avtal.

Frågan om integrering inom vårdkedjan ligger redan på bordet i form av kritiken mot att apotek äger vårdcentraler. Exempelvis är statliga Apoteket delägare i Doktor 24. Den här typen av frågor behöver politikerna skaffa sig ett bättre helhetsgrepp om, de är kopplade till Kry och 1177.

Länge var det en politisk ekonomisk strategi att ransonera vård. Numera är idealet att se patienten som en viktig resurs för förbättrad hälsa, snarare än en passiv mottagare av vård. Detta kan hos den enskilda läkaren innebära en känsla av maktförlust.

Nätläkarbolag som Kry kan också upplevas som ett hot mot läkekonsten. Men patienter har även tidigare kunnat tala i telefon med sin doktor. Och en effektivisering av enkla fall bör användas till att frigöra resurser för att ge det personliga mötet mer tid i komplexa fall. Prissättningen måste utvecklas och bättre spegla vilka kostnader olika patienter och möten medför för utföraren.

Om politikerna ska kunna styra mot förbättrade resultat, i form av god tillgänglighet och friskare patienter, utan att kostnaderna galopperar, krävs en långsiktig plan. Enstaka okoordinerade angrepp på privata bolag med nya idéer är inte vägen framåt, utan det är genomtänkta regelverk. 


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MediCheckAnnons

Så får du rätt behandling mot svåra folksjukdomen

Över en halv miljon svenskar har problem med sköldkörteln – men i många fall fungerar inte behandlingen.

– Tyvärr är det vanligt med fel behandling, ungefär 20 procent skulle behöva få annan hjälp än den som vanligtvis erbjuds. Men hos oss på MediCheck är det annorlunda säger Kenneth Ilvall, specialist inom allmänmedicin.

Kontakta Sköldkörtelkliniken här 

Sköldkörteln, som sitter på halsen, producerar hormoner som vår kropp behöver och är även viktig för ämnesomsättningen. Men hos drygt 500 000 svenskar har balansen sköldkörteln rubbats – vilket kan ge många olika besvär. Det är mycket vanligt med ständig trötthet, nedstämdhet och krånglande mage. De allra flesta som drabbas är kvinnor. Dessutom har uppemot 100 000 särskilt stor problematik.

– Ofta kan blodprover visa ett okej resultat innan sjukdomen bryter ut med full kraft. Därför är det viktigt att lyssna in vilka symptom patienten har och vara lyhörd när de inte stämmer in på andra sjukdomar. Man ska inte bara gå på provresultatet, säger Kenneth Ilvall och fortsätter:

– Man ska inte vara rädd som vårdpersonal att ta den extra tiden att ställa några djupare frågor för att utesluta sköldkörtelproblem. Annars finns risk att man får behandling för nåt annat.

Svårt att fånga upp signaler

Han blev intresserad av sköldkörtelsjukdomar tidigt i sin läkarbana. Det var över 15 år sedan och idag är Kenneth Ilvall specialiserad inom området.

– Jag träffade kvinnor ”mitt i livet” som hade svåra problem. Normalt sett är det en grupp som är relativt frisk och när vi hade många patienter i barnafödande ålder som uppvisade dessa symptom, förstod jag att det är en problematik som ofta missas. Patienterna förklarar gärna bort det med att ”man jobbar mycket just nu”, många är högpresterande och tvingar sig själva att bara köra på, fastän det uppenbart är något som är fel. Generellt är vården för de flesta av dessa patienter bra, men alla är inte lika duktiga på att fånga upp signalerna på att något faktiskt är fel, trots att proverna ligger inom referensvärdena, säger Ilvall.

Ett hinder är alltså att sätta rätt diagnos, ett annat är att patienterna reagerar olika på Levaxin – den medicin som oftast erbjuds vid sköldkörtelsjukdom.

– Ungefär 80 procent av patienterna svarar bra på den medicinen, men de återstående 20 procenten blir tyvärr ofta sämre och det är dem vi måste lägga krut på.

Fler metoder finns

Enligt Kenneth Ilvall finns idag alternativa behandlingar av sköldkörtelsjukdom, men metoderna når sällan ut till patienterna:

– Det finns möjligheter att behandla på andra sätt, som det snabbverkande Liothyronin som är den aktiverade substansen. Samtidigt är det dyrare och ställer mycket högre krav på vården att hitta rätt dos, det ger i vissa fall effekter som inte alltid upplevs som gynnsamma, exempelvis hjärtklappning och svettningar. Dessa går oftast över och patienterna får ofta en positiv långtgående effekt, säger han och utvecklar:

– Jag tycker det är svårt att motivera varför den del av patienterna som inte kan behandlas effektivt med enbart Levaxin inte ska få testa Liothyronin. Detta ska förstås göras med stor försiktighet och i god dialog med patienten genom löpande uppföljningar, det är oftast här som det kan svikta i vården. Tiden räcker inte till.

Få hjälp – var du än bor

Genom sitt arbete hos Sköldkörtelkliniken på MediCheck kan Ilvall erbjuda sköldkörtelsjuka bedömningar, individuellt anpassade behandlingsplaner och uppföljningar. Vanligt är att patienterna sökt vård för besvären under lång tid utan att få rätt hjälp.

– Personligen tycker jag det är en jättebra idé att kunna erbjuda specialistkunskaper och en ”second opinion” vart man än bor i landet. Behovet finns ju i hela Sverige och då är digital vård ett riktigt bra komplement.

Kontakta Sköldkörtelkliniken här

 

Mer från MediCheck

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med MediCheck och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?