1515
Annons

Bättre att Scania kör Traton

Det händer något mycket intressant i Södertälje. Hos Scania. Efter åratal av interna maktkamper i den tyska fordonskoncernen Traton verkar tyskarna ha insett att det är svenskarna som vet hur man bygger världens bästa lastbilar.

VÄXLAR UPP. Äntligen ser Scania ut att komma till sin rätt i den tyska ägarstrukturen.
VÄXLAR UPP. Äntligen ser Scania ut att komma till sin rätt i den tyska ägarstrukturen.Foto:Jonas Ekströmer

”Vi har lagt allt för mycket tid på att antingen diskutera vilken lösning som är bäst eller tillåtit oss att utveckla parallella lösningar. Det får vara slut på det nu, vi har inte råd med det”, sa Scanias och Tratons 8TRA -3,65% Dagens utveckling svenske vd Christian Levin i torsdagens Di.

Uttalandet är viktigt. Det innehåller kritik, hopp och en förklaring till allt som har gått fel för Scania. Det började med Volvos försök att köpa bolaget 1999. EU stoppade affären. Det var synd. Göteborgarna hade säkert varit mer lyhörda för Scanias särart än de som senare kom in i bilden: tyskarna.

Efter många turer – bland annat ett fientligt bud av MAN 2006 – slukades Scania och MAN av Volkswagen. Båda bolagen ingår sedan 2015 i Traton som till 90 procent ägs Volkswagen. Resterande aktier handlas på börserna i Stockholm och Frankfurt.

I tysk famn har Scania inte kommit till sin rätt. Tillvaron har präglats av maktkamper och rivalitet. Och en tysk trögrörlig byråkrati. Svenskarna skulle till varje pris inlemmas i en större kollektiv struktur. Att det inte fungerade är Christian Levins uttalande en bekräftelse på.

Men nu finns anledning att vara optimist om Scanias framtid. Det sitter personer med bakgrund i Scania på alla ledande poster i Traton. Cheferna för MAN och Navistar (även det ett bolag i koncernen), den operativa chefen, teknikchefen och chefen för finansiella tjänster – alla har en bakgrund i Södertälje. Och så Christian Levin då.

Scania är och har alltid varit den lysande stjärnan i Traton, både sett till lönsamhet och kundnöjdhet. Det är logiskt att Scanias framgångsrika kultur präglar koncernen. Att huvudägaren äntligen har insett detta är bra.

Scania saknar inte utmaningar, men förutsättningarna är bättre än på länge. Bolaget måste på allvar ta upp kampen med Volvo, som för övrigt också leds av en före detta Scaniachef, Martin Lundstedt. 

Volvo behöver en vass konkurrent. Sverige behöver ett välmående Scania. Det svenska lastbilsklustret är unikt. Att Volkswagen ska öka ägarspridningen i Traton genom att sälja aktier ser ut som en tanke. Svenska institutioner och investerare bör vakna – det händer som sagt något väldigt intressant i Södertälje.

 


Viktigt att EU och Nato stöttar Litauen

Under hösten 2021 inleddes en konflikt mellan Litauen och Kina. Bakgrunden var Litauens beslut att öppna en representation för Taiwan i Vilnius. 

Den kinesiska regimen tolkade det som en provokation och införde tuffa handelsrestriktioner mot det djärva 2,8 miljonerslandet.

GER SIG PÅ JÄTTARNA. Först var det Kina, och nu Ryssland. Litauen med utrikesminister Gabrielius Landsbergis räds inte en fajt, trots landets storlek, och måste få full uppbackning från både Nato och EU.
GER SIG PÅ JÄTTARNA. Först var det Kina, och nu Ryssland. Litauen med utrikesminister Gabrielius Landsbergis räds inte en fajt, trots landets storlek, och måste få full uppbackning från både Nato och EU.Foto:Mariam Zuhaib

Nu har det hänt igen. 

Den här gången är det en annan bjässe, Ryssland, som känner sig kränkt över att Litauen börjat blockera ryska godstransporter över litauiskt territorium till exklaven Kaliningrad.

Men precis som i fallet med Taiwan har litauerna inte gjort något fel. De följer bara EU:s sanktioner och sätter stopp för transit av de varor som omfattas. Så här långt inkluderar listan bland annat stål, järn och lyxprodukter, men den väntas utökas. 

Det är alltså inte fråga om någon blockad som ryssarna hävdar, som nu hotar litauerna med ”passande åtgärder” som kommer att få ”allvarlig negativ påverkan på Litauens befolkning”, enligt en av Putins lakejer.

På onsdagen rapporterade flera medier dessutom att ryska attackhelikoptrar övat missilanfall mot Estland och kränkt landets territorium.

Situationen är allvarlig, inte minst med tanke på att Litauen, men också Estland och Lettland, är Nato-medlemmar. Skulle ryssarna göra mer än att verbalt hota balterna skulle länderna högst sannolikt åberopa artikel fem, och Nato skulle ställas inför en direkt konfrontation med Moskva.

Det geografiska läget gör också sitt. Den endast 7 mil breda litauiska landremsa som förbinder Kaliningrad med Belarus, där järnvägsrälsen går, har pekats ut som Natos känsligaste punkt, och fungerar som porten till Baltikum och Östersjön. 

I Kaliningrad har Ryssland dessutom sin viktiga östersjöflotta, en stor flygbas, och Iskander-robotar som kan bära kärnvapen.

Med tanke på insatserna är det av stor vikt att Litauen står på sig. Landets regering måste få full uppbackning från både Nato och EU, som håller toppmöte torsdag-fredag. Ska EU:s sanktioner få avsedd effekt måste de implementeras fullt ut. 

Ryssarna ska framför allt inte tro att de kan skrämma och hota sig till lättnader. 

Sjövägen är alltjämt öppen för gods. Den må vara dyrare, men det kostar att starta krig.

Högst sannolikt sysslar Putin bara med tomma hot och propaganda avsedd för inhemskt bruk. Hans hänsynslösa krigare har som bekant fullt upp i Ukraina. 

Att i ett sådant läge ge sig på ett Nato-land, och riskera en konflikt med den militärt överlägsna försvarsalliansen, vore en självmordsoperation.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?