1515

Lotta Engzell-Larsson: Även Sverige bör kräva att jättar styckas

LEDARE. Två mäktiga brittiska parlamentariska kommittéer kräver nu att den brittiska regeringen bryter upp de fyra globala revisionsjättarna KPMG, Deloitte, PwC och EY (Ernst & Young). 

Foto:Janerik Henriksson/TT

Deras ställning har ifrågasatts allt mer de senaste decennierna i spåren av företagskollapser, finansiella dribblingar och rena bokföringsbrott hos klienterna. Marknadens förtroende är skadat.

I Sverige var det senast PPM-bolaget Allra, där Deloitte var revisor, som polisanmäldes. Det har väckt frågan vad man kan vänta sig av en revision, om revisorerna har integritet och om utlåtandena är pålitliga.

I Storbritannien har frågan aktualiserats efter skandalen när landets näst största byggbolag Carillion tvingades i likvidation i början av året. Carillion, som var noterat på Londonbörsen, hade 43 000 anställda globalt och skulder och pensionsunderskott på motsvarande 25 miljarder kronor. Koncernen bestod av 326 bolag och konkursförvaltaren beskrev internredovisningen som "extremt dålig". Bolaget anlitade KPMG för extern, och Deloitte för intern, revision, men ingen av dem skickade ut några varningssignaler.

Den brittiska parlamentariska rapporten beskriver jättarna som en "mysig klubb". Det är bra att politikerna nu tar tag i frågan, något övervakningsmyndigheterna borde ha gjort för länge sedan. Efter den senaste finanskrisen ökade visserligen kraven. Bland annat får en revisor inte ha samma uppdrag i mer än tio år, för att undvika att relationen blir allt för bekväm, men nu är det dags för nästa steg.

Det finns två vägar att gå. Den ena är att klyva bolagen i mindre enheter, som alla har bibehållen full service, den andra är att konsultaffären avskiljs från revisionsaffären. Det första alternativet vore meningslöst, endast det senare kan stoppa de dubbla rollerna. Man kan inte sälja konsulttjänster till den man är satt att granska.

Revisionen skulle gynnas av ökat fokus, det mesta av arbetet kan och bör göras av datorer. Kvaliteten på tjänsterna blir då bättre och kärnaffären betydligt mer lönsam.

När Storbritannien nu går i täten är det viktigt att myndigheterna i andra länder hakar på. Kraven på styckning bör gälla globalt. Sverige och Revisorsinspektionen bör driva frågan i EU och visa att det är nya, tuffare tider nu.


Innehåll från DeloitteAnnons

Mänskliga företag är vinnarna när tillit är valutan

Tillit och förtroende är det som för oss människor samman. Det är också den väsentliga grunden – låt oss kalla det valutan – i de relationer vi har med varumärken. De företag som konsumenter visar tillit till växer snabbare än sin marknad och är mer uthålliga i turbulenta tider. Så vad är receptet för att vinna förtroende? I en färsk studie från Deloitte Digital pekar konsumenter ut autentiskt mänskliga varumärken som de mest betrodda. Samma studie visar att konsumenter är tre gånger mer benägna att handla från ett varumärke de litar på. 

Att skapa en mer mänsklig organisation börjar med ett empatiskt ledarskap. Ett ledarskap som lyssnar på kunder, anställda och affärspartners för att förstå, och ta itu med, det som är viktigast för dem. Samtidigt är effektivitetsvinster fokus för många företag i spåren av pandemin och strävan efter förbättrad produktivitet, samt den allt snabbare förflyttningen till digitala plattformar har medfört att många organisationer glömt bort de mänskliga perspektiven. Men vikten av att agera snabbt och eftersträva effektivitet behöver inte stå i motsats till att främja den mänskliga relationen. 

Ett exempel är Hästens, en kund till Deloitte Digital sedan många år, vars digitala transformation uppnått höga effektivitetsmål just tack vare ett konstant fokus på både kunder och medarbetare. Deloitte Digital och Hästens har tillsammans skapat nya kundmöten, butiksupplevelser och lojalitetsprogram. Designat, utvecklat och implementerat mobilapplikationer, CRM- och ERP-system men även arbetat med Hästens varumärkeskommunikation och skapat insiktsdrivet kreativt innehåll för digitala plattformar genom internationella kommunikationsbyrån ACNE, som sedan 3 år är en integrerad del inom Deloitte Digital och som på senare tid rönt stor framgång hos kunder som IKEA, Netflix & TikTok. 

– Hos oss jobbar affärsstrateger sida vid sida med världsledande designers, kreatörer, branschexperter, kommunikatörer och ingenjörer som alla delar ambitionen att förmänskliga företag för att nå affärsresultat. Gemensamt, tvärs alla våra kompetenser, skapas ovärderlig nytta för kunden, säger Fredrik Oscarson, Partner på Deloitte Digital.

Med engagerande kundupplevelser, intuitiva gränssnitt och tydlig kommunikation skapat utifrån insikter om kunders och medarbetares behov har Hästens underlättat arbetet i butik och förkortat ledtiderna vid försäljning med 90 procent. Samtidigt har man kunnat öppna nya butiker världen över, nå ut till nya målgrupper digitalt med skräddarsydd kommunikation och skapat ökad butiktillströmning. 

– För oss är det viktigt med en partner som både utmanar och lyssnar för att skapa digitala verktyg som faktiskt hjälper oss att utföra vårt arbete på det smartaste sättet. Deloitte Digital skapar ett samspel mellan vårt varumärke och kunden, säger Robert Carlén, CFO på Hästens.

Hästens mänskliga angreppssätt i kombination med de affärsmässiga resultat de uppnått har skapat eko runt om i världen. Inte minst efter att Apples VD, Tim Cook, på världens största digitalkonferens lyfte fram 170 år gamla Hästens från Köping som ett utmärkande framgångsrikt exempel. 

För företag är budskapet nu tydligt: digitaliseringen är ett utmärkt tillfälle att förnya och återuppbygga de mänskliga upplevelserna. 

Om Deloitte Digital 

Deloitte Digital fokuserar på den mänskliga upplevelsen för att skapa tillväxt och de mest kundorienterade, hållbara organisationerna i världen. 

Vi kombinerar Deloittes erkända styrka inom företagstransformation och teknikimplementering med kreativitet och design i världsklass. I Sverige möter du också Deloitte Digital genom våra byråvarumärken, ACNE och Mobiento. 

www.deloittedigital.se 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Deloitte och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?