1515
Annons

Även Sverige behöver en öppningsstrategi

På måndagen lanserade Boris Johnson sin plan för att öppna upp landet efter corona-nedstängningarna. 

En brittisk tidning kallade strategin för Storbritanniens ”Marsch mot friheten”. 

HÄRMA BRITTERNA. Den svenska regeringens corona-hantering har lämnat mycket att önska så här långt, speciellt när det gäller transparens och förutsägbarhet. Vi bör följa Boris Johnsons exempel och ta fram en öppningsstrategi.
HÄRMA BRITTERNA. Den svenska regeringens corona-hantering har lämnat mycket att önska så här långt, speciellt när det gäller transparens och förutsägbarhet. Vi bör följa Boris Johnsons exempel och ta fram en öppningsstrategi.Foto:Matt Dunham

Med tanke på smeknamnet och premiärministerns vurm för löpning skulle man kunnat tro att det handlade om en ny friskvårdssatsning. 

Och det gör det faktiskt, i alla fall indirekt. 

För genom att presentera en plan för hur och när restriktionerna ska lättas ger man människor hopp om att inskränkningarna av friheten snart är borta, att undantagstillståndet är över. 

Det är av stor vikt för moralen, och därmed en viktig komponent för att planen ska hålla. En insats för folkhälsan.

Strategin består av fyra faser med successiva lättnader, där den första inleds om två veckor då skolorna ska öppnas. I slutet av mars kommer utomhussporter tillåtas, följt av att frisörer, utomhusserveringar på pubar och restauranger med flera får öppna från mitten av april. 

Restriktionerna lättas sedan ytterligare i maj och juni med möjligheter att resa och gå på fotboll – själva definitionen av frihet för många britter.

I sitt tal på måndagen klargjorde en försiktigt optimistisk Boris Johnson att regeringen kommer vara lyhörd för signaler om hur processen går och förbehåller sig rätten att ändra planen om den positiva smittspridningstrenden skulle vända. 

Man har satt upp nivåer som måste uppnås för att gå vidare till nästa fas. Det gäller antalet nya smittade och döda i covid, antalet personer som vårdas på sjukhus samt antalet vaccinerade.

Planen är på alla sätt rimlig och kriterierna föredömligt transparenta. Tillsammans kommer de att fungera som en viktig vägledning för det brittiska näringslivet inför våren och sommaren. 

Restaurangägare, hotell och bussoperatörer har fått betydligt bättre förutsättningar att planera sin verksamhet. De vet att pandemin fortsatt kommer att innebära en begränsning för deras bolag, men osäkerheten kring dess effekter har minskat.

Angela Merkel tycks ha förstått samma sak. Under ett möte på måndagen sade sig den tyska förbundskanslern vilja ta fram en strategi för att öppna upp Tyskland i fyra steg.   

Sverige borde göra detsamma. Regeringens corona-hantering har tveklöst lämnat mycket att önska så här långt, speciellt när det gäller transparens och förutsägbarhet. 

Beslut om restriktioner tycks fattas veckovis, baserat på känsla och dagsform snarare än på en långsiktig strategi, vilket urholkar allmänhetens förtroende. Företagare vittnar om att osäkerheten är skadligare än de faktiska restriktionerna. 

Till skillnad från i Storbritannien minskar ju heller inte smittspridningen i Sverige. Medan britterna tillåts drömma om soliga uteserveringar, släktkalas och fotbollsderbyn förbereder vi oss på en tredje våg. 

Det är knappast en slump. 

Differensen riskerar dessutom att växa om vår vaccinationsutrullning fortsätter att släpa efter. I skrivande stund har britterna vaccinerat 26 procent av befolkningen, jämfört med Sveriges 4 procent, enligt Our World in Data.  

Förutom att människor blir sjuka och dör i onödan riskerar senfärdigheten också att få stora ekonomiska effekter. 

Enligt Riksbankens kalkyl kostar varje månad som vaccineringen försenas 25 miljarder kronor i förlorad BNP för Sverige. 

Finansmarknadernas aktörer tycks dessutom vara på det klara med vilken region som har skött pandemin bäst. Som Di rapporterade i måndagstidningen har kapital flödat till Storbritannien de senaste veckorna och pundet har stärkts, samtidigt som EU-ländernas marknader präglats av utflöden. 

Just nu investeras nästan tio gånger så mycket aktiekapital i brittiska bolag jämfört med bolag i EU-länderna, enligt Jonas Thulin, förvaltningschef på Erik Penser Bank. 

Enligt honom hänger det ihop med att britterna har en ”vaccination som fungerar, en ekonomisk politik som fungerar och en framtidsvision”.

Det är dessvärre alldeles för sent att försöka kopiera britternas strategi rakt av, och EU-medlemskapet begränsar oss när det gäller möjligheterna att handla vaccin. 

Men Sverige bör åtminstone lära av britterna och sätta upp en vision för framtiden – en vision som i närtid operationaliseras i en öppningsstrategi.

Innehåll från Dina KubikAnnons

”Flexibilitet i kubik”: Dina Kubik hjälper företag och privatpersoner att förverkliga sina drömmar

Dina Kubik är först i Sverige med en helt ny typ av hållbara och flexibla lokaler. Till dags dato har man byggt över trettio industriradhus med totalt cirka 1000 lokaler – så kallade kubiker -– som säljs med lagfart. I och med att man hjälper privatpersoner och mindre företag att förverkliga sina drömmar är man också med och bidrar till utvecklingen av lokalsamhället.

Många mindre företag har svårt att hitta anpassningsbara lokaler där de kan bedriva sin verksamhet. Många privatpersoner har behov av extraytor där de kan ägna sig åt en hobby eller vinterförvara båten och/eller bilen. Dessa problem såg företaget Dina Kubik som en möjlighet – och utvecklade idén om flexibla och hållbara lokaler i industriradhus. Dina Kubik bygger även klimatsmart med såväl stomme som fasad i trä. De har följt utvecklingen och vill bidra med hållbart byggande av industriradhus. 

Flexibla ytor där drömmar blir verklighet

Idag har de hunnit färdigställa över trettio industriradhus där kunderna själva äger sina lokaler med lagfart. Varje ”kubik” är anpassningsbar och kan bli garage, lager, förråd eller kontor. 

Vårt mål har varit att skapa en stark position inom sektorn för små industrifastigheter och vi har till dags dato byggt strax över tusen fastigheter i södra delarna av landet och Mellansverige. Dessa lokaler möjliggör kreativitet och främjar entreprenörskap på orterna där vi bygger – det har gjort att många mindre företag kunnat nyanställa och vidareutveckla sin firma på olika sätt, berättar Dina Kubiks vd och grundare Henry Lundhammar.

Varje lokal är en egen fastighet och storlekarna varierar från 70 till 300 kvadratmeter med egen port och ingång . Takhöjden är generös vilket möjliggör en andra våning och en extrayta på ytterligare mellan 35 till 140 kvadratmeter. Husen är fullisolerade med indragen el, vatten och avlopp. 

Hållbart och klimatsmart med stomme och fasader av trä

Henry framhåller gärna också att man är ensam om att bygga industrilokaler med stomme och fasad av trä.

Trä har en mycket mindre klimatpåverkan än stål, plåt eller betong. Det bidrar också till en trivsammare miljö, både internt och exteriört. Vi är stolta över att kunna erbjuda optimerad ytanvändning och stå för ”utmärkt klimatval”. Vi ligger just nu i planeringsfasen att bygga en egen fabrik så vi kan öka kapaciteten att bygga än fler industrifastigheter av trä, berättar Henry.

Henry Lundhammar, vd och är civilingenjör och har tidigare arbetat inom tågnäringen. Han kommer från en familj som under generationer arbetat inom byggvaruhandeln. 

Det är också en anledning till att det känns extra roligt att Dina Kubik idag bygger helt i trä från svenska skogar, fortsätter han.

Stark värdeutveckling hittills

Dina Kubik har en stor variation av kunder. Alltifrån städfirmor och hantverkare till målare och ett museum (!) har etablerat sig i kubikerna.

Vi har till exempel en kund i Falkenberg som började i en lokal på 72 kvm. Han kunde utveckla företaget vilket innebär att de köpte till fler kubiker och anställde fler. En annan kund köpte två lokaler och kunde på så sätt samla företaget på en plats med kontor och lager intill varandra. Det innebar att de halverade sina löpande kostnader, berättar Henry.

I och med att Dina Kubik bygger äganderätter så blir kunden fastighetsägare med rätt att utveckla sina lokaler själv. 

Den löpande kostnaden blir då minimal och det är samtidigt en bra investering för kunden., avslutar Henry.

Om Dina Kubik
Fem fördelar med att köpa en lokal från Dina Kubik prisvärd lokal med låg månadskostnad klimatsmart byggande i trä från svenska skogar friköpt lokal med möjlighet till egen design hållbara byggnader som ger ett högt andrahandsvärde inga mäklare eller mellanhänder

Läs mer om Dina Kubik här!

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dina Kubik och ej en artikel av Dagens industri

Indiskas vd efter förluståren: ”Vi har en extrem revanschlust”

Efter ett fem år långt stålbad ser Karin Lindahl, vd Indiska, en ljusare framtid för kedjan som varit farligt nära att gå i graven. Med ett nytt sortiment gör bolaget debut på Stockholms modevecka – och ser möjligheter att norpa kunder i en lågkonjunktur. 

Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).
Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera