Annons

Även svenska företagare bör värna sina livsverk

LEDARE. Ett viktigt skäl till Jeff Bezos framgångar med Amazon är att han betraktar motgångar som tillfälliga. 

Det var inget fel med Jeff Bezos ursprungliga idé, att konkurrera med den fysiska bokhandeln genom att sälja böcker på nätet. Men om han nöjt sig med det hade Amazon i dag varit en tiondel så stort som den koncern han nu byggt upp. Utifrån antagandet att Amazon hade förblivit en ren e-bokhandel hade verksamheten omsatt 19 miljarder dollar under årets första nio månader snarare än de 193 miljarder dollar som blev facit.

Det som gjorde Amazon till ett av världens mest framgångsrika bolag är att grundaren sedan sajten lanserades 1995 har fortsatt att fundera på hur konceptet ska kunna utvecklas och bolaget växa. Han letar hela tiden nya infallsvinklar på företeelser och problem. Det var aldrig böckerna i sig som intresserade honom, utan företagsbygget.

I boken ”Världens största butik” berättar den amerikanska journalisten Brad Stone om hur Amazon har vuxit fram. Den publicerades första gången redan 2013, men finns först nu i svensk, uppdaterad översättning. Författaren ger en inblick i Jeff Bezos sätt att tänka, hans drivkrafter, metoder och, inte minst, misslyckanden. 

Bezos har misslyckats med många fler projekt än han lyckats med. Vissa idéer var udda, som Projekt Fargo, att Amazon skulle äga ett exemplar av alla produkter som någonsin producerats. Andra tog tid och kostade mycket att utveckla. Men Bezos beskriver själv motgångar som ”tillfälliga”. Den uppfattningen har förstås varit en helt avgörande förutsättning för hans tålamod, hans långsiktighet och villighet att ta risk. Underförstått är tid det enda som står mellan entreprenören och framgång. 

Bezos skapade tidigt tre principer, som han menar skiljer Amazon från andra bolag. ”Vi är genuint kundfokuserade, vi har ett genuint långsiktigt perspektiv och vi är genuint intresserade av innovation”. Han anser att många företag fokuserar på någon av dem, men mycket få på alla tre. I stället sneglar de på vad konkurrenterna gör. Då tappar de sin vision av vad de själva kan tillföra kunden. 

Pengar verkar inte ha varit Bezos främsta drivkraft, utan önskan att bygga något stort. Han beskriver det själv som att många som startar företag vill jobba med saker som ger utdelning efter två-tre år, om det inte fungerar går de vidare till nya projekt. ”De följer hellre andra än att vara innovativa själva, för det är säkrare”. 

Amazon utvecklades från att snegla på traditionella butikskedjor som Walmart till att anställa matematiker som skriver algoritmer för logistik och distribution. Bolaget är numera en kombination av handel, som i grunden är lågteknologisk, och AI, som effektiviserar, förändrar logistik, service, och utvecklar nya tjänster som molnet för datalagring, Amazon Web Services. 

Jeff Bezos är ett utmärkt exempel på att för att bli framgångsrik entreprenör måste man klara ”marshmallow-testet”. Det är ett vetenskapligt experiment som utfördes vid Stanford University 1972 för att testa barns självkontroll. De fick välja mellan att få en godis direkt eller det mer osäkra prospektet att få flera längre fram i tiden.

Slutsatsen av testet har senare blivit att uthållighet är avgörande för framgång. Och efter en snabb överblick över de senaste årens svenska bolagsförsäljningar får man känslan av att det är bristen på uthållighet som är problemet. 

Niklas Zennström och Janus Friis sålde Skype till Ebay för 31 miljarder kronor 2005, två år efter att de grundat bolaget. Jacob De Geer och Magnus Nilsson startade Izettle 2011 och sålde det till Paypal 2018 för 19 miljarder. Carl Manneh, Markus ”Notch” Persson och Jakob Porsér grundade Mojang 2009 och sålde det till Microsoft för 18 miljarder 2014. Många fler mycket mindre värdefulla teknikbolag har också slukats av utländska bolag. 

Det ligger förstås en affärsmässig bedömning bakom försäljningarna. En önskan att optimera och minska sin personliga risk. Men med den inställningen kommer Sverige inte bygga några stora teknikföretag utan bli en underleverantör till amerikanska storbolag. 


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från XintelaAnnons

Bättre behandlingsmetoder med cellmarkör

Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela.
Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela.Foto:Ola Torkelsson

Med en patentskyddad markörteknologi för stamceller och en egen produktionsanläggning är Xintela en spelare inom cellterapifältet att räkna med. Nu satsar de även på att ta fram en ny behandlingsmetod för aggressiv bröstcancer.

Xintela utvecklar behandlingar inom områden där behovet av ny innovation är stort – artros, covid-19 och aggressiva cancerformer. Utvecklingsarbetet grundar sig i företagets markörteknologi Xinmark, där specifika cellyteproteiner fungerar som målmolekyler på stamceller och cancerceller.  

Från start har Xintela fokuserat på stamcellsterapi för artrospatienter. Genom prekliniska studier på hästar har bolaget visat att stamceller som tagits fram med hjälp av markören kan bromsa utveckling av artros hos hästar efter n ledbroskskada. 

EXTERN LÄNK: Inbjudan till Xintelas emission 

Unik markörteknologi

– Vi är inte ensamma om att arbeta med stamceller, men vår teknologi gör oss verkligen unika. Med våra markörer kan vi sortera ut stamceller från exempelvis fettvävnad och få fram en homogen stamcellspreparation av hög kvalitet som sedan expanderas i stora mängder, säger Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela. 

Xintela har en egen GMP-förberedd produktionsanläggning för att tillverka sina stamcellsprodukter för kliniska studier. Nu inväntar företaget ett tillstånd för att producera den första produkten Xstem-Oa och inleda kliniska studier på artrospatienter.  

Markörteknologin Xinmark kan också användas för att detektera vissa aggressiva cancerceller och rikta behandlande antikroppar till dessa. Xintela fokuserar sedan tidigare på den aggressiva hjärntumören glioblastom, och nyligen presenterade företaget att nästa fokusområde blir trippelnegativ bröstcancer, även den en mycket aggressiv cancerform med dålig prognos. 

Nya indikationer möter stora medicinska behov

– Plattformen Xinmark ger oss möjlighet att bredda verksamheten till nya utvecklingsområden. Därför har vi nu lagt till trippelaggressiv bröstcancer och även inlett en preklinisk studie av våra stamceller som behandling för Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS), en svår lungkomplikation som drabbar vissa covid-19-patienter, säger Evy Lundgren-Åkerlund.

Nu hoppas hon kunna landa samarbeten med strategiska partners inom bolagets verksamhetsområden för att ytterligare stärka Xintelas plats på marknaden. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Xintelas satsning på en ny behandling av aggressiv bröstcancer 

Fakta Xintela
Xintela är ett biomediciniskt bolag verksamt inom regenerativ medicin och cancer. Med sin patentskyddade markörteknologi utvecklar företaget nya behandlingsmetoder för exempelvis artros och hjärntumörer. www.xintela.se 

Mer från Xintela

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xintela och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?