ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Lotta Engzell-Larsson: Även Google måste ta ansvar

  • Foto: Margareta Gustafsson-Kubista /TT

LEDARE. De senaste veckorna har DN, Expressen och Di uppmärksammat att det på plattformar som Youtube finns omfattande högerextremt och nazistiskt material. 

Bland annat har svenska judar listats med adress på en antisemitisk hemsida. En advokatbyrå har hotats därför att den företrätt journalister som fått hot riktade mot sig via filmer på Youtube. Den nazistiska organisationen Nordiska motståndsrörelsens propaganda har publicerats som nyheter på Google.

Di ledare har tidigare (18/12 2017) skrivit om hur antisemitismen länge tillåtits bre ut sig och hatbrott begås utan att det får juridiska konsekvenser. Det är en skam för det svenska samhället. Hatbrott ska beivras och lagföras. Det rör sig om starka politiska krafter, extremister och banditer, vars syfte är att bryta ned demokratin och flytta fram sina positioner.

Men frågan om just plattformsbolagens ansvar för innehåll är svårare än så. För det första bör man ha klart för sig att de traditionella medierna konkurrerar med aktörer som Google och Facebook om läsare och annonser, de agerar alltså inte bara av moraliska skäl utan i sitt eget affärsintresse. 

Det finns en absolut skillnad mellan att publicera egenproducerat eller aktivt inköpt material och att tillhandahålla tekniken. Man kan inte jämföra DN och Expressen, vars redaktörer fattar beslut om varje artikel som ska skrivas, med en sökmotor som Google.

Samtidigt äger Alphabet verksamheter av olika karaktär. Google är en sökmotor, medan Google Play distribuerar film och Youtube Red köper film- och sporträttigheter. De senare två är innehållsbolag och ska behandlas som sådana. 

När det gäller sökmotorer bör det mesta vara sökbart, annars fyller tjänsten ingen funktion. Google har vunnit sin starka ställning därför att användarna har funnit den sökmotorn mest effektiv och valt bort andra.

Men brott ska beivras oavsett om de äger rum på gatan eller på internet, lagen är teknikneutral. Här handlar det om att sätta press på bolagen, som många gånger har varit yrvakna och motvilliga inför problematiken. Länkar till brottsligt material ska tas bort direkt.

Bolagen är otvetydigt ansvariga för detta. De är inte bara en budbärare, som internetoperatörerna, utan en plattform, liksom bankerna som är ansvariga för att motverka penningtvätt. Internetoperatörerna dömdes för ett år sedan ha ansvar för att länkningar skett till olagliga nedladdningssajter, vilket var märkligt eftersom det skulle utöka deras ansvar för olika transaktioner i det oändliga.

Plattformsbolagen har också egna användarpolicies. Google har en lista med 15 punkter som förbjuder marknadsföring av "olagliga aktiviteter" som trafficking, hat och hets mot folkgrupp, trakasserier, hot, utnyttjande av barn, spam, sexuellt material, terrorism med mera. Google skriver på sin hemsida att de är "beroende av att användare låter oss veta om material bryter mot våra regler". 

Intressenterna, användare, annonsörer och staten, bör alla pressa bolagen att följa lagen och sina egna regler. Allra mest effektivt är det dock när annonsörerna sätter tryck. Det är förödande för deras varumärken att förekomma i fel sammanhang.

Redan för ett år sedan rasade annonsörer i USA och Storbritannien, flera hundra företag drog tillbaka sina annonser. Det var bland andra HSBC, Royal Bank of Scotland och Lloyds, Heinz, McDonalds, Tesco, Toyota, Verizon och Marks & Spencer. Många återvände efter en tid, men inte alla. Exempelvis AT&T, som är en av USA:s största annonsörer, inledde en dialog med Youtube för att ta fram algoritmer som sållar materialet bättre. Men telebolaget har ännu inte återvänt till kanalen. 

Rasism, hat och förföljelse har alltid funnits, men det sprids snabbare och syns mer ackumulerat på nätet. Lagen ska följas, och annonsörerna kan med fördel ta ledningen i renhållningsarbetet. 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies