Annons

Även elektrifiering går bäst utan socialism

LEDARE. Europa har sensationellt gått om Kina när det gäller investeringar i eldrivna fordon och batterier. Den positionen bör värnas.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

2019 attraherade regionen 60 miljarder euro, att jämföra med 3,2 miljarder året innan. Kina drog 2019 in 17 miljarder euro, mot 22 året innan. Det uppger organisationen Transport & Environment i Bryssel (Financial Times 25/5). Summorna avser både privata och offentliga investeringar. 

Samtidigt förutspår konsultfirman McKinsey att Tyskland kommer att passera Kina i antal sålda elbilar nästa år, med en uppskattad produktion på 1,7 miljoner elfordon. 

Orsaken till det stora europeiska lyftet är att tyska Volkswagen började investera tungt i fossilfria bilar. Den viktigaste orsaken till att de, och övriga europeiska fordonstillverkare, nu ökar takten i omställningen är EU:s nya utsläppsregler. Från och med nästa år bötfälls tillverkare vars bilar i snitt släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer. Det innebär utifrån dagsläget potentiella böter på 150 miljarder kronor, varav Volkswagen skulle drabbas av 45, enligt PA Consulting. Detta vill man förstås undvika. 

Den snabba utvecklingen och de stora investeringsbehoven kräver att man samarbetar både fordonsproducenter emellan och över branschgränserna. Volkswagen är exempelvis en av delägarna i batteribolaget Northvolt, och tillsammans bygger de en batterifabrik i Tyskland. Northvolt bygger också en stor fabrik i Skellefteå.

För att täcka behoven i bilindustrin behöver världens batterifabriker gå från en produktion på under 400 GWh till över 2 000 GWh till 2028, enligt Benchmark Mineral ­Intelligence. Det ger en vink om potentialen för Northvolt och andra producenter, varav de flesta ännu finns i Sydkorea och Kina. Detta kan man läsa mer om i veckans upplaga av Di Weekend där Northvolts grundare Peter Carlsson intervjuas.

Dessa batterier ska sedan laddas. Även här växer marknaden, och antalet aktörer, snabbt. ABB har varit med länge, liksom betydligt mindre Gnosjöbaserade, börsnoterade Garo som omsätter en dryg miljard kronor. Det lär bli många tillfällen till strukturaffärer i branschen.

Det är viktigt att bygget och driften av strukturen runt elektrifieringen av fordonsflottan drivs av marknaden och inte staten. Det faktum att EU med framgång driver fordonstillverkarna framför sig med hot om böter, är en god indikation på att förbud och böter fungerar bättre än subventioner för att driva omställningen. 

Många intressenter och politiker talar om att staten måste investera i ”infrastruktur”. Frankrike offentliggjorde i onsdags ett stimulanspaket till bilindustrin på 8 miljarder euro, som ska gå till lite av varje. Men för stor statlig inblandning kan snarare inverka hämmande. Industrin avvaktar för länge i väntan på att staten ska agera. Facebook väntade inte på regler innan de startade.

Etableringen av laddstrukturen finansieras företrädesvis av kommersiella intressen, på samma sätt som bensinstationerna gjorde. I Sverige kan vissa mindre aktörer som bostadsrättsföreningar, kommuner, ekonomiska föreningar och enskilda butiker få visst stöd för att bygga stolpar. Men det stödet bör fasas ut. 

När det gäller subventioner gentemot privatpersoner måste man dock konstatera att det varit effektivt för att stimulera omställningen av fordonsparken. Alla länder som säljer mest elbilar har eller har haft betydande subventioner. 

Norge är den stora succén. Där utgjorde rena elbilar 42 procent av den totala bilförsäljningen 2019, vilket tillsammans med hybrider gör 55 procent laddbilar av totalförsäljningen. Det kan jämföras med Nederländerna där andelen laddningsbara bilar var 14 procent, Sverige 11 procent, Tyskland 3 procent och USA 2 procent. Men även detta stöd bör snart fasas ut.

Staten ska i första hand bidra till omställningen genom att vara framsynt när det gäller att skapa effektiva regelverk och skatter. Den kan även bidra genom att, som Trafikverket har gjort sedan 2016, tillsammans med industrin och forskare bygga testvägar som är elektrifierade, främst riktade mot den tunga godstrafiken. 

Regeringen och januaripartierna föreslog i september en Elektrifieringskommission, vilket är bra tänkt men det tar för lång tid, den är ännu inte tillsatt. En sak är helt klar, fordonsindustrin behöver driva på utvecklingen om tempot ska öka. 


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från PA ConsultingAnnons

PA Consulting ser stora möjligheter att införa hållbarhetskrav med en fortsatt strategisk förflyttning

Lan-Ling Fredell och Maria Gustavsson.
Lan-Ling Fredell och Maria Gustavsson.

Ett alltför ensidigt fokus på compliance är en av riskerna för finansmarknadens aktörer vid införandet av hållbarhetsskraven. Bakom risken tornar kraven upp sig på att kombinera allt fler regelverk, med hållbarhetsklassificeringar och redovisning av innehav. Tongivande konsultföretaget PA Consulting ser dock stor potential i att kombinera dessa complianceprojekt med att säkerställa att affärsmässiga och strategiska frågor drivs framåt med fortsatt hög ambition. 

– Hela finansbranschen kommer att påverkas av de nya regelverken som drivits fram inom EU och de flesta lär reagera kraftfullt för att efterleva dem. Hållbarhetsarbete innebär dock en enorm potential som kan medföra mervärde för både aktieägare, medarbetare och kunder, konstaterar Lan-Ling Fredell, expert inom Circular Economy och medlem i PA Consultings Sustainability-team. 

Den strategiska planen är A & O

Både Lan-Ling och hennes kollega, Maria Gustavsson, Partner inom den finansiella sektorn och medlem i PA Consultings Sustainability-team, betonar att de nya regleringarna är bra i grunden, då de säkrar en övergripande standard. De understryker dock att det är centralt att inte tappa den strategiska och kreativa plan som också finns inom företagen sedan flera år tillbaka.

– Det är viktigt att ha en kontinuerlig omvärldsbevakning och att se möjligheterna med cirkulär ekonomi. Det finns alltid en tanke bakom nya regelverk, vilken kan vara kritisk för affären. Det här kan man utnyttja för att vidareutveckla sin organisation, snarare än att bara pricka av specifika regelverkskrav, anser Maria Gustavsson. 

En såväl strategisk som operativ partner

PA Consulting har en oerhört bred kundbas och flera gedigna referenser och internationella nätverk inom Sustainability-området. Ellen MacArthur och  den Europeiska investeringsbanken är två konkreta exempel. Företaget kan både agera som en strategisk partner och som en operativ sådan inom exempelvis compliance, inte minst tack vare sin starka IT-kompetens.

– Utvecklingen inom cirkulär ekonomi går oerhört snabbt. Ju fler som driver dessa frågor desto bättre. Vi står inför en spännande tid med stora förändringar och PA Consulting kommer att befinna sig mitt i dem, tillsammans med våra kunder, avslutar Maria Gustavsson. 

FAKTA

PA Consulting är ett management-konsultföretag med fokus på innovation och transformation. I Sverige är vi en ledande rådgivare i transformationsprogram inom privat och offentlig sektor. Vårt kunnande sträcker sig från framtagande av strategi och design till genomförande av förändringen. PA sysselsätter 3 200 anställda globalt varav 100 i Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om PA Consulting 

Mer från PA Consulting

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med PA Consulting och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?