1515

Även elektrifiering går bäst utan socialism

LEDARE. Europa har sensationellt gått om Kina när det gäller investeringar i eldrivna fordon och batterier. Den positionen bör värnas.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

2019 attraherade regionen 60 miljarder euro, att jämföra med 3,2 miljarder året innan. Kina drog 2019 in 17 miljarder euro, mot 22 året innan. Det uppger organisationen Transport & Environment i Bryssel (Financial Times 25/5). Summorna avser både privata och offentliga investeringar. 

Samtidigt förutspår konsultfirman McKinsey att Tyskland kommer att passera Kina i antal sålda elbilar nästa år, med en uppskattad produktion på 1,7 miljoner elfordon. 

Orsaken till det stora europeiska lyftet är att tyska Volkswagen började investera tungt i fossilfria bilar. Den viktigaste orsaken till att de, och övriga europeiska fordonstillverkare, nu ökar takten i omställningen är EU:s nya utsläppsregler. Från och med nästa år bötfälls tillverkare vars bilar i snitt släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer. Det innebär utifrån dagsläget potentiella böter på 150 miljarder kronor, varav Volkswagen skulle drabbas av 45, enligt PA Consulting. Detta vill man förstås undvika. 

Den snabba utvecklingen och de stora investeringsbehoven kräver att man samarbetar både fordonsproducenter emellan och över branschgränserna. Volkswagen är exempelvis en av delägarna i batteribolaget Northvolt, och tillsammans bygger de en batterifabrik i Tyskland. Northvolt bygger också en stor fabrik i Skellefteå.

För att täcka behoven i bilindustrin behöver världens batterifabriker gå från en produktion på under 400 GWh till över 2 000 GWh till 2028, enligt Benchmark Mineral ­Intelligence. Det ger en vink om potentialen för Northvolt och andra producenter, varav de flesta ännu finns i Sydkorea och Kina. Detta kan man läsa mer om i veckans upplaga av Di Weekend där Northvolts grundare Peter Carlsson intervjuas.

Dessa batterier ska sedan laddas. Även här växer marknaden, och antalet aktörer, snabbt. ABB har varit med länge, liksom betydligt mindre Gnosjöbaserade, börsnoterade Garo som omsätter en dryg miljard kronor. Det lär bli många tillfällen till strukturaffärer i branschen.

Det är viktigt att bygget och driften av strukturen runt elektrifieringen av fordonsflottan drivs av marknaden och inte staten. Det faktum att EU med framgång driver fordonstillverkarna framför sig med hot om böter, är en god indikation på att förbud och böter fungerar bättre än subventioner för att driva omställningen. 

Många intressenter och politiker talar om att staten måste investera i ”infrastruktur”. Frankrike offentliggjorde i onsdags ett stimulanspaket till bilindustrin på 8 miljarder euro, som ska gå till lite av varje. Men för stor statlig inblandning kan snarare inverka hämmande. Industrin avvaktar för länge i väntan på att staten ska agera. Facebook väntade inte på regler innan de startade.

Etableringen av laddstrukturen finansieras företrädesvis av kommersiella intressen, på samma sätt som bensinstationerna gjorde. I Sverige kan vissa mindre aktörer som bostadsrättsföreningar, kommuner, ekonomiska föreningar och enskilda butiker få visst stöd för att bygga stolpar. Men det stödet bör fasas ut. 

När det gäller subventioner gentemot privatpersoner måste man dock konstatera att det varit effektivt för att stimulera omställningen av fordonsparken. Alla länder som säljer mest elbilar har eller har haft betydande subventioner. 

Norge är den stora succén. Där utgjorde rena elbilar 42 procent av den totala bilförsäljningen 2019, vilket tillsammans med hybrider gör 55 procent laddbilar av totalförsäljningen. Det kan jämföras med Nederländerna där andelen laddningsbara bilar var 14 procent, Sverige 11 procent, Tyskland 3 procent och USA 2 procent. Men även detta stöd bör snart fasas ut.

Staten ska i första hand bidra till omställningen genom att vara framsynt när det gäller att skapa effektiva regelverk och skatter. Den kan även bidra genom att, som Trafikverket har gjort sedan 2016, tillsammans med industrin och forskare bygga testvägar som är elektrifierade, främst riktade mot den tunga godstrafiken. 

Regeringen och januaripartierna föreslog i september en Elektrifieringskommission, vilket är bra tänkt men det tar för lång tid, den är ännu inte tillsatt. En sak är helt klar, fordonsindustrin behöver driva på utvecklingen om tempot ska öka. 


Innehåll från WWSCAnnons

Så kan nya miljövänliga supermaterial utvinnas ur vanlig skog – svensk forskning världsledande

Fönsterglas av genomskinligt trä och möjlighet att i tillverkningen av plast ersätta olja med trä, det är några av de nya möjligheter som svensk skog kan erbjuda, visar forskning vid Wallenberg Wood Science Center, WWSC. 

– Svensk skog har en enorm potential för framtiden men det kräver att vi utvecklar ny kompetens. Det gör vi här, säger Eva Malmström, professor på KTH och föreståndare för WWSC. 

Under 2020 stod den svenska skogsnäringen för ett exportvärde av 145 miljarder kronor och sysselsatte 115 000 människor. 

Samtidigt hårdnar konkurrensen från andra länder, som kan ha skog som växer 10 gånger snabbare. 

WWSCs verksamhet syftar till att slå vakt om Sverige som en ledande nation inom forskning och utveckling av skogsnäringen och att bidra till ökad hållbarhet.

Bygga dator av trä

En komponent i trä med stor potential är lignin. 

– Det forskas mycket kring lignin för många olika applikationer. I en ideal värld förutspår man till exempel att många beståndsdelar i en dator kan ersättas med komponenter från trä. Där är lignin en viktig del för att kunna bygga funktionalitet, säger Eva Malmström.

En drivande faktor i arbetet är också kopplad till diskussionen om plast.

– Plast börjar bli allt mer bannlyst och då utgör skogen en möjlig råvarukälla för att skapa ett mer hållbart material som kan ersätta konventionella plastmaterial, säger hon.

Starkare och bättre material

I flera andra pågående projekt arbetar forskarna på WWSC med små fibrer, så kallad nanocellulosa. Med dessa kan man skapa material som är starka, vattentåliga, brandsäkra och optiskt transparenta, alltså genomskinliga. De skulle till exempel kunna användas i funktionella fönster och byggelement.

– Skogsindustrin står inför stora utmaningar men också nya möjligheter. Då behövs nya kunskaper och kompetenser. WWSC är ett internationellt erkänt center där flera av världens ledande forskare inom området är verksamma. Här bedriver vi också utbildning av nya forskare i vad som kallas WWSC Academy. De ska nu vara med och ta skogsindustrin genom transformationen för att möta kommande utmaningar, avslutar Eva Malmström. 

Om WWSC

WWSC startade 2009 genom en donation från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, med syfte att utveckla nya material från träd, samt kunskap och kompetens för ett hållbart samhälle. WWSC är ett tvärvetenskapligt samarbete mellan KTH, Chalmers och LiU som engagerar ca 100 forskare och 50 doktorander.

Läs mer på www.wwsc.se 

 

Mer från WWSC

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med WWSC och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?