Annons

Arvid Åhlund: Sverige har redan vattenbombare

LEDARE. Det heter att historien upprepar sig först som tragedi, sedan som fars. Det stämmer i regel, men inte nödvändigtvis i den ordningen. Ibland framträder upprepningarna parallellt.

BRANDBEKÄMPARE. Följer man medierapporteringen kan man lätt få intrycket att flygplanen som just nu vattenbombar bränder i Ljusdal och Lillhärdal har lånats ut av generösa italienare. Det är missvisande.
BRANDBEKÄMPARE. Följer man medierapporteringen kan man lätt få intrycket att flygplanen som just nu vattenbombar bränder i Ljusdal och Lillhärdal har lånats ut av generösa italienare. Det är missvisande.Bild:TT

Precis som för fyra somrar sedan rasar i Sverige just nu svåra skogsbränder. 2014 förhärjades de västmanländska skogarna, den här gången tycks elden lös snart sagt överallt.

Då liksom nu var det valår och enkla politiska poäng fanns att plocka.

Medan moderata justitieministern Beatrice Ask i augusti 2014 besökte räddningspersonal i Sala, kallade Miljöpartiets språkrör Åsa Romson till presskonferens och undrade varför regeringen förlitade sig på brandbekämpningsflyg från Italien i stället för att införskaffa egna.

Borgerligheten blev putt och anklagade Åsa Romson för att försöka politisera en pågående katastrof.

”För länder som regelmässigt drabbas av svåra skogsbränder är det rimligt att investera i en flotta med vattenbombningsplan. Men Sverige är inte ett sådant land”, konstaterade bland annat Expressen i en ledare med rubriken ”Miljöpartiet vill elda med pengar”.

Nu är rollerna ombytta och i ett utspel på sociala medier på tisdagen höhöade Beatrice Ask att den rödgröna regeringen minsann kunde köpt flera brandbekämpningsflyg för pengar man i stället valt att lägga på elcyklar.

Resonemanget haltar. Beatrice Ask kan visserligen med visst fog hävda att den nuvarande regeringen borde ha lärt sig läxan sedan 2014. Men det skulle missa den större poängen.

Att Sverige kan kalla in brandbekämpningsplan utifrån med någorlunda kort varsel är inget svaghetstecken, utan en styrka.

Sverige hade vattenbombare i beredskap på försök under tre år på 1990-talet, men eftersom planen kostar omkring 250 miljoner kronor styck, har höga driftskostnader och ytterst sällan tas i bruk valde man, på rekommendation av en statlig utredare, att inte köpa dem.

Den kalkylen är lika välgrundad i dag som den var då.

Brandbekämpningsflygplan ”är en extremt dyr resurs och även om det är ett extremt läge just nu i Sverige så är det långtifrån varje sommar vi har det så här torrt”, som biträdande chefen för MSB:s enhet för beredskap Britta Ramberg förklarade saken för TT i tisdags.

Hon har rätt, men av fel anledning. Det är inte för att bränderna som härjar är ovanliga som Sverige klarar sig utan nya brandbekämpningsflyg – tvärtom tyder mycket på att de kommer att bli fler framöver. Anledningen är att vi redan har vattenflyg, till en bråkdel av priset.

Följer man medierapporteringen kan man lätt få intrycket att flygplanen som just nu vattenbombar bränder i Ljusdal och Lillhärdal har lånats ut av generösa italienare. Det stämmer inte – de är en del av EU:s Emergency Response Coordination Centre (ERCC), unionens gemensamt finansierade civilskyddsmekanism. 

Brandbekämpningsflygen må stå på italiensk mark, men de hör lika mycket hemma i svenskt luftrum. Det kallas för resurssamordning och bygger på samma logik som en bilpool eller ett försäkringsbolag.

Viss beredskap samordnas helt enkelt mer effektivt på EU-nivå, på samma sätt som andra saker ofta koordineras mer effektivt på nationell än regional eller kommunal nivå. Ingen anser till exempel att Härjedalens eller Ljusdals kommuner bör äga egna brandbekämpningsflyg.

Mot bakgrund av Beatrice Asks utspel under gårdagen är frågan värd att ställa: har Moderaterna för avsikt att införskaffa nationella brandbekämpningsflyg om Ulf Kristersson blir statsminister i höst?

Tänk om i så fall. Att stärka EU:s gemensamma civilskyddsmekanism är ett betydligt smartare alternativ.


Fotnot: I Italien finns ett stort antal brandbekämpningsplan. Två av dessa är avsatta för att bistå EU-länder. Begäran om hjälp hanteras inte av italienska myndigheter utan av EU:s Emergency Response Coordination Centre.


Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?