ANNONS:
Till Di.se

Arvid Åhlund: Satsa på helikoptrar i stället

  • Skogsbrand i Ljusdal. Foto: Maja Suslin/TT

LEDARE. I juli slöt tyskar, polacker, italienare och fransmän upp för att bekämpa svenska skogsbränder tillsammans med räddningspersonal och frivilliga. Uppslutningen utifrån var ett styrkebesked; insatsen är den hittills största inom ramen för EU:s civilskyddsmekanism ERCC.

ERCC har i stort varit mycket lyckad. Sedan 2014 har mekanismen aktiverats över hundra gånger, främst vid skogsbränder och översvämningar. 

Utöver att koordinera nationella resurser bidrar den med ett eget satellitsystem, som bland annat svenska myndigheter kunnat nyttja under den gångna månadens släckningsarbete.

Mekanismen bygger på reciprocitet – Sverige har till exempel inga egna brandflyg, men bistår med andra resurser vid behov – men är i grunden frivillig. Det går inte att tvinga italienare att undvara vattenplan om de vägrar.

Eftersom klimatförändringarna väntas leda till fler skogsbränder på fler ställen vill EU bygga upp egen beredskap, underströk den ansvarige kommissionären Christos Stylianides under en pressträff i Stockholm på måndagen.

Förslaget presenterades i själva verket redan i fjol och EU hoppas kunna ro det i hamn innan nyår. Tanken är att brandflyg, vattenpumpar och fältsjukhus ska finansieras gemensamt (ERCC är bara delfinaniserad) och att beredskapen ska finnas tillgänglig nära högriskområden, det vill säga lite överallt.

Det är klokt och nästa regering borde aktivt verka för det.

Alliansen förtydligade att man stöder en förstärkning i förra veckan, medan S tidigare har varnat för att andra länder kan komma att sko sig på ett sådant upplägg.

Det är underligt eftersom samma argument kan användas mot alla former av gemensamt organiserad verksamhet – till exempel välfärdsstaten.

Att skaffa egna brandflyg är ett sämre alternativ. Den svenska brandsäsongen kan visserligen förväntas bli mer intensiv, men kommer även fortsättningsvis att vara ganska kort.

Planen är i regel inte multifunktionella och kräver specialutbildade piloter och särskilda mekaniker. För att flyga två plan i en dag krävs totalt åtta piloter.

Satsa på befintliga helikoptrar i stället. Svenska Flygbranschens medlemmar har omkring 60 helikoptrar, varav 40 kan utrustas för brandbekämpning, och Sjöfartsverket har i dagsläget sju stycken som kan förses med lastkrok för brandtunna.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies