1515

Arvid Åhlund: Färre bilar ett ekonomiskt genidrag

Häromveckan tilldelades Paris sommar-OS 2024. När spelen inleds kommer staden inte längre gå att känna igen.

AVGASMOLN. Städer som tar kampen mot biltrafiken är morgondagens ekonomiska vinnare. Stockholm är på rätt väg men bör trycka gasen i botten.
AVGASMOLN. Städer som tar kampen mot biltrafiken är morgondagens ekonomiska vinnare. Stockholm är på rätt väg men bör trycka gasen i botten.Bild:AP/TT

Paris 2017 är smutsigt och stökigt, föroreningsnivåerna historiskt höga. Lastbilar trängs på sexfiliga gator, luften tar 6.500 liv per år.

När OS-publiken strömmar till om sju år kommer bilar med förbränningsmotor att ha förbjudits. Rivoli, Haussmann och andra boulevarder kommer att trafikeras av förarlösa bussar och 150.000 parkeringsplatser gjorts om till cykelbanor och trottoarer.

Förvandlingen sker redan. Biltrafiken har begränsats (vissa dagar till hälften) och stadens hyrcykelsystem kan ofta nyttjas gratis. Dieselbilar kan förbjudas redan från 2020.

Kollektivtrafiken är en av världens främsta, hälften av parisarna äger numera inte någon bil.
Det är bra för miljön – och för ekonomin. När bilarna försvinner kommer staden till sin rätt igen. Kulturlivet blomstrar i parkerna, kommersen längs gångstråken. De berömda uteserveringarna blir fler – därifrån kan man titta på folk som promenerar nedför breddade trottoarer.

I likhet med Paris är Stockholm inte byggt för biltrafik. Bejaka det! Det mumlas om bilfria zoner. Det är bra men inte tillräckligt. Enligt Trafikkontoret ska bilarna bort från Hamngatan och Kungsgatan. Dock först om 13 år. Kollektivtrafiken byggs ut, men alldeles för långsamt. Den förblir världens näst dyraste.

Det finns flera saker politikerna kan göra för att snabba på utfasningen av bilarna: bygga fler cykelbanor, överge otidsenliga normer om att nya hus måste ha ett visst antal parkeringsplatser, till exempel.

Att utvecklingen går segt beror på en falsk avvägning mellan miljö och ekonomi. Stockholms mest dynamiska gator och kvarter – Biblioteksgatan, Drottninggatan, Götgatsbacken, Nytorget – är redan bilfria. Att göra dem det var i själva verket ett ekonomiskt genidrag.

I Paris med omnejd bor över tio miljoner människor, i Stockholm omkring en och en halv miljon. Befolkningstätheten i den franska huvudstaden är fyra gånger högre än i den svenska.

Det finns inga goda skäl till varför omställningen till en renare, vackrare och smartare huvudstad ska gå långsammare här än där. Tvärtom, gasa på.


Innehåll från NTEXAnnons

Flexibilitet och lyhörd personal är nyckeln till transportföretagets framgångssaga

NTEX är med sina drygt  2,5 miljarder i omsättning och 600 anställda en av de största privata transport- och logistikaktörerna i Sverige med hela världen som sitt arbetsområde. Överst: Grundare och vd Thomas Ström och försäljningschef Tobias Rindevall.
NTEX är med sina drygt 2,5 miljarder i omsättning och 600 anställda en av de största privata transport- och logistikaktörerna i Sverige med hela världen som sitt arbetsområde. Överst: Grundare och vd Thomas Ström och försäljningschef Tobias Rindevall.

För 18 år sedan startade Thomas Ström transport- och logistikföretaget NTEX.

Efter att mer eller mindre fötts in i denna bransch hade han identifierat ett behov som saknades på marknaden: en aktör som anpassar transporterna efter kunden och inte tvärtom. 

– Vår filosofi har alltid varit att vi ska göra det där lilla extra för våra kunder, att NTEX gör det lite bättre, berättar grundaren och vd:n Thomas Ström.

I dag är NTEX med sina drygt 2,5 miljarder i omsättning och 600 anställda en av de största privata transport- och logistikaktörerna i Sverige med hela världen som sitt arbetsområde. Företaget har i dag kontor i tio länder i Europa och har tack vare det helhetstäckning för alla typer av uppdrag över hela kontinentens nationer. Majoriteten av godset fraktas med bolagets egna över 1 000 trailers. En stor del transporteras också med tåg, flyg och fraktfartyg till och från världens alla hörn. Det kunderna uppskattar är bolagets förmåga att ha en helhetssyn över vad som behöver göras och snabbt lämna förslag på hur det ska genomföras.  

En stor del av det gods som NTEX fraktar är bidragande till att svensk handel fungerar, att det fylls på med varor i butikernas hyllor och i e-handelsföretagens lager. Faktum är att alla delar av samhället kräver fungerande transporter. Men det skapar utmaningar att möta de allt större kraven. Ett aktuellt exempel är pandemins positiva påverkan på e-handeln, som i sin tur ställer högre krav på transporterna.

NTEX erbjuder helhetslösningar

Tack var sin ursprungliga filosofi har NTEX som transportföretag på senare tid tagit sina tjänster ytterligare ett steg. Numera erbjuder man inte enbart transport, utan även helhetslösningar där man tar ansvar för hela kedjan, allt från lagerhållning till distribution.

– I dag fraktas fler produkter än någonsin över hela världen och därför är det viktigt att man som företag kan anpassa sig. Det går inte att utgå ifrån att allt gods som ska transporteras passar in i en redan existerande mall, förklarar försäljningsdirektör Tobias Rindevall.

Den stora förklaringen till att NTEX haft en så stark och imponerande tillväxt är personalen och att man lyckats knyta till sig väldigt bra medarbetare på alla tänkbara positioner över hela Europa. Det medför att bolaget har en genomgående hög servicenivå och kvalitet.

– Vi försöker hela tiden vara tillgängliga och med flera av våra kunder har vi därför en daglig kontakt. På så sätt har vi koll på deras behov och kan snabbt agera, även vid akuta situationer där kunden behöver hjälp med exempelvis en komplicerad transport, säger Tobias Rindevall.

NTEX vill minska sin miljöpåverkan. Det gör man bland annat genom att använda mer klimatsmarta drivmedel. Bolagets lastbilar körs sedan ett antal år med HVO-diesel och man tittar även på alternativ som vätgas och elektrifiering. Det är också anledningen till att företaget under 2021 investerat i en av landets första ellastbilar. Lastbilen från Volvo Lastvagnar beräknas minska avgasutsläppen med närmare 20 ton per år.

Om NTEX

Ett av Sveriges största privata transport- och logistikföretag och erbjuder flexibla transporter på väg, järnväg, flyg och till sjöss.

Kundnytta: Skräddarsydda lösningar, mervärden och rådgivning samt total kontroll från bokning till leverans.
Unikitet: Engagerad och personlig service.
Omsättning: 2,5 miljarder.
Antal anställda: 600.
Huvudkontor: Göteborg.
Grundat: 2003.

www.ntex.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NTEX och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?