1515
Annons

Arbetsordning för kommande mandatperiod

LEDARE. Det politiska läget är inte låst för den som accepterar grundprinciperna i Sveriges parlamentariska system. 

Foto:Stina Stjernkvist/TT

Det finns goda möjligheter att bedriva politik. Och ett parti kan driva sin linje utan att behöva ta ansvar för mer än just sin egen linje. Majoriteter kan formas i utskotten, eller i kammaren. Dessa majoriteter kan vara samspelta eller oheliga. Och en ledamot behöver bara svara för den knapp hon eller han själv trycker på, inte för någon annans.

Den regering som tillträder har dels ansvar för de viktiga uppgifter som exklusivt åvilar regeringsmakten, som utrikespolitik och utredningsmakten, dels ansvar för att lägga lagförslag och budget till riksdagen.

I debatten är det lagstiftningsarbetet och budgeten, alltså röstandet i riksdagen, som har lyfts fram som ett problem för en framtida regering. Vid sådana omröstningar kan en politisk linje vinna om den har en relativ majoritet. En minoritetsregerings förslag kan i huvudsak fällas bara om de andra partierna går samman.

Kanske kan regeringen sitta kvar även efter förluster i riksdagen, beroende på omröstningens dignitet. Den gångna rödgröna mandatperioden lär oss dock att en regering kan sitta kvar nästan oavsett vilka motgångar som den möter.

Partierna som bildar en alliansregering, antingen den blir verklighet efter nästa veckas omröstning eller senare, kan agera i riksdagen med integritet. De lagförslag som läggs bereds i utskotten. Det är där politikerna har att hantera partiernas skiftande hållningar. Och det är där alla partier ska prata med alla partier – precis som har skett hittills, varje vecka i två mandatperioder. Att ta reda på vad andra politiska krafter anser och deras argument är en plikt för en parlamentariker.

Diskussionen har handlat om SD, som övriga partier inte vill ska påverka politiken. Men att lägga förslag som SD kan acceptera är inte att ge det partiet inflytande. Det handlar ju från början om förslag som de andra partierna önskar. Invändningen blir då gärna att SD kommer att villkora sitt budgetstöd med krav inom helt andra områden, där SD har en egen linje som är oacceptabel för de andra.

I det läget ska man sätta stopp i utskotten. SD får därefter rösta i sin ensamhet på sin linje i kammaren. Om SD exempelvis vill fälla en budget för att partiet inte får igenom ett förslag om att beslagta asylsökandes vigselringar eller idén att sälja en public service-kanal – så får det ske. Men det skulle vara ett osannolikt agerande av ett parti som gått till val på en helt annan ekonomisk politik än Socialdemokraternas.

Hela regeringsprocessen dikteras nu av några partiers bild av att en alliansregering i alla lägen skulle ge SD ökat manöverutrymme. Men det är inte sant.


Kan Tesla köra bil i Kina?

I förra veckan förbjöds Tesla-bilar från att köra in i den kinesiska kuststaden Beidaihe.

MAN ON THE MOON. Ett bilföretag är i tilltagande grad ett rymdbaserat mjukvaruföretag.
MAN ON THE MOON. Ett bilföretag är i tilltagande grad ett rymdbaserat mjukvaruföretag.Foto:Patrick Pleul

Orsaken var att landets högsta politiska ledare hade en sommarfest där och att Kina misstänker att Tesla-bilens sensorer och nätuppkoppling kan användas för att spionera. Tidigare i juni förbjöds Tesla-bilar i Chengdu eftersom president Xi Jinping besökte staden, rapporterade Di:s korrespondent i Hongkong Johan Nylander i måndagstidningen.

Centraldatorn i en Tesla har en större kapacitet än USA:s mest avancerade stridsflygplan. Fordonen är uppkopplade på nätet via tusentals satelliter. Bilens sensorer ser allt, registrerar allt och skickar informationen till Tesla.

Elon Musks skapelse är inte ensam om att samla och lagra information om sin omgivning. Det är en förutsättning för självkörande fordon. En enda självkörande bil sägs ackumulera lika mycket data på en timme som en normal iPhone hanterar under 3000 år.

Biltillverkarna håller därför i hög grad på att göra om sig till mjukvaruföretag med egna internet. Kinesiska Geely har ett omfattande satellitprogram, liksom Toyota, Ford och Volkswagen.

Det blir trångt i rymden, men ett större bekymmer är hur man betraktar varandras bilar och teknologier. Kinas Tesla-förbud är säkerligen delvis motiverat av protektionism, men oron för missbruk av sensorteknik är på allvar. Kina resonerar till exempel slående likt svenska Post- och telestyrelsen som misstänker att kinesisk 5g-teknologi kan missbrukas om den installeras i Sverige.

Oron är befogad. Kina är en totalitär övervakningsstat och demokratierna måste kunna skydda sig. Men den ömsesidiga oron har också en baksida.

Hur ska den svenska staten se på en bil från Volvo Cars i framtiden? I nuvarande ägarkonstellation är fordonstillverkaren i Göteborg en del av kinesiska Geely. Man delar teknologi och information. En självkörande Volvo kommer att använda Geelys satelliter. Kan polis, regeringskansli och militär använda fordon från Volvo?

Teknologier kan alltid missbrukas, men det finns stora risker med att dela upp världen i två tekniska system som inte förstår varandra. En sådan värld kan bli mycket farligare än spionage.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?