Annons

Arbetsinvandring måste bli rättssäker

LEDARE. De fortsatta kompetensutvisningarna skadar Sverige. Här har många missuppfattat situationen, vi tror att de sökande behöver oss mer än vi behöver dem.

Foto:Jack Mikrut

”Kompetensutvisningarna har upphört.” Så sade Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik till sajten Arbetsmarknadsnytt den 10 juli förra året. Frågan är när han ansåg att de upphörde. Scania-ingenjören Pak Wing Leung, som Di skrev om på tisdagen under rubriken ”Jag har gjort allting rätt”, fick avslag sex månader innan uttalandet gjordes.

Utvisningar på tveksamma grunder av arbetskraft från länder utanför EU/EES, kompetensutvisningar, har varit en följetong under många år. ”Luciadomarna” i Migrationsöverdomstolen 2017, kallade så därför att de kom runt Lucia i december, tryckte på att en helhetsbedömning måste göras, en person ska inte utvisas på mindre teknikaliteter. Det förbättrade situationen, som Ribbenvik hänvisar till. Innan dess hade Sverige förlorat en rad personer med nyckelkompetens för svensk industris konkurrenskraft, som den omskrivna programmeraren Tayyab Shabab.

Innan luciadomarna avslogs runt en femtedel av alla ansökningar, därefter föll andelen till 5 procent, enligt en artikel av Fredrik Hultman för Timbro (13/12 2018). Men den ändrade praxisen löste inte alla problem. Pak Wing Leung och Faranak Lotfizad ska utvisas därför att Migrationsverket har gjort fel. När det gäller Faranak Lotfizad tecknade arbetsgivaren den försäkring som Migrationsverket rekommenderade. Men i efterhand uppger myndigheten att det var fel försäkring. 

Ingenjören Pak Wing Leung har bott i Sverige i tio år. Först tog han en master på KTH och därefter har han arbetat vid Scanias utvecklingsavdelning. 2011 fick han uppehållsrätt i Sverige som EU-medborgare, trots att hans pass från Hongkong inte automatiskt ger de rättigheter som ett brittiskt pass då gjorde. 2015 ansökte han om permanent uppehållstillstånd. 2017 kom svaret. Migrationsverket hade då kommit fram till att de gjort fel, Pak Wing Leung var inte att betrakta som EU-medborgare och hade därför vistats illgalt här. 

Pak Wing Leung överklagade beslutet till Migrationsdomstolen som kom fram till att Migrationsverket skulle göra en ny prövning.  Domstolen ansåg att han vistats lagligt i landet eftersom Migrationsverket gjort fel, samt att en så lång tid i landet normalt hade utgjort skäl för permanent uppehållstillstånd. Men när Migrationsverket i januari förra året kom med ett nytt beslut blev det åter avslag. Myndighetens beslut framstår här, liksom ofta tidigare, som svårbegripligt och rättsosäkert. 

Migrationsverket bedriver en verksamhet som är starkt utsatt av den allmänna opinionen och politiska utspel. Därför är det centralt att riktlinjerna för arbetet är tydliga i sin intention. Direktiven till den utredning som januaripartierna tillsatte i början av februari ”Åtgärder för att attrahera internationell kompetens och motverka utnyttjande av arbetskraftsinvandrare” syftar som titeln anger till att komma till rätta med två helt olika problem. Risken är stor att behovet att locka hög kompetens inte får samma fokus som hur man stoppar utnyttjande av lågutbildad arbetskraft.

Lagen måste skrivas så att det blir tydligt att intentionen är att locka hit kompetent arbetskraft, snarare än begränsa flödet. Sverige har helt missuppfattat situationen, vi tror att de sökande behöver oss mer än vi behöver dem. Men det är de högkvalificerade som väljer, det måste sjunka in. När Tayyab Shabab utvisades från Sverige fick han visum i Tyskland och arbetar nu som it-konsult på den internationella växtnäringskoncernen Yara i Berlin.

Det måste också sjunka in att Sverige även behöver fylla enklare jobb, som bärplockare, som inte ens studenter födda i Sverige tar, och städpersonal. Sverige klarar uppenbarligen varken att generera tillräckligt många högutbildade personer eller de som utför enkla jobb. Oavsett om det är en tillfällig eller mer strukturell obalans, innebär det att ett internationellt utbyte av arbetskraft är nödvändigt. 

Och om Sverige ska kunna locka dem vi vill, måste processen mot ett arbetstillstånd, och senare permanent uppehållstillstånd, bli förutsägbar och rättssäker. Den nya utredningen måste bli klar innan årets slut snarare än nu aviserade november 2021. Pak Wing Leung har åter överklagat Migrationsverkets beslut. Men alla har inte det tålamodet. Vissa packar väskan.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Resurs BankAnnons

Resurs Bank skapar hållbar lönsamhet när handeln förändras

Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank
Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank

Under lång tid har hållbarhetsfrågan och den cirkulära ekonomin vänt upp och ner på handeln och i dagsläget möter handlare också helt nya utmaningar där kunder håller hårdare i sina pengar. Förmågan att snabbt ställa om sin verksamhet blir därför allt viktigare, framför allt när nya oförutsedda omvärldsfaktorer nu tydligt påverkar handeln. Att väga in ansvarsfull kreditgivning och erbjuda flexibla betallösningar är två sätt att skapa hållbar lönsamhet och stå starkare i en osäker värld.

Nya utmaningar bidrar också till utveckling, nya kundresor och nya erbjudanden. Resurs Bank är en av de största leverantörerna av betallösningar på den nordiska marknaden och har lång erfarenhet av att i nära samarbete med sina partners möjliggöra detta omställningsarbete.

– Vill man få återkommande kunder kan man inte bara konkurrera med pris. Istället behöver man utmärka sig som en aktör som snabbt förstår kunderna behov och kan ställa om även när det blåser upp till storm. En viktig aspekt är att erbjuda olika alternativ av betallösningar i kombination med en noggrann kreditbedömning som ger kunderna ökad handlingskraft, trygghet och flexibilitet. Därför erbjuder vi bland annat prenumerationslösningar som ger kunden möjlighet att använda en produkt utan att äga den och därmed istället få en månadsavgift som går att avsluta, säger Anna Nauclèr, CCO på Resurs Bank.

Resurs Checkout – en omnilösning

När konsumenter ändrar sitt sätt att handla är det viktigare än någonsin med en omnilösning som håller ihop kommunikation och betallösningar i både e-handel och butik.

– Med Resurs Checkout får handlare en omnilösning som gör det smidigt att anpassa sin affär till de kanaler som konsumenterna efterfrågar. Med Resurs Checkout kan kunder välja delbetalning som gör att man kan skapa en jämnare månadsekonomi för att kunna planera sin ekonomi och känna sig trygg, fortsätter Anna.

Starka varumärken bygger lojalitet

Nyckeln till att få fler återkommande kunder ligger i att anpassa sin affärsstrategi så att den håller sig relevant och hjälper till att stärka varumärket. Precis som att affärsmodeller anpassas behöver varumärkesarbetet spegla vad som sker i världen.

– Handeln har mycket att vinna på att väga in aspekter som handlar om hållbar konsumtion, där kreditbedömning är grundläggande för att också skapa hållbar lönsamhet i sin affär. Genom att erbjuda co- och whitelabel-koncept för våra betallösningar, där våra partners varumärke frontas gentemot slutkund, skapas förutsättningar för en tydlig och anpassad kundkommunikation som stärker handlarens varumärke, säger Anna.

Klokare köp ger hållbarare samhällen

Detta får till följd att kunderna har råd att köpa produkter av högre kvalitet som håller längre vilket bidrar till klokare konsumtion samtidigt som högre snittköp skapar tillväxt. Långsiktigt smarta köp leder till hållbar privatekonomi, vilket i sin tur leder till mer hållbart rustade samhällen som kan leva upp till de globala målen.

– Resurs har en noggrann kreditbedömningsprocess med syfte att människor ska ha en långsiktig hållbar privatekonomi. Vi har individuell rådgivning och en rad olika aktiviteter för att undvika att kunder hamnar i inkasso. Ingen vinner på överskuldsättning, avslutar Anna.

FAKTA OM RESURS BANK

Resurskoncernen finns i hela Norden och består av Resurs Bank och Solid Försäkring. Vi jobbar med att skapa smarta betal- och finansieringslösningar för både konsumenter och företag.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Resurs Bank här 

Mer från Resurs Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Resurs Bank och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?