Annons

Arbetsgivare ska inte göda pensionssäljare

LEDARE. Många pensionsförmedlare lever på att de anlitas av arbetsgivare för att ”ge råd” till de anställda när de placerar sin tjänstepension. Det framställs som en gratis förmån, men det är det inte. 

Arbetsgivaren låter påskina att rådgivningen är en förmån, men den kostar inte företaget en krona. Istället betalar den anställda år efter år med lägre pension, för att provisionerna och/eller höga avgifter gröper ur pensionen.
Arbetsgivaren låter påskina att rådgivningen är en förmån, men den kostar inte företaget en krona. Istället betalar den anställda år efter år med lägre pension, för att provisionerna och/eller höga avgifter gröper ur pensionen.Foto:MICHEL EULER

Di har den senaste veckan skrivit om pensionsrådgivaren Söderberg & Partners underpresterande fonder. Men frågan om avkastning och avgifter hänger samman med den principiella diskussionen om ”gratis rådgivning” vid val av pensionssparande. 

Många pensionsförmedlare lever på att de anlitas av arbetsgivare för att ”ge råd” till de anställda när de placerar sin tjänstepension. Det framställs som en gratis förmån, men det är det inte. Inom försäkrings- och pensionsrådgivning liksom all annan förmögenhetsrådgivning handlar det inte om råd, utan om ren försäljning av tjänster och produkter.

Frågan är varför arbetsgivarna lånar ut sitt goda namn och det höga förtroende de i normalfallet åtnjuter bland sina anställda till en aktör vars vandel de inte kan gå i god för?

Nio av tio svenskar har tjänstepension. I alla företag som har kollektivavtal upphandlas fonder där pensionen placeras. De som inte har kollektivavtal använder ofta privata pensionsrådgivare för att vägleda sina anställda. En del höginkomsttagare, som tjänar runt 50 000 kronor eller mer, erbjuds att löneväxla, det vill säga byta en del av lönen mot ökad pension, och de pengarna ska också placeras. De som tjänar mest, högre chefer, erbjuds ofta en väldigt hög pension som en del av det totala kompensationspaketet, även då erbjuds rådgivning. Det blir stora belopp. 

Förmedlarna har till arbetsgivarna lyckats sälja in rådgivningen som något som gör dem mer attraktiva, en service. Men också något de inte klarar sig utan. På Söderberg & Partners hemsida står följande att läsa: ”En bristfällig genomgång av företagets pensionsplan i samband med anställning skulle kunna leda till att den anställde framöver kan kräva bolaget på kompensation och i värsta fall andra pensionsförmåner. Det kan bli dyrt och ta stora resurser i anspråk.” Underförstått ”ni arbetsgivare kan råka illa ut om ni inte använder oss”.

Enligt en undersökning gjord av Movestic Pension får hälften av alla svenskar (främst höginkomsttagare) i arbetsför ålder ”hjälp och råd” med sin pension. I första hand får de ”hjälp” av banken, som säljer egna fonder, i andra hand via arbetsgivaren, alltså privata försäkringsförmedlare. Förmedlarna har historiskt tjänat pengar på provisioner, engångsprovisioner och årliga. Men det har varit mycket kritik mot systemet och Finansinspektionen vill förbjuda dem.

De större förmedlarna, som Söderberg & Partners och Max Matthiessen, säljer därför sedan många år allt mer egna fonder, själva eller genom närstående bolag. I stället för att som mellanhand ta ut höga förmedlingsavgifter rekommenderar de sina egna fonder och lever av fondavgifterna, som tickar in varje år. De har därför incitament att välja dyra fond- i- fond-lösningar till kunderna.

Di:s fondexpert Hans Bolander konstaterar (2/10) att vissa fonder hos Max Matthiessen och Söderberg & Partners saknar jämförelseindex. Det är förstås oacceptabelt. Hur utvärderar fondförvaltarna själva sin verksamhet och sina produkter?

Problemet med obefintligt oberoende hänger sig kvar, antingen väljer förmedlarna fonder som de har avtal med och får hög försäljningsprovision för, eller så äger de egna fonder och förordar dem till kunderna.

Det arbetsgivarna, i första hand HR-avdelningarna, borde fråga sig är hur det kommer sig att denna ”rådgivningstjänst” som försäkringsförmedlarna bistår med är gratis om den nu är så värdefull. Man låter påskina att rådgivningen är en förmån, men den kostar inte företaget en krona. Istället betalar den anställda år efter år med lägre pension, för att provisionerna och/eller höga avgifter gröper ur pensionen. 

Sundare vore att anlita oberoende rådgivare som tar betalt per timme eller per anställd. Då blir priset överblickbart för den anställda, som kostnaden drabbar. Arbetsgivarna bör ta sig en funderare på det ansvar de har för att släppa in försäljarna till de anställda, som uppfattar arbetsgivaren som en garant och därför förmedlarna som pålitliga. Om arbetsgivarna gör en utvärdering av förmedlarna vore det intressant att veta vad den baseras på.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från HowdenAnnons

Howden M&A vinner marknadsandelar inom transaktionsförsäkringar i Norden

Howden M&A är inte bara en av Storbritanniens och Kontinentaleuropas ledande förmedlare av transaktionsförsäkringar – för ett drygt år sedan så etablerade bolaget även sitt första Nordenkontor i Stockholm, en satsning som resulterat i att de nu tagit betydande marknadsandelar i alla nordiska länder.

Efter att Howden M&A under 2019 öppnade sitt första nordiska kontor i Stockholm under ledning av Carl Levin och Alexander Rasmussen, båda tidigare advokater på ledande advokatbyråer i Stockholm respektive Köpenhamn, har firman haft fullt upp.  

- Den lokala etableringen har tagits emot med stort intresse från Private Equity-sektorn, fastighetsbolag samt mer traditionella bolag med ett högt transaktionsflöde. Många av de stora aktörerna inom dessa sektorer och deras internationella advokatbyråer har redan jobbat med oss i andra europeiska länder, där de uppskattat vår service och kompetens. Nu börjar även de främsta advokatbyråerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark få upp ögonen för den kvalitativa rådgivning vi erbjuder och hur vi särskiljer oss från konkurrenterna, säger Carl Levin, Head of Sweden. 

Transaktionsspecialister 

Howden M&As snabba tillväxt och starka varumärke i Europa är byggt på försäkringsrådgivning med boutiquekänsla som kombinerar firmans entreprenöriella drivkraft och engagemang med tillgänglighet och ledande försäkringsexpertis. Fundamentet är byggt på att kunna bistå klienter genom hela försäkringsprocessen med team av erfarna specialister som har mångårig erfarenhet av transaktioner från advokatbyråer, investmentbanker, revisionsbyråer och konsultfirmor, fortsätter Carl.

- Vi får ofta höra av våra klienter och deras rådgivare att vi har ett värdeskapande och ändamålsenligt förhållningssätt i vår rådgivning. Vi arbetar mycket med att vara proaktiva och går alltid på djupet för att förstå våra klienters transaktioner, deras avtal och de relaterade riskerna. Utöver den förväntade förhandlingen och förmedlingen av själva försäkringsavtalet så arbetar vi alltid nära klienten och dess rådgivare, där vi bland annat bidrar med detaljarade råd kring alltifrån formuleringen av garantierna i transaktionsavtalen till omfattningen av rådgivarnas så kallade due diligence, allt för att säkerställa en effektiv process och bästa försäkringsskydd, förklarar han.

Inte bara private equity kunder

Ett av skälen till branschens och Howden M&As snabba tillväxt har varit transaktioner relaterade till när private equity och större fastighetsfonder vill göra ”clean exits”. En pågående trend är dock att även andra aktörer börjat inse fördelarna med transaktionsförsäkringar och att det inte bara är de stora affärerna som går att försäkra.

- Konceptet går i huvudsak ut på att en köpare tecknar en transaktionsförsäkring som är avsedd att täcka säljarens monetära ansvar till följd av garantibrott under ett överlåtelseavtal, därmed överförs risken från säljaren till en försäkringsgivare. Köpeskillingen kan då disponeras fritt och eventuella skadeanspråk för garantibrott riktas mot en försäkringsgivare istället för säljaren. Detta är givetvis inte endast av intresse för private equity, då alltifrån koncerner som avyttrar dotterbolag till individer som avyttrar en familjeägd fastighet kan dra fördel av att inte behöva tvista om eller avsätta medel för eventuella garantibrott. Denna del av försäkringsmarknaden har dessutom blivit allt mer konkurrensutsatt och vi kan idag hitta försäkringsgivare som erbjuder prisvärda lösningar för affärer eller investeringar med transaktionsvärden redan från 100 miljoner kronor, avslutar Carl. 

Fakta om Howden M&A

Howden M&A är ett försäkringsförmedlingsbolag som tillhandahåller expertis och råd kring transaktionsförsäkringar. Howden M&As Nordenkontor etablerades i Stockholm 2019 och bolaget har närvaro i hela Europa med huvudkontor i London samt lokalkontor i Stockholm, Frankfurt, München, Amsterdam, Madrid, Warszawa och Paris. Howden M&A är en del av Hyperionkoncernen som är en av världens största personalägda försäkringsförmedlingsgrupper med över 5 000 medarbetare i 40 länder.

Läs mer om Howden M&A

 

Mer från Howden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Howden och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?