1515

Arbetsgivare ska inte göda pensionssäljare

LEDARE. Många pensionsförmedlare lever på att de anlitas av arbetsgivare för att ”ge råd” till de anställda när de placerar sin tjänstepension. Det framställs som en gratis förmån, men det är det inte. 

Arbetsgivaren låter påskina att rådgivningen är en förmån, men den kostar inte företaget en krona. Istället betalar den anställda år efter år med lägre pension, för att provisionerna och/eller höga avgifter gröper ur pensionen.
Arbetsgivaren låter påskina att rådgivningen är en förmån, men den kostar inte företaget en krona. Istället betalar den anställda år efter år med lägre pension, för att provisionerna och/eller höga avgifter gröper ur pensionen.Foto:MICHEL EULER

Di har den senaste veckan skrivit om pensionsrådgivaren Söderberg & Partners underpresterande fonder. Men frågan om avkastning och avgifter hänger samman med den principiella diskussionen om ”gratis rådgivning” vid val av pensionssparande. 

Många pensionsförmedlare lever på att de anlitas av arbetsgivare för att ”ge råd” till de anställda när de placerar sin tjänstepension. Det framställs som en gratis förmån, men det är det inte. Inom försäkrings- och pensionsrådgivning liksom all annan förmögenhetsrådgivning handlar det inte om råd, utan om ren försäljning av tjänster och produkter.

Frågan är varför arbetsgivarna lånar ut sitt goda namn och det höga förtroende de i normalfallet åtnjuter bland sina anställda till en aktör vars vandel de inte kan gå i god för?

Nio av tio svenskar har tjänstepension. I alla företag som har kollektivavtal upphandlas fonder där pensionen placeras. De som inte har kollektivavtal använder ofta privata pensionsrådgivare för att vägleda sina anställda. En del höginkomsttagare, som tjänar runt 50 000 kronor eller mer, erbjuds att löneväxla, det vill säga byta en del av lönen mot ökad pension, och de pengarna ska också placeras. De som tjänar mest, högre chefer, erbjuds ofta en väldigt hög pension som en del av det totala kompensationspaketet, även då erbjuds rådgivning. Det blir stora belopp. 

Förmedlarna har till arbetsgivarna lyckats sälja in rådgivningen som något som gör dem mer attraktiva, en service. Men också något de inte klarar sig utan. På Söderberg & Partners hemsida står följande att läsa: ”En bristfällig genomgång av företagets pensionsplan i samband med anställning skulle kunna leda till att den anställde framöver kan kräva bolaget på kompensation och i värsta fall andra pensionsförmåner. Det kan bli dyrt och ta stora resurser i anspråk.” Underförstått ”ni arbetsgivare kan råka illa ut om ni inte använder oss”.

Enligt en undersökning gjord av Movestic Pension får hälften av alla svenskar (främst höginkomsttagare) i arbetsför ålder ”hjälp och råd” med sin pension. I första hand får de ”hjälp” av banken, som säljer egna fonder, i andra hand via arbetsgivaren, alltså privata försäkringsförmedlare. Förmedlarna har historiskt tjänat pengar på provisioner, engångsprovisioner och årliga. Men det har varit mycket kritik mot systemet och Finansinspektionen vill förbjuda dem.

De större förmedlarna, som Söderberg & Partners och Max Matthiessen, säljer därför sedan många år allt mer egna fonder, själva eller genom närstående bolag. I stället för att som mellanhand ta ut höga förmedlingsavgifter rekommenderar de sina egna fonder och lever av fondavgifterna, som tickar in varje år. De har därför incitament att välja dyra fond- i- fond-lösningar till kunderna.

Di:s fondexpert Hans Bolander konstaterar (2/10) att vissa fonder hos Max Matthiessen och Söderberg & Partners saknar jämförelseindex. Det är förstås oacceptabelt. Hur utvärderar fondförvaltarna själva sin verksamhet och sina produkter?

Problemet med obefintligt oberoende hänger sig kvar, antingen väljer förmedlarna fonder som de har avtal med och får hög försäljningsprovision för, eller så äger de egna fonder och förordar dem till kunderna.

Det arbetsgivarna, i första hand HR-avdelningarna, borde fråga sig är hur det kommer sig att denna ”rådgivningstjänst” som försäkringsförmedlarna bistår med är gratis om den nu är så värdefull. Man låter påskina att rådgivningen är en förmån, men den kostar inte företaget en krona. Istället betalar den anställda år efter år med lägre pension, för att provisionerna och/eller höga avgifter gröper ur pensionen. 

Sundare vore att anlita oberoende rådgivare som tar betalt per timme eller per anställd. Då blir priset överblickbart för den anställda, som kostnaden drabbar. Arbetsgivarna bör ta sig en funderare på det ansvar de har för att släppa in försäljarna till de anställda, som uppfattar arbetsgivaren som en garant och därför förmedlarna som pålitliga. Om arbetsgivarna gör en utvärdering av förmedlarna vore det intressant att veta vad den baseras på.


Innehåll från DentmeAnnons

Företagstandvård är viktigare än du tror

Det är ingen hemlighet att det är viktigt att ta hand om sina tänder, men alla kan drabbas av plötslig tandvärk. Det påverkar hela kroppen och vårt allmäntillstånd vilket kan leda till att vi även presterar sämre på jobbet. 

Det är många arbetsgivare som är medvetna om det, men det är få som erbjuder företagstandvård som en förmån. 

Enligt David Kruse, medgrundare och vd på Dentme, är det dags för företagen att tänka om.

En förmån som gör skillnad: Så fungerar företagstandvård.  

Alla som har haft problem med sina tänder vet att hela kroppen påverkas. Men varför värderas inte tandvård lika högt av arbetsgivare som till exempel friskvård – eller annan personalhälsa?

– Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för sina anställdas hälsa och välmående. Det finns massor av skattefria förmåner som till exempel träning, kostrådgivning och tobaksavvänjning. Tänderna är också en del av kroppen. Det är viktigt att arbeta förebyggande och ha kontakt med en tandläkare regelbundet. Det kommer att löna sig i längden, säger David Kruse, medgrundare och vd på Dentme. 

Dentme är en digital plattform som kopplar ihop patienten och tandläkaren via mobilen eller surfplattan. Förutom privatpersoner ger Dentme företag möjligheten att erbjuda tjänsten till sina anställda som en konkurrensfördel i den hårda kampen om kompetens på arbetsmarknaden.

– Med Dentme som personalförmån får du friskare medarbetare samtidigt som du blir en attraktiv arbetsgivare och stärker ditt varumärke på lång sikt. Det första besöket sker via appen, vilket betyder att dina anställda inte behöver lägga tid på att besöka en klinik – utan kan ta samtalet på en kafferast eller hemma i soffan, säger David Kruse. 

Dentmes medgrundare Hadi Ahmad och David Kruse.
Dentmes medgrundare Hadi Ahmad och David Kruse.

I kombination med appen erbjuds de anställda också en årlig undersökning på en närbelägen tandläkarklinik.  

– Tillsammans skapar detta en bra helhetslösning med förebyggande insatser och rådgivning för egenvård som lägger grunden för god tandhälsa. Det lönar sig att arbeta förebyggande – både för företaget och individen, säger Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.

Hadi Ahmad förklarar att ett videosamtal via appen med en legitimerad tandläkare är ett bra första steg i patientresan. Vid mindre besvär brukar det gå att lösa direkt via samtalet, men om patienten bedöms behöva vidare vård bokar tandläkaren in ett besök hos en av Dentmes utvalda partnerkliniker.

– Hela och friska tänder är viktigt för att vi ska kunna leva ett bra liv. Du behöver dina tänder varje dag – när du äter, skrattar och pratar. För oss känns det självklart att patienten ska kunna möta tandvården digitalt på samma sätt som andra områden inom vården och samhället i stort, säger han.

Läs mer om hur du erbjuder dina medarbetare tandvård här. 

 

 

Mer från Dentme

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dentme och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?