Annons

År av dålig ägarstyrning bakom Scanias problem

Dålig ägarstyrning är som dåligt föräldraskap. Följderna sitter i länge.

LÄNGTAR HEM? Vd Christian Levin brottas med att integrera MAN och Scania. Numera hade det varit lättare med svenska ägare än med tyska.
LÄNGTAR HEM? Vd Christian Levin brottas med att integrera MAN och Scania. Numera hade det varit lättare med svenska ägare än med tyska.Foto:Cornelia Jönsson

De senaste dagarna har Di rapporterat om ägarstyrningen i lastbilsjätten Scania. Enligt tidningens källor finns ett växande missnöje med hur vd Christian Levin försvarar det svenska bolaget mot mäktiga tyska fackförbund.

Scania ingår ju numera i börsnoterade Traton som också äger tyska konkurrenten MAN. Meningen är att de två lastbilsjättarna och tidigare bittra konkurrenterna äntligen ska integreras. Huvudägare i Traton är Volkswagen.

När Levin för drygt ett år sedan utsågs till vd inte bara för Scania utan även för Traton sågs det som ett erkännande för Södertäljeföretaget. Nu skulle integrationen ske enligt svensk modell, en självklarhet tyckte många eftersom Scania är berömt för sitt smarta och framgångsrika sätt att bygga lastbilar, medan MAN mest är känt för sin dåliga lönsamhet.

Nu hävdar alltså källor att varken facket eller Volkswagens ledning accepterat att Scania ska leda Traton. En orsak skulle vara att Scania på senare tid presterat sämre än väntat. Christian Levin sa själv i samband med senaste rapporten att integrationen med MAN kräver mycket energi.

Riktigt hur det ligger till är för tidigt att avgöra. Att ändra på organisationer tar tid, är smärtsamt och leder nästan alltid till kritik och skvaller.

Men det som talar för att oron är befogad är ägarstyrningen i Volkswagen. Den är omvittnat trög och motsägelsefull. Utan bra ägarstyrning är det svårt att lyckas. Scania och Christian Levins nuvarande predikament, och hela Scanias moderna ägarhistoria är ett bevis för det.

En orsak till att det tyskägda lastbilsbolaget så tydligt underpresterar är att det i realiteten är statligt (delstaten Niedersachsen är huvudägare), och att facket har stort inflytande via styrelserna (tyska företag har flera).

Det är statens och fackens senfärdighet när det gäller att effektivisera och minska antalet anställda som gjort att MAN haft svårt att komma till skott med strukturförändringar. I värsta fall drabbas nu även Scania.

Rötterna till eländet finns dock i gamla svenska ägarförsyndelser, eller rättare sagt tidigare svensk ägarstyrning. Det var den som ledde till att Scania blev till salu, och till sist hamnade i Volkswagen med statlig och facklig ägarstyrning.

I slutet av 1990-talet var Scania en av Wallenbergsfärens starkast lysande stjärnor, kreativt, välskött och lönsamt. En av orsakerna var den eviga lokalkonkurrensen med Volvo.

Trots det gick familjen med på att slå ihop bolagen. Skälet var den förändrade svenska ägarmarknaden.

Fram till 1980-talet satt Wallenbergs på stor del av makten över svenskt näringsliv. Men sedan öppnades Sverige och när det globala kapitalet vällde in hade familjen svårt att hävda sig. Hungriga utländska fonder drev på för affärer och snabba vinster. Familjen Wallenberg hängde inte riktigt med.

Eftersom EU-kommissionen satte stopp av konkurrensskäl blev det ingen fusion med Volvo. Men då hade redan Göteborgsbolaget köpt en stor post i Scania och Wallenbergs tappat makten. Sedan följde en rad trassliga turer tills VW 2014 tog över hela Scania. Nu kämpar Scaniafolket mitt i komponentbrist och annat elände också för sin syn på lastbilsbyggande och företagande.

Scania är ett av Sveriges största exportföretag med många anställda. I Södertälje spelar bolaget en avgörande roll för sysselsättning, integration och försörjning, precis som på andra håll i världen. För det svenska näringslivet har Scanias framgångar tidigare varit en ständig inspiration. Få har kunnat mäta sig med Scania när det gäller effektivitet och flexibilitet samtidigt.

Ödets ironi är att svensk ägarstyrning sedan slutet av 1990-talet äntligen kom med i den globala toppligan. Fonder insåg att de behövde vara långsiktigare och att de behövde hjälp med ägarstyrningen, av alla från familjen Wallenberg till riskkapitalbolag och de många nya ägare som vuxit fram.

Tillsammans har man effektiviserat och trimmat svenska företag till nya höjder, och facket har lärt sig att bidra till utvecklingen i stället för att ständigt sätta sig till motvärn, som i Tyskland eller Frankrike. Ett nervöst, omvärldsberoende och trendkänsligt föräldraskap har ersatts av ett mer krävande och stabilt.

Scania hade helt enkelt oturen att hamna utanför just när det svenska ägarsystemet började fungera.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från FolksamAnnons

Tryggare alternativ i stökiga börstider – ”Finns goda investeringsmöjligheter även i en kris”

2022 var ett svajigt börsår. Den som är orolig över sitt pensionssparande kan börja det nya året med att gå igenom några av de lite mer trygga alternativ som finns för att se vad som passar bäst.

– Det är lätt att bara se till här och nu. Men du kan förbereda dig redan nu inför nästa gång det blir stökigt på börsen, säger Folksams rådgivningschef Fredrik Nyberg.

Få hjälp av en erfaren privatrådgivare i ett digitalt möte – läs mer här. 

– I oroliga börstider är det många som ringer sina pensionsrådgivare. Ofta hinner vi knappt lägga ned telefonen och äta lunch. Det är inte konstigt att man blir orolig, utan det är en helt normal reaktion, säger Fredrik Nyberg.

Hans tips är att försöka göra en ekonomisk plan med sin rådgivare, inte fatta några överilade beslut och att vid behov ha en löpande dialog.

– Ett annat tips är att välja placeringar och sparande som per automatik balanserar risken. Om du inte gillar minustecken är traditionell förvaltning eller en defensiv portfölj bra. Du får mindre när börsen går upp, men behåller mer när den går ned.

Folksam är ett av en knapp handfull kundägda bolag som erbjuder en traditionell förvaltning med en lång och framgångsrik historik. Traditionell förvaltning kan vara en tacksam sparform när börsen svajar och ekonomin viker nedåt.

– Med vår rådgivning situationsanpassar vi lösningarna kundens önskemål och behov, men även utifrån hållbarhetsaspekter. Vi förhåller oss och tar hänsyn till hur långt man har kvar till sitt mål, hur mycket pengar man redan har eller sparar per månad. Sedan är vår uppgift att välja rätt förvaltning som passar kundens unika behov.

Hur hjälper traditionell förvaltning i skakiga tider?

– Vill man minska tajmingskänsligheten är traditionell förvaltning ett bra sätt då den syftar till en stabil löpande avkastning. Det uppnår vi genom att arbeta med en mix av i huvudsak tre ingredienser. Den första är aktier. Den andra är fastigheter som vi själva äger. Den tredje är räntor och obligationer.

– Det här mildrar och jämnar ut svängningar.

Fredrik Nyberg understryker vikten av att sprida sina risker genom att använda sig av olika tillgångsslag i sitt sparande.

– Själv sparar jag både genom fonder och genom traditionell förvaltning. Det ger en bra balansering av min risk. Den eviga frågan om huruvida fonder eller traditionell förvaltning är bäst beror på livssituationen. Istället för att spela ut dem mot varandra kan man låta dem komplettera varandra.

Inget vet när börskriser ska slå till – eller hur långa de blir. Men med en plan, ett medvetet risktagande och löpande kontakt med sina rådgivare ger man sig själv bättre förutsättningar för goda resultat, menar Fredrik Nyberg.

– Det är lätt att bara se till här och nu. Men du kan förbereda dig redan nu inför nästa gång det blir svajigt på börsen. Pensionssparande och förvaltning av pengar är långsiktigt och det är svårt att tajma rätt. Om man sparar på månadsbasis kommer att man att investera både när börsen står högt och när den står lågt. Det kan vara mindre kul, men är effektivt över tid.

Man ska heller inte glömma att det finns goda investeringsmöjligheter även i en kris, påminner Folksams rådgivningschef.

– Om börsen har gått ned, kommer du in på marknaden till lägre priser än tidigare.

Boka placeringsterapi – personlig rådgivning för dig och ditt kapital

Mer från Folksam

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera