ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Använd inte p-avgift som skatt

  • Foto: Janerik Henriksson/TT

LEDARE. Det är inte ofta en privatperson lyckas tvinga myndigheter på reträtt. Men Jan Söderström i Bromma är inte vilken privatperson som helst, han är tidigare chef för Sektionen för trafik och infrastruktur på Sveriges Kommuner och Landsting. 

När Stockholm förra året kraftigt utökade de områden som är belagda med parkeringsavgifter till villaområden i Bromma protesterade han, och Transportstyrelsen gav honom rätt. Myndigheten konstaterade att Stockholm inte hade motiverat beslutet tillräckligt. 

Men Stockholm lär återkomma med ett nytt, omarbetat förslag. Trafikborgarrådet Daniel Helldén anser inte att staden gjort fel. "Vi har en växande stad och om vi inte reglerar trafiken blir det extremt trångt". Det är korrekt. Samtidigt vill Helldén minska biltrafiken av miljöskäl, vilket är utmärkt, men det är olagligt att använda parkeringsavgifter för detta syfte. 

Kommuner har endast rätt att ta ut avgifterna "i den omfattning som behövs för att ordna trafiken". Trängselskatt vid inkörning i centrala delar av en storstad kvalificerar sig. Höjda och mer geografiskt omfattande parkeringsavgifter i ytterområden är ingenting annat än en förtäckt skatt. 

Den nya grönblå budgeten för Stockholms stad visar också att det är ekonomin som styr, inte trafiken. Av den framgår att kommunen avser öka intäkterna för felparkering med 85 miljoner kronor under 2019. Det är en ökning med 25 procent jämfört med 2017. 

Oskicket att använda utökade parkeringsavgifter för att stärka budgeten snarare än skapa ordning i trafiken har spritt sig till mindre kommuner, som Eslöv. Där har kommunen fått backa efter kritik från handlare och andra företagare som sett minskad omsättning och färre besökare efter beslut om utökade parkeringsavgifter. Eslöv införde i stället två timmars gratis parkering. 

Befolkningen och resandet ökar framför allt i storstadsområdena. Det motiverar en begränsning av biltrafiken så att gatorna hålls framkomliga. I citylägen är dessutom kollektivtrafiken väl utbyggd. Men låt perifera gator vara i fred. Där behövs bilen mer än i tätt trafikerade områden. 

Om politiker som Daniel Helldén vill använda avgifter och böter för att begränsa personbilstrafiken i syfte att minska luftföroreningar och klimatpåverkan så får de arbeta för att ändra lagen så att det blir möjligt.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies