1515

Äntligen står M åter hos skattebetalarna

LEDARE. Det har varit tätt mellan skattebeskeden från Moderaterna på sistone. Partiet vill bland annat ha ett sjunde jobbskatteavdrag. De flesta ska enligt partiet få mer än 3.000 kronor om året i skattesänkning, enligt Ekot.

Partiet vill också sänka den 20-procentiga statliga inkomstskatten med 1 procentenhet per år under de kommande tre åren, enligt en Di-intervju i lördags med Elisabeth Svantesson, Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson.

Skatten för pensionärer ska också sänkas, dubbelt så mycket som regeringen föreslår.

Det är tre tydliga skattesänkningar som tillsammans gör Moderaterna mer trovärdigt som skattesänkarparti. Så har det inte alltid varit. Under åtta år vid makten höll partiet emot när andra allianspartier ville slopa marginalskatten. Och så sent som i fjol var det väldigt oklart hur Moderaterna stod i frågan, med motsägelsefulla besked från partiledaren Ulf Kristersson respektive från Elisabeth Svantesson.

Detta motstånd, som övergick till vacklan, beror på att partiet har bedömt det som ett förslag som det är svårt att få sympati för. En sänkning av den allra högsta marginalskatten gynnar ofelbart dem som tjänar allra bäst. Att det finns samhällsekonomiska och moraliska argument för att ta bort värnskatten hade i det läget ingen betydelse.

Men nu har januaripartierna bestämt sig för att ta bort värnskatten, och M väljer att inte motsätta sig detta (till skillnad från KD). Och nu när Moderaterna så att säga har fått hjälp med den allra högsta marginalskatten vill partiet på egen hand gå vidare med att sänka den statliga inkomstskatten, vilket enligt förslaget skulle innebära att den högsta marginalskatten sänks med ytterligare 3 procentenheter.

Detta är ett mycket bättre besked till dem som betalar statlig inkomstskatt än att ”höja brytpunkten”, något som bara ger en måttlig sänkning av skatten och ingen sänkning alls av själva marginalskatten.

Vänstern kommer att kritisera varje skattesänkning som föreslås av Moderaterna. Moderata politiker ska inte låter sig skrämmas av det. De skattesänkningar som föreslås motsvarar en obetydlig del av den offentliga sektorns skatteinkomster. Det är för övrigt alltid värt att påminna om att de stora skillnaderna i skatteinkomster beror på konjunktur, inte på vilket politiskt parti som får styra.

För svensk politik är det välgörande att Moderaterna har blivit ett mer frimodigt skattesänkarparti.


Innehåll från KIAAnnons

LISTA: 10 viktiga nyheter i Kias nya elbil EV6

Kia EV6 markerar en viktig milstolpe för den elektriska revolutionen i bilvärlden.

Det handlar om ny teknik, nya funktioner – och en ännu tydligare riktning mot en mer hållbar mobilitet.

Här är tio nyheter som presenteras med modellen som nu lanseras i Sverige.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Ny plattform

Att bygga en elbil på en teknisk grundstruktur som tagits fram för att också kunna användas till förbränningsmotorer innebär ofta att tillverkaren behöver kompromissa på en rad områden.

Därför byggs Kia EV6 istället på den nyutvecklade plattformen E-GMP som är speciellt framtagen för helt eldrivna bilar. Det ger många fördelar, som till exempel ett plant kupégolv, generösa kupéutrymmen, spännande design och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Ultrasnabb laddning

Tack vare 800-voltsteknik kan EV6 laddas ultrasnabbt: från 10–80 procent på bara 18 minuter vid en laddstation med minst 250 kW.

Batteriet

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med ett batteri på 77,4 kWh. Det möjliggör en räckvidd på upp till 528 kilometer vid full laddning enligt WLTP.

Mobil Powerbank

Kia EV6 är utrustad med en så kallad vehicle-to-load-funktion (V2L) vilket innebär att bilen kan ladda och driva andra elektriska apparater. Eftersom bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW så kan EV6 fungera som en extra laddare för utrustning i ditt hem, som en Mobil Powerbank vid utomhusäventyr eller till och med för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Dragkapacitet

Bilister som behöver kunna dra tunga släpfordon – som till exempel husvagnar, båttrailers eller hästtransporter – har hittills haft svårt att hitta en elbil som klarar utmaningarna. Kia EV6 har en godkänd dragkapacitet på 1 600 kilo.

Relax-stolar

Kia EV6 är utrustad med bekväma relaxstolar som kan fällas tillbaka i nästan ett helt horisontellt läge. Det är perfekt om man vill vila en stund, till exempel när man stannar och laddar. Tack vare den ultrasnabba laddningen blir det dock inte fråga om några längre powernaps.

Augmented Reality Head-Up Display

I Kia EV6 finne en Augmented Reality Head Up Display som projicerar ett virtuellt lager på vindrutan som visar hastighet och navigation. Det ger föraren möjlighet att behålla fokus på vägen.

Dubbla välvda panoramaskärmar

De dubbla panoramaskärmarna på 12,3+12,3 tum är högupplösta och välvda, med intuitiva menyer och användarvänligt gränssnitt för bästa användarupplevelse. Tekniken är standard i Kia EV6.

Elektrisk fyrhjulsdrift

Kia EV6 går att beställa med dubbla elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Fyrhjulsdriften innebär bättre framkomlighet och mer stabilitet på utmanande underlag.

Kia EV6 GT Line har de dubbla motorerna som standardutrustning men även Kia EV6 Plus kan fås med fyrhjulsdrivning.

Prestanda

Med sina dubbla elmotorer har Kia EV6 GT Line som nu lanserar sammanlagt 325 hästkrafter. 0 till 100 km/h går på 5,2 sekunder.

I slutet av 2022 lanseras toppversionen Kia EV6 GT som med sin effekt på 585 hästkrafter gör 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?