Annons

Äntligen kräver börs-vd:ar en exitstrategi

LEDARE. Viruset är inte bekämpat. Trots detta måste politikerna se framåt, vilket allt fler vd:ar nu efterlyser. Stater bör med ökad kunskap bli mer selektiva i sina åtgärder och med tiden lär vi oss hantera och minimera risker. 

Foto:TOVE ERIKSSON/TT

Det har varit tyst länge. Allt för få har velat riskera att framstå som okänsliga och prata ekonomi när människor är svårt sjuka. Men kritiken mot att sätta ett startdatum för ekonomi och samhälle är ytlig, för all planering bygger på prognoser. När vi får ny information justerar vi dem. Svenskt Näringsliv borde ha kunnat spela en roll här, men har fokuserat på behov av statsstöd.

Nu har tunghäftan lossat på allt fler toppchefer. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson skrev i Financial Times (14/4) att ”USA och Europa behöver en mjukstart”. Vid ett seminarium hos Ingenjörsvetenskapsakademin på fredagen efterlyste tre tunga börs-vd:ar politiska beslut för att sparka i gång ekonomin, och ett starkare politiskt ledarskap.

AB Volvos vd Martin Lundstedt sa att Sverige och Europa måste öppna upp. Den gångna veckan har det kommit besked från flera av de länder som stängt ned betydligt mer än Sverige att de lättar på restriktionerna. Det gäller exempelvis Tyskland, Spanien, Österrike och Danmark. Flera fordonsbolag, inklusive AB Volvo, Volvo Cars, Volkswagen och Daimler planerar en återstart nästa vecka. Men det behövs större tydlighet från politikernas sida om fler ska våga.

Lundstedt vill se en transparent planering i fem milstolpar. Chocken är vi igenom, därefter kommer stoppfasen, återstarten (där vi bör befinna oss), återgången och till sist det nya normalläget. Han har helt rätt i att genomslaget blir större och återkomsten starkare och snabbare om samhälle och företag samverkar. 

Öppna gränser är avgörande för Europa, det betonade NCC:s vd Tomas Carlsson. ”Annars blir skadorna permanenta”. Enligt Oxford Economics är hälften av den globala ekonomin just nu stängd. EU står för överlägset störst del, 30 procent, av handeln med varor som ingår i de globala integrerade försörjningskedjorna. Stängningar i EU får därför stor betydelse även i resten av världen. 

Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå efterlyste en förmåga från politiskt håll att ingjuta framtidstro. Det är en viktig poäng, helt avgörande för den ekonomiska omstarten. Stefan Löfven står vecka efter vecka och talar om döden. Men det är dags att lyfta blicken, utan att förlora krisinsikt. Viruset är inte bekämpat även om det just nu är under kontroll på en del håll. Trots detta måste vi se framåt. Stater bör med ökad kunskap bli mer selektiva i sina åtgärder och med tiden lär vi oss hantera och minimera risker. 


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?