1515

Än finns hopp för frihandeln

LEDARE. I fredags inträffade en historisk händelse. I alla fall om man ska tro EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker.

CECILIA MALMSTRÖM. EU:s handelskommissionär har skördat flera handelsframgångar.
CECILIA MALMSTRÖM. EU:s handelskommissionär har skördat flera handelsframgångar.Foto: u0009Francisco Seco

Det han syftar på är det handelsavtal som EU har förhandlat fram med samarbetsorganisationen Mercosur, bestående av Argentina, Brasilien, Paraguay och Uruguay.

Förhandlingarna påbörjades 1999, i slutet av ett decennium som på mångas sätt präglades av handelsoptimism.

1993 upprättades EU:s inre marknad som möjliggör fri rörlighet av varor, kapital, tjänster och människor. Samma år signerade USA:s president Bill Clinton frihandelsavtalet NAFTA som öppnade upp handeln mellan USA, Kanada och Mexiko. Året efter slutfördes Uruguayrundan som ledde till etableringen av Världshandelsorganisationen.

Men det är bara några exempel på de vinster som världshandeln kammade hem under 1990-talet.

Efter finanskrisen 2008 ändrades det. På ett G20-möte lovade ledarna för världens största ekonomier att avstå från protektionistiska åtgärder. Ett löfte som de dessvärre inte höll. De senaste åren har det skett en utveckling mot fler icke-tariffära handelshinder som skapat spänningar i den internationella handeln.

Enligt EU-kommissionen var antalet handelshinder i slutet av 2018 rekordhöga. Hinder som medför kostnader på miljarder euro för europeiska aktörer.

Därför är fredagens besked ett välkommet hopp om mer marknadsfrihet och tjänar som ett exempel mot den utveckling som Donald Trump går i bräschen för. Det var faktiskt efter Trumps installation när avtalet mellan EU och USA lades på is som förhandlingarna mellan EU och Mercosur intensifierades.

Genom avtalet, som även måste godkännas av Ministerrådet och Europaparlamentet, skapas en marknad som med sina 780 miljoner konsumenter gör det till det största som EU någonsin har slutit. Enligt handelskommissionär Cecilia Malmström kommer europeiska företag årligen besparas 4 miljarder euro i tullavgifter.

Men det är inte den enda goda nyheten för världshandeln. Under söndagen undertecknades frihandelsavtalet mellan EU och Vietnam, som nu enbart behöver ratificeras. Än kvarstår många orosmoment i världshandeln. Men med helgens handelsframgångar fortsätter EU att leva upp till sitt handelsarv som unionens raison d’être.

Vi får hoppas att det håller i sig. Frihandeln har varit, är än i dag och kommer fortsätta vara ett av våra viktigaste medel för ekonomisk tillväxt och fredliga relationer.


Innehåll från KIAAnnons

Ny teknik och ultrasnabb laddning – nu lanseras Kia EV6 i Sverige

Kia EV6 har kallats för en av årets mest efterlängtade modeller.

Det gäller inte minst här i Sverige när bilen nu lanseras.

Här är detaljerna som förklarar varför elbilen Kia EV6 väcker sådan uppmärksamhet.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

EV6 är Kias första elbil som är baserad på den nya elbilsplattformen E-GMP (Electric Global Modular Platform). Denna har stöd för 800 volts-teknik, vilket gör det möjligt med ultrasnabb laddning. Vid en laddstation med minst 240 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med det stora batteriet på 77,4 kWh, och batteriets placering i golvet skapar rymlighet i kupén och ett platt golv för bästa komfort.

Lång räckvidd

Elbilen, som lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november, släpps först i tre olika versioner: EV6, EV6 Plus och GT Line. Kia EV6 och EV6 Plus finns med bakhjulsdrift, EV6 Plus går även att få med fyrhjulsdrift och GT Line finns endast med fyrhjulsdrift. EV6 Plus och EV6 GT Line med fyrhjulsdrift, det vill säga med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln – har sammanlagt 325 hästkrafter. EV6 med bakhjulsdrift har en räckvidd på upp till 528 kilometer på en laddning, enligt WLTP.

I slutet av nästa år kommer en fjärde version – toppmodellen Kia EV6 GT. Den är också fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln. Kia EV6 GT har sammanlagt 585 hästkrafter. 0 till 100 km/h klaras av på 3,5 sekunder och topphastigheten anges till 260 km/h.

Stolar av återvunna PET-flaskor

När det kommer till interiören hos Kia EV6 är det första man ser en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar) med intuitiva menyer och ett användarvänligt gränssnitt.

Intill förarplatsen finns en rejäl mittkonsol som rymmer växelväljaren, plats för mobiltelefonen och touchknappar för bland annat stol- och rattvärme.

Med en AR head-up display projiceras viktig information på vindrutan så att föraren lätt kan hålla koll och få guidning till sin destination.

Stolarna i nya EV6 är utformade med komfort i fokus och är klädda i veganskt läder eller mockaimitation, som tillverkats av återvunna PET-flaskor. I sätena, som går att fälla som vilostolar, är det enkelt och bekvämt att ta igen sig en liten stund medan batterierna laddas.

Dragkapacitet på 1600 kilo

Det är inte bara räckvidden, den ultrasnabba laddningen och de dubbla panoramaskärmarna som gör att Kia EV6 sticker ut.

Här finns en mängd tekniska funktioner som assisterar i vardagen, såsom döda-vinkel-varnare, varning för bakomvarande trafik, värmepumpsystem för effektiv uppvärmning/nedkylning av kupén, adaptiv farthållare med stop and go, parkeringssensorer fram och bak och elmanövrerad baklucka.

Oavsett version stoltserar Kia EV6 dessutom med dragkapaciteten på 1600 kg.

Kia EV6 kan även fungera som en mobil powerbank. Den är utrustad med en vehicle-to-load-funktion (V2L) och kan användas för att ladda och driva andra elektriska apparater som man kan behöva till exempel vid olika utomhusäventyr. Bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW vilket gör att EV6 till och med kan användas för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Kia EV6 lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?