Annons

Amazons intåg gynnar svenska konsumenter

LEDARE. På tisdagen bekräftades vad som länge ryktats om - Amazon, världens högst värderade företag, etablerar sig i Sverige. De senaste månaderna har tecknen på ett stundande intåg blivit allt fler, och i ett pressmeddelande offentliggjordes äntligen den kommande lanseringen av en svensk sajt.

SVERIGELANSERING. Det är bekräftat att Amazon lanseras i Sverige. Det kommer innebära fördelar för svenska konsumenter, men betydelsen av etableringen bör heller inte överdrivas.
SVERIGELANSERING. Det är bekräftat att Amazon lanseras i Sverige. Det kommer innebära fördelar för svenska konsumenter, men betydelsen av etableringen bör heller inte överdrivas.Foto:Michel Spingler

Det är välkomna nyheter för svenska konsumenter. Det som utlovas är ”låga priser, stort utbud och snabba leveranser”. Ur konsumentsynpunkt är konkurrens som bidrar till sådana förtjänster givetvis något lovvärt. När Amazon etablerade sig i Nederländerna pressades priserna med 7 procent.

Men trots att Amazons etablering ger löften om ökad tillgänglighet och billigare varor har olyckskorparna varit många och högljudda. Bland farhågorna är att Amazon genom sin etablering skulle inneha en monopolliknande ställning som hämmar konkurrensen på marknaden. En sådan invändning tar emellertid inte hänsyn till hur den svenska marknaden ser ut.

Sverige har redan en mogen marknad för handel på nätet. Under 2019 växte e-handelns omsättning med 13 procent, till 87 miljarder kronor, och hela 70 procent av svenskarna handlade online. Trenden har dessutom nått nya rekord under vårens uppmaningar om social distansering. I april var andelen svenskar som e-handlade 78 procent.

Inträdet på den svenska marknaden sker således under en sedan lång tid pågående process. I Sverige har smidiga hemleveranser utvecklingspotential, men fungerar oftast bra för de allra flesta. De marknader där Amazon är som störst är i länder där företaget varit etablerat i över två decennier. Samma bedrift har inte upprepats vid senare marknadstillträden.

Farhågan om en butiksdöd i Amazons spår är utbredd. Att inträdet kommer innebära ytterligare förändringstryck på en redan pressad detaljhandel, som vid sidan av den ökande e-handeln dessutom genomgått ett stålbad under coronavåren, är sannolikt. Men det är inte något nytt. Det är en utveckling som pågår oaktat Amazons lansering i Sverige.

Amazons etablering är välkommen, men dess betydelse bör heller inte överdrivas. Av allt att döma kommer det, som konkurrens helt sonika brukar, innebära stora konsumentfördelar. För den som värnar den fria marknaden kan företagsetablering aldrig vara något att sky.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?