1515

Allvarsord om tilltron till demokratin

Talman Andreas Norlén anser att förtroendet för riksdagen som institution riskerar att skadas av händelserna på onsdagen, då Miljöpartiet lämnade regeringen bara timmar efter att Magdalena Andersson hade valts till statsminister.

Talman Andreas Norlén.
Talman Andreas Norlén.Foto:Jessica Gow

Agerandet ”gör att politiken och skeendet framstår som oförutsägbart, ologiskt och orimligt”, anser han.

Talmannen sa på en pressträff på torsdagseftermiddagen att om han hade fått veta att Miljöpartiet hade ett förbehåll beträffande budgeten skulle han väntat med statsministeromröstningen till efter budgetvoteringen. Hans bedömning var att Magdalena Andersson inte heller kände till något förbehåll, och han lade därför skulden för denna informationsbrist på Miljöpartiet.

Andreas Norlén har som talman aldrig tidigare uttalat så partispecifik kritik som han gjorde nu, men han gjorde det ändå eftersom det som skedde ”var så pass anmärkningsvärt och hade kunnat undvikas på ett så pass enkelt sätt”. 

Miljöpartiet kan alltså ha skadat förtroendet för riksdagen, enligt talmannen, och det är lätt att instämma.

Beträffande orsaken till själva händelseförloppet finns egentligen två möjliga förklaringar. Antingen var Miljöpartiets ledande företrädare klara över att en förlorad budgetomröstning skulle leda till ett regeringsavhopp eller så beslutades avhoppet i hast. Om den första hypotesen stämmer har språkrören undanhållit en avgörande omständighet för riksdagens talman. Om den andra stämmer har partiet fattat ett extremt snabbt beslut. 

Oavsett vilket händelseförlopp som stämmer har Miljöpartiet agerat vårdslöst. Och trots att Miljöpartiet upplevde att det fanns en överenskommelse om ett budgetstöd från Centerpartiet måste ju MP ha sett vad Annie Lööfs officiella budskap var: att partiet inte tänkte stödja något budgetalternativ i den avgörande voteringen. Miljöpartisterna borde rimligen ha resonerat om följden av olika utfall, men var förmodligen övertygade om att Annie Lööf skulle ge sitt stöd. Det var inte bara miljöpartister som blev överraskade när Annie Lööf berättade trekvart före statsministeromröstningen att hon tänkte släppa fram högeroppositionens budget.

Just nu är det Miljöpartiet som har anledning till självrannsakan. Talmannen har på goda grunder riktat sina allvarsord just dit.

Men på ett högre plan bör fler partier reflektera över vad deras budskap och agerande gör med tilltron till politiken. Parlamentarismen bygger på att majoriteter ska formas, och det är en plikt att förhandla. Det är när man försöker bortse denna grundläggande princip som distansen ökar mellan väljare och valda.


Innehåll från KIAAnnons

Framtidens elbilar – nu är tekniken här

Allt fler är överens om att elektrifiering är framtiden för bilindustrin.

Och tack vare ny teknik tas nu allt större steg i den utvecklingen.

Det handlar om snabbare laddning, nya funktioner och om nya upplevelser.

En bil som sticker ut är Kia EV6 som nu lanseras i Sverige.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

Utvecklingen av laddhybrider och elbilar har gått snabbt under de senaste åren. Det har bidragit till nya spännande modeller – och ett ökande intresse hos bilköparna.

En tillverkare som tidigt förstod att elektrifiering skulle få en stor betydelse och som såg värdet av att satsa på laddbara bilar – både laddhybrider och elbilar – var Kia. Tack vare ett flertal laddbara modeller har man nu en stark position på marknaden och ligger på en topposition i den svenska försäljningsstatistiken.

Kia ligger också i framkant när det gäller nästa steg: att utveckla nästa generation helt eldrivna bilar.

I och med Kia EV6 som nu lanseras i Sverige tar utvecklingen ett sjumilakliv rakt in i en ny tidsålder. Kia EV6 är nämligen tillverkarens första modell som byggs på den nya plattformen E-GMP (Electrical-Global Modular Platform). Den kommer att ligga till grund för sju dedikerade elbilar som lanseras fram till 2026.

Batteripaketet består av moduler med platta battericeller som tillåter högre energitäthet än konventionella celler. Spänningen är 800 volt, vilket möjliggör ultrasnabb laddning. Vid en laddstation med minst 250 kW kan batteriet laddas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter. Eller så kan man på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Fyrhjulsdrift och prestanda

Kia EV6 går att beställa med dubbla elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Det betyder fyrhjulsdrift med bättre framkomlighet och mer stabilitet på utmanande underlag. Kia EV6 GT Line har 325 hästkrafter och klarar 0 till 100 km/h på 5,2 sekunder.

I slutet av 2022 lanseras toppversionen Kia EV6 GT som med sin effekt på 585 hästkrafter gör 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Laddbart för många – inte några få

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Kia EV6 är till exempel utrustad med en så kallad vehicle-to-load-funktion (V2L) vilket innebär att bilen kan ladda och driva andra elektriska apparater. Eftersom bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW så kan EV6 fungera som en extra laddare för utrustning i ditt hem, som en Mobil Powerbank vid utomhusäventyr eller till och med för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Infotainment-systemet i Kia EV6 är utvecklat för att vara så enkelt som möjligt att använda medan man kör. Dubbla högupplösta välvda panoramaskärmar på 12,3 + 12,3 tum ger tydlighet och bidrar till en luftig känsla i bilen.

Augmented Reality Head Up Display projicerar ett virtuellt lager på vindrutan som visar hastighet och navigation. Det ger föraren möjlighet att behålla fokus på vägen.

Matrix LED-strålkastare känner av fordon i närheten och anpassar automatiskt helljuset. Det ger maximal sikt utan att blända mötande.

Kia EV6 har också begåvats med en dragkapacitet på hela 1600 kilo, vilket räcker för många tunga släp som till exempel husvagnar, båttrailers och hästtransporter.

Enkel laddning med smart abonnemang

Kia EV6 lanseras nu i Sverige. Och oavsett vilken version man väljer är alla som beställer innan årsskiftet berättigade till ett års prenumeration på Kia Charge. Det betyder tillgång till ett stort laddningsnätverk med förmånliga priser hos superladdningsnätverket Ionity under ett år. Under året ingår dessutom rabatter på alla laddstationer som ingår i Kia Charge.

Kia EV6 har, som alla modeller från tillverkaren, sju års garanti direkt från fabrik.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?