ANNONS:
Till Di.se

Alliansen är ett dynamiskt samarbete

  • BLÅ HALLEN. Daniel Helldén (MP), Anna König Jerlmyr (M), Karin Ernlund (C), Lotta Edholm (L) och Erik Slottner (KD) - Stockholms nya maktkvintett. Foto: Claudio Bresciani/TT

LEDARE. Fredagen blev inte – heller – dagen då alliansen sprack, utan då den fick nya arbetsformer. Åtminstone tycks det vara Ulf Kristerssons alternativ till att hela alliansen prövar sitt stöd i riksdagen.

Regeringen kan enligt hans förslag bestå av enbart Moderaterna, eller av Moderaterna plus de allianspartier som kan och vill ingå i den regeringen. Alliansen ska fortsätta att agera som allians även om alla fyra inte sitter med i regeringen. Och efter ett år blir det en kontrollstation då partier som har stått utanför får chans att hoppa in i regeringen. 

En smal regering är en variant som har diskuterats ända sedan valet och nu är detta alternativ officiellt. Det Ulf Kristersson har bidragit med är ett namn på den nya arbetsformen – ”3–2–1” – samt en mekanism som innebär att allianspartier kan gå ut och in ur själva regeringen.

Det är onekligen ett oortodoxt men likväl imponerande försök att hitta en formel för ett fortsatt allianssamarbete. Det bör rimligen sätta stenhård press på Liberalerna och Centerpartiet. Väljer de den politik de har gått till val på? 

Även i Stockholms stad fick alliansen nya arbetsformer på fredagen. Den nya majoriteten kommer att bestå av de fyra allianspartierna och Miljöpartiet. Det kan bli ett fruktbart samarbete. Moderaterna behöver få hjälp med sin miljöprofil och Miljöpartiet måste inse att miljöarbetet sker mest framgångsrikt på marknadens villkor.

Det var uppfriskande att höra Stockholmskvintettens sätt att tala om sitt samarbete. De dolde inte att de var oense i stora frågor och betonade att ingen har bytt åsikt – det handlar bara om att ge och ta. Bättre det än att påstå att man har en fullständig värdegemenskap och därmed göra sig sårbar för politiska motståndare som letar efter åsiktssprickor.

Det är för övrigt förnuftigt att Stockholm nu får miljözon, även om det bara blir på den värst drabbade gatan. Ett förbud mot vissa typer av bilar är ett effektivare sätt att driva på för en fordonsomställning än vad ekonomiska incitament är.

Stockholmskvintetten säger med sin uppgörelse nu nej till flera saker: vinter-OS 2026, Nobelbygget, Apple-huset i Kungsträdgården och Österleden. Det blev kanske lite väl många nej. Men så här kan de gå vidare: Bygg Österleden så att den är färdig lagom till att fordonsflottan har ställts om i tillräckligt hög grad, och gör biltunneln till en miljözon.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies