Annons

Alecta bör stå upp mot Tillväxtverket

LEDARE. Alecta bör stå upp för utdelningarna, för sina kunder och det som är bäst för samhället och inte falla undan för politisk retorik.

På tisdagen sa Alectas ägaransvariga Ramsay Brufer att bolaget kommer rösta emot utdelning i AB Volvo. Det är ett anmärkningsvärt beslut av Stockholmsbörsens tredje största ägare, tillika Sveriges största pensionsbolag, som förvaltar tjänstepensionen för 2,6 miljoner människor. Alectas viktigaste uppgift är att se till att värdet på tjänstepensionerna växer. Inte att sänka avkastningen.

Uttalandet ligger dock i linje med tidigare beslut att Alecta ”kommer följa Finansinspektionens linje”, och rösta emot utdelningar i bankerna. Bakgrunden är uppfattningen att de bör samla i ladorna för framtida corona-effekter. Ladorna är dock redan välfyllda. Grunden är också att stora summor har ställts till bankernas förfogande genom Riksbanken och Riksgälden för utlåning. De har dock hittills tagit begränsade belopp i anspråk. Dessutom är det inte att betrakta som bankstöd utan snarare företagsstöd administrerat av bankerna.

Alectas föresats att ”i hög grad vara en del av samhället” kan ha slagit fel. Samhället är något annat än regeringen. Debatten om utdelningar måste börja handla om fakta. Fakta är att stödet till korttidspermitteringar är till för de anställda. De kan bara användas när företag drabbas av tillfälliga ekonomiska problem till följd av något oväntat. Det är ett tillfälligt, från början villkorslöst, stöd vars poäng är att hindra välskötta bolag från kraftiga neddragningar och uppsägningar som sänker ekonomin och ökar arbetslösheten.

Fakta är också att utdelningar är viktiga för pensionerna. Att de utgör en värdefull stimulans i ekonomin, de går till nya investeringar och konsumtion. Att för många pensionärer, småsparare och småföretag är utdelningen en vital del av deras inkomst. Att staten får tillbaka en del i form av skatt på utdelningar. 

Tillväxtverkets nya beslut att inte betala stöd till bolag som delar ut pengar till ägarna är principiellt felaktigt. Det bör bestridas av Alecta och andra ägare. Man kan även starkt misstänka att beslutet tillkommit genom politiska påtryckningar mot myndigheten. Men regeringen får inte styra hur en myndighet ska tillämpa en lag eller besluta i ett enskilt ärende som rör myndighetsutövning. Det borde vara en självklarhet för professionella aktörer som pensionsbolagen att stå upp för fakta, för sina kunder och det som är bäst för samhället snarare än att falla undan för politisk retorik.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?