1515
Annons

Akut klimatplan för fordonsindustrin

LEDARE. Politikerna måste underlätta elektrifieringen i bilindustrin.

Fusionen mellan PSA, det franska bolaget som äger bland annat Citroën och Peugeot, och italiensk-amerikanska Fiat Chrysler annonserades på onsdagen officiellt. Förhandlingar har pågått sedan oktober. Ny ordförande, tillika ordförande i ägarbolaget FCA, blir industrifamiljen Agnellis överhuvud John Elkann. Han har varit på jakt efter en partner sedan 2015, senast i våras sprack en planerad affär med franska Renault. 

En svaghet som några analytiker beskrivit i dagens affär är samtidigt den som varit drivande, nämligen att båda behöver öka sina investeringar i elbilar och ha någon att dela dem med. Volym har alltid varit viktigt i fordonsindustrin, som i decennier dragits med överkapacitet, och svajig lönsamhet. Med omställningen till fossilfria bilar är det helt nödvändigt att ha någon att dela utvecklingskostnaderna med. 

Industrin står för de största utsläppen av växthusgaser, tätt därefter kommer vägtransporterna, tillsammans står de för 64 procent av utsläppen i Sverige. Utsläppen från personbilar var 21 procent lägre 2018 än 1990. Men minskningen går för långsamt, därför vill politikerna öka trycket och incitamenten att växla över till grön bilkörning.

Målet är att utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter exklusive flyg ska minska med minst 70 procent till 2030. Det innebär att de ska ligga runt noll 2045. Kritiker, som Konjunkturinstitutet, anser att klimatpolitiken måste bli mer träffsäker, och att exempelvis bensinskatten därför bör höjas. Klimatminister Isabella Lövin, som på tisdagen presenterade en klimatplan, utesluter inte det. Men det är politiskt kontroversiellt eftersom en höjning drabbar många i glesbygd som inte har något annat alternativ än att ta bilen, inte har råd att köpa en elbil och framför allt inte skulle ha någonstans att ladda den.

Isabella Lövins huvudpoäng är att klimatfrågan måste integreras i hela ekonomin och alla politiska beslut för att bli effektiv. Därför tillsätts en utredning som ska se över relevant lagstiftning. Det är i linje med den rekommendation som Klimatpolitiska rådet gjorde i våras. Rådet har även saknat en tydlig konsekvensanalys, vad fungerar?

Planen innehåller 132 punkter. Vissa väldigt konkreta, andra mer allmänna. Till de konkreta som har betydelse för bilindustrin hör bland annat: 36. Produktion av hållbara förnybara drivmedel, som biogas, ska främjas. 88. Ett stöd för laddinfrastruktur längs större vägar införs. 99. Bonus–malus-systemet ska under 2020 förstärkas och förenklas. 100. Lätta fordon ska energimärkas. 102. Från 2030 ska försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar förbjudas. 

Dessa förslag är bra, men eftersom många konsumenter väntar in nästa generations bilar, och elektrifierade vägar, så har fordonsindustrin några tunga år framför sig. Förra året inleddes ett globalt fall i bilförsäljningen, det fortsätter i år, hittills har försäljningen i Kina fallit med 11 procent. Och analysfirmor som Fitch Ratings spår att nedgången fortsätter nästa år. 

140 000 svenskar är sysselsatta inom bilindustrin, direkt eller indirekt. Det gör Sverige till ett av de åtta länder i Europa som är mest beroende av fordonsindustrin. Den omställning som pågår innebär att en annan kompetens behövs för att bygga en personbil. Framtidens bil består, lite förenklat, av ett skal, ett elbatteri och en dator. Många ingenjörer och bilbyggare måste omskolas.

Omställningen slår också hårt mot hela bilverkstadssektorn. Service på en elbil kommer att bestå i uppdatering av mjukvara och översyn av batteriet, borde bli väsentligt billigare och borde kunna tillgodoses av bilproducenterna själva, huvudsakligen digitalt på distans.

I väntan på att elbilar blir standard, och priserna faller rejält, så köper många begagnat. Det innebär att bensin- och dieselbilar kommer fortsätta rulla på vägarna i många år. Därför kommer det sannolikt dröja innan vi ser en rejäl minskning av utsläppen av växthusgaser från vägtrafik. Men när skiftet slår igenom blir det en kraftfull effekt.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?