1515

Aktivisterna gör företagen friskare

Di kunde på torsdagen berätta att ABB säljer kraftdelen, Power Grids, till japanska Hitachi. Det är en seger för storägaren Cevian, som länge drivit att divisionen ska drivas som självständigt bolag. När man lägger till köpet i våras av Autoliv, och dess avknoppning av Veoneer, blir 2018 ett bra år för Christer Gardell.

Foto:Oskar Omne

I svensk press har han länge liknats vid amerikanska ”företagspirater” eller ”styckare” som Carl Icahn, som Gardell ofta investerat tillsammans med. Men överdriven aggressivitet lönar sig inte lika bra längre. Många av aktörerna jobbar mer långsiktigt, och strävar efter att förbättra sin image.

Den nya termen aktivist antyder att de kommer med lösningar snarare än att sparka in dörrar. När Financial Times (6/12) skriver om hur branschen förändrats grupperas Christer Gardell med jämnåriga kändisar som Daniel Loeb på Third Point. Third Point har just fått två styrelseplatser i klassiska Campbell Soup, dock efter hårt motstånd från andra ledamöter.

Utmanare är sällan välkomna, de gör att befintliga ledamöter och ägare känner sig hotade. Men ofta är det hälsosamt för bolagens utveckling.

Det klassiska greppet att öka utdelningarna räcker inte längre för den som vill jobba långsiktigt. Om bolagets befintliga ägare och ledning inte har någon idé om vad de ska göra med kapitalet bör utdelningarna förstås öka. Men framför allt bör ägarna överväga att byta till en mer kreativ ledning.

Christer Gardell krävde när han gick in i AB Volvo 2006 att bolaget skulle öka utdelningarna. Han fick stöd av andra institutioner och våren 2007 delades 20 miljarder kronor ut. Tajmningen var dock inget vidare, för sedan kom finanskrisen. 2009 gick Volvo med förlust, och åren 2013-2014 var svaga.

Att dela upp ett stort bolag är däremot ofta värdeskapande om delarna är tillräckligt stora. Fördelen med att knoppa av är också att befintliga ägare kan fortsätta engagera sig i verksamheter som har stor potential att utvecklas i frihet. Renodling är ledordet, men de som håller emot kallar det för att montera ned bolag.

Därför blåste det i somras upp till öppen strid i tyska konglomeratet Thyssen Krupp. På ena sidan stod vd och ordförande, och på andra aktivistfonderna Cevian och Elliott. I juli tvingade de bort vd:n, och ordföranden Ulrich Lehner gick ett par dagar senare. Den 72-åriga Lehner var rasande och anklagade Cevian och Elliott för att ”psykiskt terrorisera” seniora chefer att säga upp sig. Det kan man tycka är hårt. Men bolag existerar inte för ledningens skull. De klarade inte sina marginalmål trots att åren gick, och kursen lyfte inte.

Det är inte någon bra strategi att driva konglomerat och då och då kompensera den svaga lönsamheten med att sälja av problemverksamheter. Det är bättre att dela upp bolaget och se till att varje del får den ledning och det fokus de förtjänar. Termen styckning sänder fel signaler, den antyder att en del med tvång avskiljs, när grunden är att delarna faktiskt inte hör ihop, utan är bitar som med tvång fogats samman.

Kritiker som talar om kortsiktighet är också fel ute. När det gäller mogna bolag står långsiktighet inte i konflikt med löpande värdeskapande. Börsbolag mår bra av olika typer av investerare. Aktivisterna, och riskkapitalbolagen, som numera också investerar på börsen, sätter press på dem som har för låga avkastningskrav och är passiva.

När det gäller avkastningen i aktivistfonderna varierar de stort, liksom riskkapitalbolagen. Enligt HFR Activist Index, som mäter utvecklingen i hedgefonder och aktivistfonder, var snittavkastningen 10 procent 2016, 5 procent 2017 och hittills i år negativ. Cevian publicerar inte sina siffror, men de läcker ut när de är bra. Det cirkulerar uppgifter om 16 procent 2015 och 2016 och 19 procent 2017. Om det stämmer klarar sig Gardell bra i konkurrensen.

Alla länder behöver ägare som höjer ribban för ledningar och styrelser. För Sverige är det en fördel att ha en framgångsrik, lokalt förankrad aktivistfond. Delningen av ABB kommer stärka de nya bolagen, och visar att Percy Barneviks storbygge var fel tänkt.


Innehåll från LogitechAnnons

Sätt standarden för en hybrid arbetsplats – med rätt verktyg

Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics.
Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics.

Definitionen av vår arbetsplats har förändrats, och i och med det ställs nya krav på företag och deras medarbetare.  För att skapa en välmående arbetsplats till sina anställda, som oavsett var man befinner sig, leder till hög prestation, god kommunikationsförmåga och kreativitet, krävs bra verktyg. De här verktygen tillhandahåller Logitech. 

När pandemin plötsligt slog till och arbetet flyttades hem fick företag och medarbetare snabbt anpassa sig till en ny vardag. En vardag som även efter pandemin lär fortsätta . Med den vardagen krävs optimala lösningar och verktyg för ett fortsatt effektivt arbetsflöde. 

Logitech har ända sedan 1981 tillgodosett företag och privatpersoner med verktyg för en bättre upplevelse i en digital värld och är i dag kända för deras breda sortiment av kringutrustning som tangentbord, mikrofoner, webbkameror och datormöss. 

– När pandemin slog till märkte vi ett drastisk ökat behov av våra produkter, man ville skapa en bra arbetsplats på hemmaplan vilket bland annat innebär en bra webbkamera och mikrofon för sina videomöten, säger Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics. 

Lösningar för alla arbetsplatser

Logitech analyserar och undersöker ständigt dagens och framtidens behov för att därefter utveckla produkter som möter de behoven. Oavsett om man jobbar på kontor eller hemma, med något som ständigt kräver kommunikation med kollegor eller som kräver fokus och kreativitet finns verktygen hos Logitech. 

 – I framtiden lär fler ha en hybrid arbetsplats där hemmakontoret är den primära arbetsplatsen och kontorets syfte kommer främja det sociala mötet, och det kan vara ett kontor utan avsedda skrivbordsplatser. Här är det en fördel med våra trådlösa tangentbord, mikrofoner eller webbkameror som man enkelt kopplar till en dator eller skärm. Dessutom är de lätta att bära med sig, plocka undan och förvara, även en fördel om man jobbar med en liten yta på hemmaplan, säger Christan Ahlberg och fortsätter:

– Håller man i mycket videokonferenser eller liknande har vi även verktygen för att hålla en konferens i hög kvalité med verktyg som är lätta att koppla in och komma igång med. Verktyg som både är anpassade för styrelserummet och hemmakontoret. Jag tror vi alla varit med om det där lite styltiga videomötet när en mikrofon inte startar eller med en dålig och oskarp bild, något som drar ner kvalitén rejält. 

För en bättre hälsa

Vi människor är sociala varelser och behöver mötas. Företag måste därför tillgodose sin personal med både en yta för spontana fysiska möten men även verktyg för att enkelt kunna utbyta information och kommunicera digitalt. En omställning som även sker på Logitechs egna kontor där man nu skapar samlingsytor för personalen samtidigt som man ser till att de har allt de behöver för att jobba effektivt på hemmaplan. 

– En annan viktig faktor är personalens fysiska hälsa. Sitter man hemma krummad över en laptop kommer det efter en tid innebära slitage på nacke, rygg och handleder. Därför har vi kringutrustning med stort fokus på ergonomi där ett tangentbord eller en mus ser till att händer, handleder och underarmar hamnar i en mer naturlig position och på så sätt avlastar överkroppen, avslutar Christian Ahlberg. 

Om Logitech

Logitech är ett schweiziskt företag som fokuserar på innovation och kvalitet. Vi designar produkter och upplevelser för att underlätta människors vardag. Logitech grundades 1981 i Lausanne, Schweiz. Logitech, Logitech G, ASTRO Gaming, Ultimate Ears, Jaybird, Blue Microphones och Streamlabs är alla varumärken som är en del av Logitech.

Läs mer på logitech.com/sv  

 

Mer från Logitech

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Logitech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?