
Zalando medger: ”Vi har varit en del av problemet”
5 frågor till Kate Heiny, hållbarhetschef på shoppingsajten Zalando.
Ni är nya strategiska partners till Köpenhamns modevecka och delade nyligen ut ett nyinstiftat hållbarhetspris till svenska House of Dagmar. Vad vill ni åstadkomma med det?
”Vi vill sätta strålkastarna på modemärken som delar vår vision kring hållbarhet. Zalando har som mål att bli en hållbar plattform med en nettopositiv inverkan på människor och planet. Det är ett högt ställt mål, men för oss är hållbarhet viktigare än någonsin. Hållbara företag kommer vara konkurrenskraftiga och framgångsrika i framtiden.”
Hur har pandemin påverkat Zalando?
”Vi har sett en acceleration av skiftet från offline till online. Redan före pandemin kunde vi se att konsumenterna riktar sig mer online, något som accelererats det senaste året. Antalet kunder som efterfrågar mer hållbart mode har mer än fördubblats sedan årets början, i oktober efterfrågade upp till 40 procent av kunderna mer hållbart mode.
Vilken roll spelar stora företag som Zalando för en mer hållbar industri?
”Alla företag måste börja adressera sina egna klimatavtryck. Vi förstår att Zalando har varit en del av problemet, nu vill vi vara en del av lösningen och använda vår plattform till att driva förändring. Vi arbetar med över 3.000 partners och varumärken, och är i en position där vi kan höja ribban och kräva en förändring även hos dem.”
Vad innebär er satsning mer konkret?
”Vår strategi bygger bland annat på vetenskapligt underbyggda mål, med en konkret plan för att minska koldioxidavtrycket i linje med Parisavtalet. Vi har bland annat infört obligatoriska hållbarhetsbedömningar för de varumärken vi arbetar med. Förra året genererades 15 procent av omsättningen av mer hållbart mode, 2023 är målet 20 procent.”
Som hållbarhetschef, vilket är ditt största huvudbry just nu?
”Tiden. Det är tydligt att vi har kort om tid att bygga en blomstrande framtid. Det är den största utmaningen men också den mest spännande.”
