ANNONS:
Till Di.se
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

WWF-höjdaren: ”Det är mänsklighetens största och längsta gratislunch”

Genom att ignorera naturens osynliga värden skapar näringslivet kostnader för samhället – utan att behöva betala. Det anser Pavan Sukhdev, en av världens främsta experter på miljöekonomi.

”Det är mänsklighetens största och längsta gratislunch”, säger han

Pavan Sukhdev är den indiske finansmannen som lämnade ett toppjobb på tyska storbanken Deutsche Bank för att räkna ut notan för människans naturskövlingar. Nyligen klev han på posten som Världsnaturfondens, WWF:s, internationella ordförande. 

”Finansmarknaden handlar bara om synliga värden, nu forskar jag enbart om osynliga värden, det vill säga de värden naturen tillhandahåller samhället och som inte kostar något”, säger han.

Fram till 2010 ledde han FN-projektet TEEB vars syfte var att synliggöra det monetära värdet av naturens ekosystemtjänster och biologisk mångfald.

Enligt slutrapporten uppgår kostnaden för människans naturskövlingar till mellan 13.000 och 30.000 miljarder kronor - årligen.

Marknadsekonomins problem är att den ignorerar detta värde, enligt Pavan Sukhdev. Hans favoritexempel är biets pollinering, som är en nödvändighet för stora delar av jordbruket.

”Problemet är att bin inte skickar en faktura och då reagerar inte marknadsekonomin. Vi har blivit så uppslukade av marknadens magi att vi tror att det bara är saker med en prislapp som skapar värde, men det är fel. Om vi inte förstår att naturen skapar värde så riskerar vi att förlora den och stå där med kostnaderna imorgon.”

På samma sätt som företag redovisar vinster och förluster i en resultaträkning anser Pavan Sukhdev att de borde redovisa dess totala värde- och förlustskapande, till exempel dess påverkan på biets förmåga att pollinera. 

”Resultaträkningen presenterar ett resultat, men ett företag har en större påverkan än den vinst det skapar åt aktieägarna. Ett företag måste göra vinst för att överleva, men lika lite som det är mitt syfte som människa att andas kan ett företags enda syfte vara att göra vinst. Genom att mäta och redovisa finansiellt såväl som socialt och naturligt värdeskapande synliggörs det hela syftet.”

Enligt Pavan Sukhdev faller det på politikers och beslutfattare att åstadkomma en förändring.

”Varför skulle ett företag ändra sig om inte myndigheterna tvingar dem. Företag är som arter, de utvecklas beroende på sin miljö och det är beslutsfattarna som skapar den miljön. Med TEEB gav vi beslutsfattarna verktygslådan, men vi har fortfarande inte sett resultatet.”

Nyligen lämnade staden New York in en stämningsansökan mot fem oljejättar, bland andra BP och Exxon mobile. Myndigheterna anser att bolagen aktivt har satt sina vinster före det allmännas bästa. Enligt Pavan Sukhdev kan stämningen få enorma konsekvenser.

”Det här kan bli triggern som får beslutsfattare att äntligen vakna. De här bolagen har medvetet dolt den verkliga sociala kostnaden för att sälja och köpa bensin. Den juridiska frågan som står på spel är om ett företag har skyldigheter för dess påverkan tredje part och för mig är svaret självklart. Det enda sättet att få stopp på gratislunchen är att straffa dem som gör fel och premiera dem som gör rätt”, säger han.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies