1515

Whiskybolag tankar bilarna med resterna från egna drycken

Whisky i lasten och resterna i tanken. Så kan man sammanfatta det skotska whiskymärket Glenfiddich nya klimatsatsning som enligt bolaget minskar de egna koldioxidutsläppen med över 95 procent.

Stuart Watts, destillerichef på William Grant & Sons som är moderbolag för Glenfiddich.
Stuart Watts, destillerichef på William Grant & Sons som är moderbolag för Glenfiddich.Foto:Glenfiddich/TT//Montage

I nordöstra Skottland omvandlar Glenfiddichs destilleri nu resterna från sin egen whiskytillverkning till biogas. Den används sedan av specialanpassade lastbilar för att köra whisky till och från de olika delarna av värdekedjan runtom i Skottland, såsom buteljering och paketering.

Enligt Stuart Watts, som är destillerichef på William Grant & Sons, Glenfiddichs moderbolag, är whiskytillverkaren den första som tar tillvara på restprodukterna för att använda i sin egen transport. I över tio år har William Grant & Sons filat på tekniken.

”Tekniken är tillgänglig och överförbar till bensindrivna lastbilar”, säger Stuart Watts till Di. 

Tidigare har Glenfiddich sålt överblivet spannmål till boskapsuppfödare. Men genom att låta bakterier bryta ned resterna framställs nu istället alltså biogas. Dessutom tar man tillvara på flytande rester från tillverkningen. Samtliga rester från tillverkningen kommer därmed till användning, hävdar bolaget.

Enligt Glenfiddichs beräkningar minskar bränslet koldioxidutsläppen genom hela produktionscykeln med över 95 procent samtidigt som utsläppet av andra skadliga partiklar i princip elimineras, jämfört med fossila alternativ som diesel.

”Utsläppningsminskningen från en lastbil motsvarar utsläppen från 112 hushåll under ett år”, säger Stuart Watts.

I dagsläget drivs tre av bolagets 20 lastbilar med det nya bränslet. De rör sig främst i centrala och västra Skottland, men målet är att implementera tekniken i samtliga lastbilar i framtiden. Tanken är också att under de närmaste åren införa tekniken bland leverantörerna genom hela produktionen för att minska utsläppen i hela leverantörskedjan.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?