1515
Annons

VW storsatsar på vindkraft: ”Sverige blir först ut”

Volkswagen presenterade på tisdagen sina planer på att investera i vind- och solkraft i syfte att vara helt utsläppsneutrala 2050. Först ut blir en vindkraftspark i Skellefteå där fordonsjätten ingår partnerskap med vindkraftsbolaget WPD. Totalt ska VW tillföra 7 terawattimmar grön el på sina marknader i Europa.


”Vi måste se till att källan till grön energi växer. Det skulle inte vara någon mening att köra en elbil på energi som kan användas någon annanstans. Så vi måste investera i takt med att elbilsanvändandet ökar”, Andreas Walingen, som sedan i mars är strategichef för Volkswagen, i en intervju med Dagens industri.

Volkswagen var den första av de stora biltillverkarna som åtog sig att leva upp till klimatmålen i Parisavtalet, och har under de senaste åren tagit fram ett omfattande program för att minska bolagets koldioxidutsläpp. En första del är att elektrifiera fordonsflottan och jobba mot nollutsläpp även i leverantörsledet vad gäller stål- och batteritillverkning. 

När bilen gjort sitt handlar det om att ta tillvara på och återvinna batterier och annat material.  Däremellan rullar bilen på vägarna, och där handlar det uteslutande om energimixen i bilens ”tank”.

Andreas Walingen, strategichef för Volkswagen.
Andreas Walingen, strategichef för Volkswagen.Foto:VW

”I dag kan vi lämna över fordonen till kund med netto noll utsläpp från produktionskedjan och nu tar vi alltså nästa steg. Vi har bestämt att samarbeta med vind- och solparker på de marknader där vi säljer våra elbilar och Sverige blir först ut i denna satsning”, säger Andreas Walingen.

För att säkra upp att deras elbilar laddas med grön el kommer Volkswagen investera 40 miljoner euro, motsvarande 410 miljoner kronor, på ett 20-tal projekt. På marknader som Sverige och Tyskland är det främst vindkraft som gäller, längre söderut är det sol. I Sverige är planen att tillföra 100 gigawattimmar till elnätet. Men att bygga egna vindkraftsparker är inte aktuellt för biljätten.

”Vi letar alltid efter partnerskap för det är mer effektivt att stötta projekt som resulterar i att källan till grön energi växer. Det skulle inte vara någon klimatnytta med att att köra en elbil om man använder energi som lika gärna kan användas någon annanstans. Så vi måste investera i takt med att användandet ökar”, säger Andreas Walinger.

Han betonar att det är biltillverkarnas ansvar att inte bara sälja bilarna och sedan kalla det nollutsläpp, och att det definitivt kommer att vara en stor konkurrensfördel att vara koldioxidneutral genom hela kedjan. 

”På sikt kommer koldioxidutsläpp bli kraftigt prissatt, och ju mindre utsläpp du genererar desto mer kostnadseffektivt blir det. Och där befinner vi oss i en bra position.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?