Annons

Volvochefen handlar i begagnade köksprylar

Emma Ytterstad satte sitt chefsjobb på paus för att starta e-handel med begagnade köksprylar.”Vi behöver faktiskt inte producera en enda osthyvel eller visp till, det finns så att det räcker”, säger hon.
Emma Ytterstad
Emma Ytterstad

Scouta prylar, rengöra, fota, skriva texter och leverera. För att inte tala om momsrapporten.  Det är köriga dagar för Emma Ytterstad nu. Den 1 oktober förra året tog hon tjänstledigt från Volvo där hon under tre år varit gruppchef för ett gäng UX-designers. Några veckor senare hade hennes idé om att sälja begagnade köksprylar på nätet blivit verklighet. Intresset för hennes bolag Rekitchen.nu på sociala medier har varit mycket stort.

”Runt 600 000 personer har sett mitt inlägg på Linkedin och jag har nog fått kontakt med varenda hållbarhetschef i hela Sverige”, säger Emma Ytterstad.

”Jag tror att alla kan relatera till det jag skrev om en äldre familjemedlem som flyttar in på ålderdomshem, eller paret som flyttar ihop, och alla överflödiga prylar det ger upphov till.”

Målet med hennes cirkulära affärsidé är att få människor som kanske normalt skulle välja nytt att få upp ögonen för att det går minst lika bra att köpa begagnat.

”Vi behöver faktiskt inte producera en enda osthyvel eller visp till, det finns så att det räcker.”

Det stora intresset har också lett till att prylarna säljs slut och Emma Ytterstad börjar redan känna av den främsta begränsningen med att vara solo: tiden.

”Jag vill att man ska få nyköpskänslan, så det handlar mycket om att kurera sortimentet, rengöra och paketera med en lapp med varumärket och en liten text som presenterar konceptet.”

Även om affärsidén grundas på en cirkulär modell så är förstås frakten ett problem för hållbarheten.

”Visst, alla paket som skickas kors och tvärs, det är en utmaning. Här har jag kvar att göra.”

Vad fick dig att våga ta steget att starta Rekitchen.nu?
”Det var en kombination av händelser, ett uppvaknande runt klimatfrågan, pandemin och de permitteringar som följde och min mammas sjukdom. Den sista pusselbiten föll på plats när jag läste en intervju med Caroline Hamrin, grundare till second hand-butikerna Arkivet, där hon sa att det kommer att komma nischade second hand-butiker inom allt.”

Innehåll från LitiumAnnons

Digital handel – ett viktigt konkurrensmedel inom B2B

Trots att digital handel har ökat explosionsartat finns det branscher där omställningen dröjer. B2B-handeln har förvisso tagit stora kliv framåt, men ännu har den långt kvar innan den matchar utvecklingen inom B2C. 

– Det har varit svårt att mejsla ut var komplexa, specialiserade produkter hör hemma inom digital handel, men det börjar förändras, säger Seyamak Arkannia, Litium. 

Allt fler B2B-aktörer, inte minst grossister, partihandlare och tillverkande företag, ser möjligheterna med digitala försäljningskanaler och samarbetsplattformar som kan komplettera klassisk försäljning och affärsutveckling. Fortfarande finns det dock många missuppfattningar om digital B2B-handel, inte minst vad gäller att passa in digitala säljkanaler i den egna organisationen.

– Vissa har exempelvis haft svårt att förstå eller nå en samsyn kring hur digitala lösningar kan förenas med rådande affärsmodeller, medan andra har oroat sig för lönsamheten eller helt enkelt har varit ängsliga inför förändring, berättar Seyamak Arkannia, som är specialist inom digital handel och digitalisering hos Litium.

I takt med att omnikanallösningar blir allt vanligare har emellertid många mogna B2B-bolag börjat se möjligheter istället för utmaningar. Den digitala utvecklingen ses som en pusselbit i en större helhet, där digitala kanaler används som komplement till traditionella säljmöten och relationsbyggande.

– Många tror att digital handel handlar om att lägga till en köpknapp, men det är snarare ett sätt att ge utökad och bättre service till sina kunder och därmed addera värde till både nya och existerande relationer. Det kan inkludera allt från att beställa reservdelar och boka underhåll till att kolla lagersaldo eller få en smidig kontaktyta mot säljare eller kundtjänst. 

Det handlar om konkurrenskraft

Seyamak konstaterar att vissa bolag fortfarande drar sig för att göra den investering som krävs för en digital omställning, men betonar att det i slutänden handlar om konkurrenskraft. 

– För varje kommunikations- och serviceyta du tar bort från ditt erbjudande står du sämre rustad att fajtas med konkurrenterna. Att se det digitala som en del av kundbemötandet ger dig ytterligare ett verktyg i verktygslådan, något som kan vara direkt avgörande nu när vi ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. 

Ta ett steg i taget

I förlängningen menar Seyamak att det handlar om ett grundläggande skifte i sättet man möter sina kunder. Via digitala ytor är det lättare att visa upp sitt erbjudande och öppna för dialog, vilket i sin tur underlättar att skaffa nya kunder på global basis. 

– Man måste dock inte ha alla svar på en gång; det bästa är att ta ett steg i taget. Till exempel kan du börja med att granska den kundresa som kunderna gör – vid vilka steg kan du använda digitala verktyg eller kanaler för att förbättra service, relationer och köpupplevelser eller skapa nya leads? 

Viktigt att avsätta tid

Det finns en del att vara medveten om innan man påbörjar sin digitala transformation. Seyamak har många års erfarenhet som konsult och har sedan länge förstått vikten av att alla parter drar åt samma håll. Som ledare måste man engagera medarbetarna och ha ordentligt med avsatt tid för att förankra det nya arbetssättet inom organisationen. 

– Det är verkligen A och O; därför jobbar Litium särskilt hårt med att bistå kunderna tidigt under resan. Vi stöttar i den strategiska översynen, identifierar lämpliga KPI:er och bidrar till att driva arbetet på en teknisk nivå, så att varje kund faktiskt får en kostym som passar. Kunder som tar steget att driva dessa projekt finner dessutom det ofta både roligt och givande och att resultatet är väl värt arbetsinsatsen!

Läs mer hos Litium

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera